Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dyra CD!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

perbrev

Aktiv medlem
Rykte!!

"På måndag (nästa vecka) höjs priset på oinspelade CD skivår till 40:-"

Hur mycket ligger det i detta rykte.
 
Det handlar väl om "skatt" och införs vid nyår.
Jag har hört 40kr på CD-RW och 11kr på CD-R (ej verifierade förstahandsuppgifter).
Pengarna ska tydligen gå till musik och filmbranchen så då känner åtminstonne jag att det är fritt fram att "piratkopiera" eftersom man ändå betalar för det.
 
Ja..hur 17 man kan ha en straffskatt på något som är olagligt fattar jag inte..ska vi betala inbrottsskatt på bilen oxå..ifall vi skulle göra inbrott med bilen?
 
Det är faktiskt sant det som sägs att skatten på cd skivor kommer eventuelt ökas med 800% ska lägga till länken till en protest lista som nu dock är inlämnad men man kan se hur det går i frågan
 
121an skrev:
Det är faktiskt sant det som sägs att skatten på cd skivor kommer eventuelt ökas med 800%

Jag har läst en hel del i tidningarna om det där, inget är klart än och absolut inte till nyår..någon höjning med 800% kommer det helt säkert inte bli frågan om, det skulle inte fungera...ser ju hur det går när spritpriserna sjunker i grannländerna..
 
sagan skrev:
Jag har läst en hel del i tidningarna om det där, inget är klart än och absolut inte till nyår..någon höjning med 800% kommer det helt säkert inte bli frågan om, det skulle inte fungera...ser ju hur det går när spritpriserna sjunker i grannländerna..
Ehhh...? Så om man åker utomlands och handlar sprit och konsumerar den.....så......så bryr man sig inte så mycket om att priserna på CD-skivor stiger???
Think yo've got a point there! Could work......
Us
 
Sonnaren skrev:
så bryr man sig inte så mycket om att priserna på CD-skivor stiger???

Så bryr man sig inte så mycket om att priserna stiger på cd I SVERIGE...eftersom det är väldans enkelt att köpa på annat håll...man behöver inte ens åka utomlands..andra tar in åt en eller så beställer man via postorder inom EU.
 
vi betalar redan en sådan skatt idag, på kassetband och video band.
det är ca 3-5 kr per band.

nu vill dom införa det på bränningsbara cd/dvd skivor och hårdiskar i diverese video apparater,

och som förslaget lades fram så skulle man räkna på,,, per megabyte. hehehe (sant) ...

lite enkel matte så ser ni att en cd-r på 700 meg blir: x * 700 dyrare

samt att den dvd blir: x * 4 700 dyrare

sen hårdiskar som idag e på 160gig
blir: x * 160 000 dyrare.
men det rådde olika information hurvida hårdisken till en dator skulle beskattas. medans hemelktronik såsom video med HD skulle beskattas.


förslaget går ej att genomföra pga. allt kommer bli så extremt dyrt, så vi kommer att köpa cd skivor o hårdiskar från utlandet (inom EU) så slipper vi den svenska skatten.
 
Det får bli ett par 300 gig Maxtor till i år då, har ett par tomma luckor i USB2 raden.
Och så svänger jag väl in till CD-hökarn på hemvägen och handlar på mig litet till.
Under alla förhållanden går det alltid åt.
Men det är konstigt att det inte är högre skatt på t.ex mjöl. Som det nu är kanske Pågens och Skogaholm går miste om pengar om folk julbakar själva.........
Us
 
förslaget som ligger är väl inte taget än, så före 1 juli lär de väl inte dunka på... men osvuret e bäst...
 
KGS skrev:
förslaget som ligger är väl inte taget än, så före 1 juli lär de väl inte dunka på... men osvuret e bäst...
Kan du på rak arm påminna dig n å g o t tillfälle till möjlig skattehöjning i Sverige som inte tagits till vara fullt ut???
 
Som vanligt bestraffas de som följer upphovsrättslagen till punkt och pricka.

Det är tillåtet att framställa enstaka exemplar av offentligjorda verk.

Det äår tillåtet att göra obegränsat med kopior av egna verk.

Det är tillåtet att göra säkerhetskopior av dataprogram.

Det är tillåtet att lagra data på cd-skivor.


Varför ska musikbranschen ha betalt för att jag lagrar det jag har rätt till?

Hur vet muiskbranschen vilka artisters musik som kopieras på ett felaktigt sätt så att de artisterna och upphovsmännen kan få ersättning?


Skandal!

Dags för en inköpsresa till ett land som inte har denna straffskatt, vilket kommer leda till ökad arbetslöshet i detaljhandeln i Sverige med kostnader som vida överstiger intäkten från punktskatten.
 
nåja..

halva svenska befolkningen måste väl va nöjda iallfall..
vi lever juh i ett demokratiskt land..
Suck..
jag säger bara det.. sossar.....
 
mickey

Det ska som sagt tilläggas att förslaget kommer från EU, och inte från Persson, Ringholm, Paggan och gänget.

men likt förbannat är väl 50>% nöjda, antar jag
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.