Annons

Dyra CD!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Ja..hur 17 man kan ha en straffskatt på något som är olagligt fattar jag inte..ska vi betala inbrottsskatt på bilen oxå..ifall vi skulle göra inbrott med bilen?

Är det inte så att den s k kassettavgiften är till för att kompensera musikindustrin för den helt lagliga privata kopieringen för eget bruk? Så har i alla fall jag fattat det, och då blir det hela nästan ännu mera obegripligt.

/Klas
 
Glöm inte bort att det är vi som röstar fram de män/kvinnor som tar dessa beslut.. det är folket som bestämmer i vårt land... inte några enstaka politiker.
 
klasb skrev:
Är det inte så att den s k kassettavgiften är till för att kompensera musikindustrin för den helt lagliga privata kopieringen för eget bruk? Så har i alla fall jag fattat det, och då blir det hela nästan ännu mera obegripligt.

/Klas

Enligt det nya lagförslaget ska ju det bli olagligt även med den kopieringen.
 
zlice skrev:
Glöm inte bort att det är vi som röstar fram de män/kvinnor som tar dessa beslut.. det är folket som bestämmer i vårt land... inte några enstaka politiker.

Javisst..demokrati är underbart..välj mellan pest eller kolera.

Nej, jag har inget bättre förslag på politiskt system
 
Sonnaren skrev:
Kan du på rak arm påminna dig n å g o t tillfälle till möjlig skattehöjning i Sverige som inte tagits till vara fullt ut???

Önskar att jag kunde svara ja på den frågan... skulle väl vara möjligheten att beskatta riksdagsmännens extraarvoden då...

En extraskatt på media KAN förstås införas väldigt snabbt, annars kan man tänka sej retroaktivitet... du får i nästa självdeklaration uppge hur många DVD/CD du hade hemma o betala in skatten i efterhand...

/kg som lovar att inte sprida tipset

PS!
Men hallå!? det här är väl ingen skatt va?? det är ju bara en AVGIFT... som går till staten visserligen men ändå...
 
Sonnaren skrev:
Kan du på rak arm påminna dig n å g o t tillfälle till möjlig skattehöjning i Sverige som inte tagits till vara fullt ut???

Det handlar om "Genomförande av EG-direktiv om upphovsrätten i informationssamhället". Enligt www.regeringen.se är det tänkt att propositionen ska släppas i januari, men eftersom Departementsskrivelsen har fått kraftig kritik är det inte otänkbart att proppen blir ytterligare försenat. Inga lagförändringar kommer träda i kraft den 1:a januari med andra ord.

Sen är det fel att tala om skatt, eftersom det är kasettavgiften som avses som går till upphovsmän, inte till statskassan.

/Henrik, som jobbar som politisk handläggare på riksdagen.
 
Frågan kvarstår dock, hur jag ska rapportera vad jag har kopierat in för upphovsrättlig musik i mina bildfiler, så att rätt upphovsman får ersättningen...


En mer väsentlig fråga är hur jag får dispens från avgiften då skivorna inte används till att lagra stulen musik på?
 
zlice skrev:
Glöm inte bort att det är vi som röstar fram de män/kvinnor som tar dessa beslut.. det är folket som bestämmer i vårt land... inte några enstaka politiker.
Och vem är det som påstår sig förlora på CD-bränning?
Just det, skivbolagen.
Bojkotta Sony:)
 
zlice skrev:
Glöm inte bort att det är vi som röstar fram de män/kvinnor som tar dessa beslut.. det är folket som bestämmer i vårt land... inte några enstaka politiker.

Ja!! jag minns alldeles säkert att det stod på valaffischerna att mina DVD-skivor skulle fyrdubblas i pris om jag röstade på nån... eller minns jag fel?
 
sagan skrev:
Enligt det nya lagförslaget ska ju det bli olagligt även med den kopieringen.

Då bortfaller behovet av CD/DVD skivor och skatten (förlåt, avgiften) är inget problem längre, det är i själva verket en SKATTESÄNKNING på gång!

/kg som kanske borde bli politiker
 
sagan skrev:
Enligt det nya lagförslaget ska ju det bli olagligt även med den kopieringen.
Jag har läst igenom lagförslaget, och det kommer även i fortsättningen vara tillåtet att kopiera till sig själv och till den närmaste kretsen. Det man kommer att göra olagligt är att kopiera något som har gjorts tillgängligt på ett sätt som strider emot lagen.

Ett exempel: Idag kan du lagligt kopiera musik från internet, den som bryter emot lagen är den som lägger ut den. Efter den nya lagen kommer det vara olagligt att kopiera samma musik. Det kommer också vara olagligt att kopiera t.ex bootlegs, eftersom de skapats på ett olagligt sätt.
Sedan är den höjda "kassetavgiften" avsedd att gottgöra de artister som förlorar pengar pga denna "privatkopiering", alltså inte för att det piratkopieras.

Det kommer bli en högre avgift på media som är återskrivbar än media för engångsskrivning.
Det är vad jag lyckats tolka av lagtexten, som inte är helt lättläst.

Jag tycker detta är helt absurt, varför skall det gå pengar till artister för att jag lägger mina bildfiler på en CD-R?

Jag tror också att det på något sätt kommer att rättfärdiga piratkopiering hos den breda allmänheten, trots att det uttryckligen står i förslaget att avgiften inte gäller piratkopiering.
Dessutom kommer det skapas en marknad för importerade media, lagligt eller olagligt vet jag inte, och när den handeln väl kommit igång är det nog omöjligt att stoppa den. Se bara på tobakshandeln efter prishöjningen...

Jag tycker detta är en idiotisk lösning på ett problem som bara har en orsak, nämligen en muskiindustri som inte fattar vad utveckling är och klamrar sig fast i ett föråldrat system, med hjälp av USA:s favoritlösning #1, advokater och rättsprocesser. "Låt den med mest ekonomiska muskler vinna" :-(

Sänk priset på musik CD-skivor till under 100:- så kommer detta lösa sig av sig själv!
 
KGS skrev:
Då bortfaller behovet av CD/DVD skivor och skatten (förlåt, avgiften) är inget problem längre, det är i själva verket en SKATTESÄNKNING på gång!

/kg som kanske borde bli politiker

Det är ju precis det jag menar..är det inte lagligt att kopiera musik för "eget behov" så kan man väl inte heller ha en avgift på det..kopiera eget material blir ju iaf fortfarande lagligt (men det är väl bara en tidsfråga ;-) och det ska man väl inte betala avgift på..eller får man tillbax pengar då? ;-)
 
Tycker det är många här som inte ser den stora bilden. Det är inte regeringen som har kommit med detta förslag, det är många och dyra lobyister som betalas av stora företag som representerar marknaden ( som är så fina, rättvisa och givmilda ) som pressar fram denna skatt via EU. Det är inte Socialdemokraterna som har tagit fram förslaget, dom måste utreda saken och ta ställning precis som alla andra länder.
Det är så roligt att se hur enkelt man kan göra det för sig och gnälla på regeringen.

Gå ut och demonstrera, organisera er eller skicka kedjebrev, gör er röst hörd istället för att sitta och gnäll i er soffa och skylla på att systemet inte bryr sig om er.

/Trött på alla gnälliga soffligare
 
sagan skrev:
..kopiera eget material blir ju iaf fortfarande lagligt...

..eller får man tillbax pengar då? ;-)

Ja det är en miss av EU, förmodligen en översättningsmiss, det rättar man till efter att alla länder antagit dekretet.

Få tillbaka!??!? aktarej, du kan hamna på Guantanamo för mindre!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.