Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dyrt objektiv - kortare slutartid på samma bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)

gertoft

Ny medlem
När jag läser om om ljusstarka objektiv kopplas detta oftast ihop med en stor bländare t.ex. f/2.8.

Mitt problem är oftast att jag inte får en tillräcklig kort slutartid på en viss bländare som jag valt för att få ett tillräckligt stort skärpedjup i bilden.

Visst kan problemet lösas med ett högre ISO men då minskar ju kvaliteten.

Så, om jag köper ett dyrt, t.ex. Canon f/2.8 L, objektiv kommer jag då få kortare slutartider än vad jag får med ett billigare objektiv på samma bländare?
 
Öh, va? Om du har bländare 2,8 ska du alltid få lika långa slutartider, oavsett om objektivet är dyrt eller ej, eftersom lika mycket ljus ska släppas in. Men om vi säger så här: billiga objektiv har oftast inte en så stor bländare som 2,8. Det kan istället börja på 4,0 eller 5,6 eller något annat.
 
Nu vågar jag mig inte på att säga att du inte kommer få något annorlunda skärpedjup om du bara byter kvalité på linsen. Dock får du olika skärpedjup om du byter brännvidd.

Jag tror nog att skärpedjupet beräknas fram matematiskt genom brännviden, bländare och avstånd till motivet, men dem värdena är ju samma oavsett lins man använder (on nu brännvidden är samma).

Edit. Asch vad alla är snabba, men jag hade i alla fall fler bokstäver :)

/ Marcus
 
Att ett dyrt objektiv är uppbyggt av dyrare linser och oftare har en större diameter har alltså inget att göra med hur mycket ljus som kommer in???

Ett Canon 24-70mm f/2.8L och 70-200mm f/2.8L har en filtergänga på 77mm. Medan mitt Canon 50mm f/1.8 II har en filtergänga på 52mm. Förstår att det inte är filtergängans storlek som är det avgörande men använder den här som referens till objektivets/linsens diameter.

Hur kan då mitt smala 50mm få till bländare f/1.8 medan ett grövre L objektiv inte ger "mer än" f/2.8?

Om inte ett L objektiv inte släpper in mer ljus betalar man då för skarphet och mindre färg distortion om man köper ett?

Är medveten om att detta nog av många betraktas som korkade nybörjarfrågor men eftersom jag inte hittat någon bra förklaring på hur detta hänger ihop så tar jag "risken" och frågar. Jag försöker bara förstå hur saker och ting fungerar och hänger ihop!

Johan Okker skrev:
Stativ.. =)

Nej men allvarligt..
Vad är det du fotar??

Ofta har det varit människor som sitter eller står i grupp och inte tänker på den stackars fotografen utan uppehåller sig på olika avstånd från objektivet! :) Vad hjälper då bländare f/1.8 och en möjlig slutartid när bara en person kommer bli skarp!?

Visst stativ är en lösning, men dessa människor har inte samma förståelse som folk hade på 1800-talet och början på 1900-talet att när man fotograferas måste man stå still och helst inte ens blinka. :)
 
gertoft skrev:

Ofta har det varit människor som sitter eller står i grupp och inte tänker på den stackars fotografen utan uppehåller sig på olika avstånd från objektivet! :) Vad hjälper då bländare f/1.8 och en möjlig slutartid när bara en person kommer bli skarp!?

Niklas, du försöker dig på en omöjlig ekvation..

OM du fotar under så mörka omständigheter som det verkar vara och jag antar att du behöver slutartider på 1/30 eller snabbare så pratar vi ju typ iso 1600 eller liknande och full glugg.

Vad är det för ljusförhållanden mera exakt?
 
Johan Okker skrev:
Niklas, du försöker dig på en omöjlig ekvation..

OM du fotar under så mörka omständigheter som det verkar vara och jag antar att du behöver slutartider på 1/30 eller snabbare så pratar vi ju typ iso 1600 eller liknande och full glugg.

Vad är det för ljusförhållanden mera exakt?

Ett ljusförhållande, när det blev ganska uppenbart, var i sommras när jag fotograferade vid en konsert i dagsljus och scenljus (scentaket tog nog bort en del av solljuset). Eftersom jag fått en plats rätt långt fram men åt sidan upptäckte jag fokus-oskärpa eller rörelse-oskärpa i de flesta av min bilder när jag försökte fånga de två artisterna som showade och "sång-dansande" någon meter i från varandra.

Att jag försöker mig på en omöjlig ekvation är faktiskt en viss tröst eftersom ekvationen L-objektiv och min ekonomi inte går ihop utan att ta med längre tider av makaroner eller blodpudding i beräkningen.

Att bli bättre på bildkomposition är billigare men tyvärr inte lika enkelt som att köpa ett bättre objektiv. Det är bara att inse att det inte är utrustningen som är den svaga länken i min kjedja utan fotografen. ;-)
 
gertoft skrev:
Att ett dyrt objektiv är uppbyggt av dyrare linser och oftare har en större diameter har alltså inget att göra med hur mycket ljus som kommer in???

Ett Canon 24-70mm f/2.8L och 70-200mm f/2.8L har en filtergänga på 77mm. Medan mitt Canon 50mm f/1.8 II har en filtergänga på 52mm. Förstår att det inte är filtergängans storlek som är det avgörande men använder den här som referens till objektivets/linsens diameter.

Hur kan då mitt smala 50mm få till bländare f/1.8 medan ett grövre L objektiv inte ger "mer än" f/2.8?

Hade en liknande fråga på Rollei Users Group:

Why is the front element on my Ross Xpres 3,8/105 *larger* that the one on
my 3,5/105 Tessar? (34,5mm vs 30mm in diameter). This seems strange, since
the 3,8 lens is a little slower than the 3,5 and they are both Tessar-types.

/Patric


The size of the front element is misleading because it is not what determines the speed of the lens. That is done by the entrance pupil. The outer element may be large to prevent vignetting of the image in order that the lens can cover a wider angle.
You can measure the size of the entrance pupil pretty easily. You need a card with a small hole in it and a flashlight or other small light to put behind it. The first step is to focus the lens exactly at infinity with the card as the focal plane. This is done by placing a plane mirror over the front of the lens and adjusting it so that the light from the pinhole is reflected back to the card near the hole. Of course, you can't focus it ON the hole or you won't be able to see it. This focuses the lens _exactly_ at infinity. Now, remove the mirror and place a translucent sheet over the front of the lens. This can be a sheet of thin paper. The circle of light projected onto this sheet from the pin hole source, is the size of the entrance pupil. Measure its diameter and devide the focal length of the lens by this number, that's the f/stop. Because the light from the front of the lens is collimated the distance of the translucent sheet is not critical.
While a first surface mirror is ideal for the autocollimating a shaving or makeup mirror will work satisfactorily, just make sure its not a magnifying mirror.
This method is useful for calibrating stop scales where a new one must be made or an existing one is of doubtful accuracy.
Autocollimating is also useful for measuring the focal length of a lens since it gives one of the necessary reference points. I've posted the method before but will do it again if anyone is intrested.
The Xpres (but not the Wide Angle Xpres) is a Tessar type lens with three cemented elements in the rear component. This may or may not improve the lens. The Gundlach Radar lens is similar but was definitely done to circumvent the Zeiss Tessar patent.
The Wide Angle Xpres is a Plasmat type lens of very good performance.

Richard Knoppow
 
Om man skall vara riktigt noga så finns det väl ändå en liten skillnad i hur mycket ljus som olika objektiv släpper igenom vid samma bländare? Bländarvärdet motsvarar väl en area och säger inget om hur bra linserna är på att släppa igenom ljus. Har kankse ingen större praktisk betydelse.. men ändå :)
 
per75 skrev:
Om man skall vara riktigt noga så finns det väl ändå en liten skillnad i hur mycket ljus som olika objektiv släpper igenom vid samma bländare? Bländarvärdet motsvarar väl en area och säger inget om hur bra linserna är på att släppa igenom ljus.
Precis. Effektiv antireflexbehandling kan t ex göra en del skillnad. Jämför man ett f/2.8-objektiv från stenåldern, gärna av avancerad konstruktion med många linser, med ett modernt dito så kan skillnaden i verkligt ljusinsläpp vara stor. I filmbranschen har man förutom bländarvärden även transmissionsvärden på objektiven.
per75 skrev:
Har kankse ingen större praktisk betydelse.. men ändå :)
Precis. Använder man bara objektiv från 60-talet och framåt så är det av akademisk betydelse. Speciellt som de allra flesta använder strålgångsmätning.
 
Niklas, du kan inte lägga upp en bild här så att det blir lättare att diskutera kring en enskild bild och dess förutsättningar.


Hur ljusmätte du?
Vilket ISO?


Men generellt är ju scenfoto lite knivigt de första gångerna.
 
Senast ändrad:
Jag har vid tillfällen fotat dansfestivaler på teatern hemma. Utrustningen jag använde vid dessa tillfällen var Canon Eos 1 med Ef70-200 2.8L, Fuji Iso 800. Befintligt ljus, dvs scenbelysning..Jag har även tagit likadana bilder med enklare Canon utrustning Canon Eos 100 med 35-105 3.5 USM och samma filmkänslighet.
Och visst tusan är det skillnad på bilderna.
L-optiken är många klasser bättre.
Filmval är förstås viktigt man ska inte vara rädd för att använda högkänslig film.

Resultet blev över förväntan första gången,och många av tvivlarna ("Han har ju ingen blixt")
köpte glatt kopior av mig senare.

Vid dessa tillfällen bränner jag av många rullar, och alla bilder blir inte bra.. men
urvalet gör att jag kan plocka ut tillräckligt många bra bilder.

Vill tillägga att bilderna med Eos 100an blev helt OK. Så ge inte upp, även om förhållandena kan vara tuffa. Prova dig fram.
Lycka till =)
 
Många har redan svarat på ursprungsfrågan; samma bländare ger samma slutartid, oavsett objektivets största bländare. Skillnaden ligger i att om du plåtar med ett 300/4-objektiv på frihand och slutartiden börjar bli i längsta laget, så måste du antingen byta till film med högre ISO (eller ratta in högre ISO på digitalkameran) eller underexponera (och hoppas att bilderna fortfarande blir användbara). Har du ett 300/2.8 så har du ett steg till att använda, givetvis med kortare skärpedjup som följd.

Om du har valt en given bländare för skärpedjupets skull så kommer ett ljusstarkare objektiv inte att ge dig snabbare slutartider. Däremot är det ju så att det flesta objektiv blir skarpare när man bländar ned dem ett par steg. Det kan alltså vara så att samma bländare ger skarpare bilder med det ljusstarkare objektivet.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar