sagan skrev:
Enligt det nya lagförslaget ska ju det bli olagligt även med den kopieringen.
Jag har läst igenom lagförslaget, och det kommer även i fortsättningen vara tillåtet att kopiera till sig själv och till den närmaste kretsen. Det man kommer att göra olagligt är att kopiera något som har gjorts tillgängligt på ett sätt som strider emot lagen.
Ett exempel: Idag kan du lagligt kopiera musik från internet, den som bryter emot lagen är den som lägger ut den. Efter den nya lagen kommer det vara olagligt att kopiera samma musik. Det kommer också vara olagligt att kopiera t.ex bootlegs, eftersom de skapats på ett olagligt sätt.
Sedan är den höjda "kassetavgiften" avsedd att gottgöra de artister som förlorar pengar pga denna "privatkopiering", alltså inte för att det piratkopieras.
Det kommer bli en högre avgift på media som är återskrivbar än media för engångsskrivning.
Det är vad jag lyckats tolka av lagtexten, som inte är helt lättläst.
Jag tycker detta är helt absurt, varför skall det gå pengar till artister för att jag lägger mina bildfiler på en CD-R?
Jag tror också att det på något sätt kommer att rättfärdiga piratkopiering hos den breda allmänheten, trots att det uttryckligen står i förslaget att avgiften inte gäller piratkopiering.
Dessutom kommer det skapas en marknad för importerade media, lagligt eller olagligt vet jag inte, och när den handeln väl kommit igång är det nog omöjligt att stoppa den. Se bara på tobakshandeln efter prishöjningen...
Jag tycker detta är en idiotisk lösning på ett problem som bara har en orsak, nämligen en muskiindustri som inte fattar vad utveckling är och klamrar sig fast i ett föråldrat system, med hjälp av USA:s favoritlösning #1, advokater och rättsprocesser. "Låt den med mest ekonomiska muskler vinna" :-(
Sänk priset på musik CD-skivor till under 100:- så kommer detta lösa sig av sig själv!