Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag undrar hur många brittiska bolag som har haft mycket försäljning till EU som nu kommer att etablera utskeppningslager i Nordirland.

Det här är ett gigantiskt kryphål som är så stort att man kan köra ett lastfartyg igenom det, så jag tvivlar lite på att det kommer att fungera i längden.
 
Jag undrar hur många brittiska bolag som har haft mycket försäljning till EU som nu kommer att etablera utskeppningslager i Nordirland.

Det här är ett gigantiskt kryphål som är så stort att man kan köra ett lastfartyg igenom det, så jag tvivlar lite på att det kommer att fungera i längden.

Exakt, detta nämndes tidigt som ett issue. Att Nordirland blir en bakväg in i EU. Fortsättning lär följa. Kameror är en sak medan jordbruksprodukter något annat.
 
En snabbkoll visar att priset på en Canon EOS R6 hos E-infinity är ungefär 1400 kronor dyrare än det lägsta priset hos en svensk handlare, om man lägger på svensk moms på E-infinitys pris. Det blir alltså inte så roligt om man får sin leverans stoppad i tullen och måste lösa ut den genom att betala moms (och hanteringsavgift).
 
Exakt, detta nämndes tidigt som ett issue. Att Nordirland blir en bakväg in i EU. Fortsättning lär följa. Kameror är en sak medan jordbruksprodukter något annat.

Ett sätt att täppa till kryphålet vore att begränsa den unionsinterna försäljningen av varor från Nordirland till EU till produkter som har producerats i Nordirland.
 
Ett sätt att täppa till kryphålet vore att begränsa den unionsinterna försäljningen av varor från Nordirland till EU till produkter som har producerats i Nordirland.

Ingen aning om upplösningen på detta, men många inom EU vill nog täppa till eventuella kryphål till den gemensamma marknaden. Tycker fortfarande att EU sitter med starkare kort på hand än Boris och England. Efterlevs inte avtalet lär det nog inte dröja länge innan det blir protester.
 
Dear Ake Bergqvist,

Thank you for shopping at E-Infinity.
Please allow 2 to 3 working days for handling and processing your order.
When your order has been dispatched, you will receive an email notification to advise you that it's on the way. Please refer to the delivery section of our site for an estimated arrival date.
If there are any requests or changes you would like to make, please contact us at [email protected] as soon as possible.
Thank you again.
Your order information is as follow:
E-infinity Online Camera Store

ORDER ACKNOWLEDGMENT
Order Number 80305561
4 Jan, 2021
 
Intressant, då har vi alltså en beställning lagd 2021, Skall bli intressant att följa så du får gärna rapportera allt efter det fortlöper. Själv väntar jag på att ett EF 100-400/4.5-5,6L ISII USM skall rapporteras inkommet.

/Stephan
 
Intressant, då har vi alltså en beställning lagd 2021, Skall bli intressant att följa så du får gärna rapportera allt efter det fortlöper. Själv väntar jag på att ett EF 100-400/4.5-5,6L ISII USM skall rapporteras inkommet.

/Stephan
Självklart uppdaterar jag min "kamikazebeställning" här. Det var poängen. Får jag trots allt betala moms blir det ändå något billiggare än i Sverige (Minneskort, Sony Tough sdhx). Jag vill inte spekulera mera och har fått de uppgifter jag sökt.
Jag är också intresserad av ett 100-400 fast Sigma 5-6,3 så denna beställning hoppas jag kan bli vägledande inte bara för mig...Jag har bara bra erfarenheter av E-infinity och deras support. Gjorde mitt första köp 2015.
 
Senast ändrad:
Självklart uppdaterar jag min "kamikazebeställning" här. Det var poängen. Får jag trots allt betala moms blir det ändå något billiggare än i Sverige (Minneskort, Sony Tough sdhx). Jag vill inte spekulera mera och har fått de uppgifter jag sökt.
Tack för att du är testpilot åt oss!

Jag hade tänkt göra en provbeställning på något billigt och onödigt som jag inte behöver, men hittade inget tillräckligt billigt.
Nu väntar jag hellre på hur din beställning utfaller. :–)
 
SKATTEVERKET:

Särskilda regler för handel med Nordirland
I samband med utträdesavtalet har ett protokoll upprättats om samarbetet mellan Storbritannien, Nordirland och Irland. Protokollet ska tillämpas från och med övergångsperiodens utgång.

Protokollet innebär att Nordirland även efter övergångsperiodens utgång ska betraktas som ett EU-land vid handel med varor mellan Nordirland och EU. Handel mellan beskattningsbara personer med varor som transporteras till eller från Nordirland ska behandlas som unionsintern försäljning respektive unionsinternt förvärv. Observera att handel med tjänster inte omfattas av protokollet. Det innebär att Nordirland ska behandlas som ett land utanför EU vid handel med tjänster mellan ett EU-land och Nordirland.

Protokollet innebär även att EU:s regler om återbetalning av mervärdesskatt kommer att gälla i och för Nordirland efter övergångsperioden i den utsträckning mervärdesskatten avser förvärv av varor eller importerade varor.


Det där lät ju riktigt lovande faktiskt🙂
 
En snabbkoll visar att priset på en Canon EOS R6 hos E-infinity är ungefär 1400 kronor dyrare än det lägsta priset hos en svensk handlare, om man lägger på svensk moms på E-infinitys pris. Det blir alltså inte så roligt om man får sin leverans stoppad i tullen och måste lösa ut den genom att betala moms (och hanteringsavgift).

Och som jag tror jag skrev tidigare blir deras pris på R5 ungefär samma som svenska retailpriset om man lägger på svensk moms och valutaväxlingsavgift på ett par procent.

Medan en 5D S fortfarande kostar 60% av svenska retailpriset med svensk moms på E-infins pris. Vissa produkter är fortfarande värt det m a o.
 
As usuall, nu är vi på G :

Dear Ake Bergqvist,

We are pleased to inform you that your order has now been processed and tracking information will be provided to you in 1 to 2 working days in a separate email.

Please note we are no longer able to cancel or make changes to your order at this time.

You may also find a snapshot of your product(s) below:

Item Snapshot
 
As usuall, nu är vi på G :

Dear Ake Bergqvist,

We are pleased to inform you that your order has now been processed and tracking information will be provided to you in 1 to 2 working days in a separate email.

Please note we are no longer able to cancel or make changes to your order at this time.

You may also find a snapshot of your product(s) below:

Item Snapshot

Bra där Åke👍🙂
Verkar som att du blir den första att befästa ett egentligt "status quo", att vi kan fortsätta utnyttja möjligheten i oförändrad form verkar det som 🙂
För egen del försökte jag förverkliga en A7s III och blev lite putt minsan. Men med informationen som finns hitills och nu du som blkr lite testpilot åt oss alla.
Håll oss uppdaterad🙏
 
Om det är tull eller moms, hur det än fungerar blir det väl dyrare om en vara kostar mer? Finns det någon gräns om det kostar mindre som ett minneskort att tull uteblir?
Stora testet blir då om någon beställer för 20 000.
 
Tull blir det inte, eftersom det finns en frihandelsavtal mellan EU och UK.
Svensk moms måste man dock betala, så det gäller att den som exporterar från UK ser till att den brittiska momsen återbetalas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.