Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-410 vs. Canon EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

S_LKPG

Medlem
Startade en diskussion i "fel" tråd-kategori igår.(Är ny på sidan så jag var lite slarvig). Flyttar den hit istället.

S_LKPG skrev:

Jag står i valet och i kvalet när jag ska köpa mig en ny kamera. Jag väljer mellan en Olympus E-410 och en Canon EOS 400D. Har pratat med några återförsäljare och de flesta säger Olympus här.

Jag har en Olympus sen tidigare, men det är bara en vanlig digitalkamera (FE-100). Ingen SLR-kamera.
Vad säger ni? Vilken ska jag välja?

Kan tilläggas att jag idag har varit och kännt lite på båda två. Canon låg lite bättre i händerna, men jag vet också att jag kommer att anpassa mig efter Olympusen om jag hugger den. Prisskillnaden är rätt stor för mig som är student, vilket också är en talande faktor för Olympus.
 
Båda är mycket bra kameror och ingen av dem kommer att göra dig besviken.

Fundera på om du kommer att vilja handla andra objektiv i framtiden och jämför vad de tillbehör du kan tänkas vilja ha kostar för de olika systemen.

Jag hade själv en E510 tills alldeles nyligen och var mycket nöjd med kameran, men bytade till Canon 30D för att få tillgång till den större andrahandsmarknaden av objektiv och tillbehör.
 
En nackdel med Olympusmodellen är att den -- till skillnad från sina syskon -- inte har någon inbyggd antiskak. Visst, det har inte 400D heller -- men det är ganska gott om stabiliserade objektiv i Canons sortiment. Till Olympus finns det i princip inte något.

Jag tror också att 400D har en bättre sökare (men det lade du kanske märke till när du testade kamerorna?), ganska mycket snabbare fokusering och ger bättre bilder på höga ISO-tal, alltså när det är mörkt. Ytterligare ett plus för Canon är ju, som Sverrir påpekar, att det finns en mycket större andrahandsmarknad.
 
I princip sant

Idag finns det totalt tre st. (och två på g. enligt lens roadmap), varav ett förmodligen är marknadens bästa super-zoom.

-Hört talas om Leica D ???
 
E-410 Bildkvalitet

Länken nedan är till ett foto galleri fullt med STORA fotografier från E-410/E-510 taget i Darfur av John Nicholson.

http://dpnow.com/4364.html



Det verkar som denna lilla 4/3 sensorn kan producera bra bildkvalitet som tål att förstoras rejält.


E-410 är mycket systemkamera för pengarna, frågan är om en dubbelt så dyr kamera ger dubbelt så bra bilder!?!


MVH
.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.