Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-410 vs. Canon EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

S_LKPG

Medlem
Är ny på sidan och forumet och visste inte riktigt var jag skulle placera min fråga. Så jag startade helt enkelt en ny tråd. (Jag kommer att anpassa mig efter vad admin säger i denna fråga.)

Jag står i valet och i kvalet när jag ska köpa mig en ny kamera. Jag väljer mellan en Olympus E-410 och en Canon EOS 400D. Har pratat med några återförsäljare och de flesta säger Olympus här.

Jag har en Olympus sen tidigare, men det är bara en vanlig digitalkamera (FE-100). Ingen SLR-kamera.
Vad säger ni? Vilken ska jag välja?
 
"Det är ej tillåtet att framhäva ett annat märke i Teknikfrågor per tillverkare-forumen, hur skämtsamt det än kan tyckas vara. De forumen är till för de som har respektive märke, vänligen respektera detta."
Jag måste ju säja olympus sådana fall.
 
Stod och valde mellan Canon D400 och Olympus E-410. Valde Olympuskameran och definitivt inte behövt ångra mig. Men det är mitt personliga val och vad du skall göra är att känna efter vilken kamera du känner passa dig bäst av dessa två.
Känn på dem, jämför hur de känns att hålla i och hur du upplever dem. Jämför hur du upplever deras menyer och sökare. Titta även på vad du kan tänkas behöva på sikt i tillbehörsväg och när du gjort det, så tag dig tid att göra en sammanfattning av intrycken och fatta sedan ditt beslut i lugn och ro. Det är bättre att låta beslutsprocessen ta några dagar än att du gör ett förhastat beslut som du sedan ångrar. Båda kamerorna är bra kameror i instegsklassen.
 
Robin Gyllander skrev:
"Det är ej tillåtet att framhäva ett annat märke i Teknikfrågor per tillverkare-forumen, hur skämtsamt det än kan tyckas vara. De forumen är till för de som har respektive märke, vänligen respektera detta."
Jag måste ju säja olympus sådana fall.

Ok. Jag ber om ursäkt för övertrampet. Kanske kan nån vänlig Admin flytta mitt inlägg till lämplig plats?

Torparfarsan---> Tack för infon!

Kan inte denna tråd flyttas så kan ni väl kontakta mig "utanför" forumet? Tack på förhand!
 
S_LKPG skrev:
Kanske kan nån vänlig Admin flytta mitt inlägg till lämplig plats?
Det finns ett speciellt forum för just den här typen av "vs"-diskussioner.

För övrigt håller jag helt med Torparn. Det är två bra och prisvärda kameror -- det du ska låta avgöra är hur det känns att hålla i dem och att titta genom sökaren.
 
En stor fördel med 410:an är att det finns en fin pannkaka till den, som gör den inte mycket större än en kompakt.
 
Olympus har ju erkänt bra paketobjektiv, det var en av anledningarna till att jag skaffade min kamera.

Jag har en E-510, och det är i mångt och mycket samma kamera. (större handgrepp, större batteri och bildstabilisering skiljer)

E-410 har mer funktioner i kameran än 400D, som låter dig växa i takt med att ditt intresse för fotografering ökar.

Jag kan absolut rekommendera E-410.
 
Jag tänker på punktmätning av exponeringen, med bland annat punktmätning mot hög- och lågdager, evaluerande exponeringsmätning med fler punkter (49st), 10 vitbalanslägen inkl. manuell enknappsinställning, valbar kvalitet på JPEG när man kör RAW+JPEG, sex olika JPEG-nivåer, flera blixtfunktioner, auto-ISO i samtliga exponeringslägen, histogram och hög- och lågdagerblink i realtid, valbara fördröjningstider på den manuella spegeluppfällningen. Bland annat :)
 
Visste inte att man inte kan välja kvalitet på JPEG när man kör RAW+JPEG i 400D. Det skulle jag sakna.

Och "valbara fördröjningstider på den manuella spegeluppfällningen" låter ju extremt användbart.
 
Det finns några väldigt bra objektiv till Olympus som du nog inmte hittar motsvarigheten till hos någon tillverkare. tex 12-60 /2.8-4.5 som trots det stora området håller mycket hög klass. Bara den gluggen gjorde att jag skaffade en E400 trots att jag annars kör pentax. Nya pannkakan 25/2.8 blir också en intressant resekamnera. Kitgluggen är fö inte heller dålig men som alltid ljussavag och plastig.E410 är ju tveklöst den snyggaste kameran på marknaden också;)
 
Jag är ganska nybliven ägare till en digital system kamera och stod precis som du i valet och kvalet mellan en del olika modeller. Tyckte att det inte vara sådär jätte stor skillnad mellan de olika modellerna, men visst finns vissa funktioner på tex olympus som canon saknar och tvärtom.

Jag gick mycket på känsla, E-510 kändes mycket bättre i handen än vad konkurrenterna gjorde. Bildkvaliten med kitobjektiven och stabilisering i huset (canon har stabilisering i objektiven som då blir relativt dyra)var andra saker som jag fastnade för. Priset var en annan avgjörande faktor, E410 i packet med två kitzoomar verkar väldigt prisvärt.

men som sagt kläm och känn och ta helt enkelt den som känns bäst. Båda modellerna kan säkerligen producera bra bilder.
 
ErlandH skrev:
Det finns ett speciellt forum för just den här typen av "vs"-diskussioner.

För övrigt håller jag helt med Torparn. Det är två bra och prisvärda kameror -- det du ska låta avgöra är hur det känns att hålla i dem och att titta genom sökaren.

Precis innan jag gick in på denna tråd igen så upptäckte jag vs-tråden. Skapar således en ny diskussion där.

Jag tackar ALLA som har svarat hittills!
 
S_LKPG skrev:
Vad säger ni? Vilken ska jag välja?


Kan du, så åk till nån fotobutik och känn på kamerorna och titta i plånboken samtidigt, bara du själv kan avgöra vilken kamera som uppfyller dina behov.

Kolla följande recension
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse410/page28.asp


Olumpus E-410 har väldigt mycke funktioner för att vara instegskamera DSLR, många manuella inställningar, sensor rengöring, live view som är praktiskt i vissa sitationer speciellt om man är van med kompaktkamera där man alltid kan se på skärmen.

Sen är ju E-410 väldigt liten och smidig.

Var och hämtade en E-410 i fredags som jag är nöjd med, jag vart förvånad över hur mycket inställningar den hade.


MVH
.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.