Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dynax 7d som inte vill ta bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

diablo 3

Aktiv medlem
Hej råkade ut för ett problem i dag. Rättsom det var ville kameran inte ta några bilder. Stängde av kameran, och satte på den. Då börjar den låta en liten stund för att sedan sluta.
Men några bilder går det inte ta. Vad är det som har hänt? Den låter likadant varje gång jag sätter på kameran.

Jag har
Tagit ut batteriet och satt i det igen utan resultat.
Jag har återställt kameran "fabriksinställning"

Tacksam för tips
 
Är det black frame jag har drabbats av?

Kameran är inte riktigt 2 år så det borde väll gå på garanti.
Läste här på forumet att det var ett drev som var fel på. Gäller det min dynax som är köpt 2005-12-08?
 
efter att den har varit avstängd i 30 min fungerar den.
Vet någon om det har kommit någon ny programvara, min är från dec 2005. Jag har aldrig instalerat något, kan det hjälpa?
 
Hade samma problem med min. Den vibrerade vid uppstart och gick sen inte att använda. Det var fel på anti shake funktionen eller autofokusen och fixades på garantin.

Lycka till!
 
Lalan skrev:
Hade samma problem med min. Den vibrerade vid uppstart och gick sen inte att använda. Det var fel på anti shake funktionen eller autofokusen och fixades på garantin.

Lycka till!

Det kan faktiskt vara så att man har båda felen samtidigt - Black Frame (första bilden man tar blir svart) och en trasig AS.

En trasig AS leder till att hela kameran låser sig som beskrivits ovan. Det går också ofta att få igång kameran igen temporärt om batteriet tas ut ungefär 20-30 min tills kameran är fri från lagrad spänning.

Black Frame fixar Zieger Teknik gratis men en trasig AS går på att par tusen inkl arbete och moms att fixa om man inte har garantin kvar.
 
Garanti finns kvar och den är inlämnad på ziger. Hade med den på semestern i turkiet. Fick 3 kort sedan gick den ej igång. Funkade dock när jag kom hem ca 10 bilder.
Skulle ta 3 veckor, skönt att få kameran i ordning innan hösten kommer.
 
diablo 3 skrev:
Garanti finns kvar och den är inlämnad på ziger. Hade med den på semestern i turkiet. Fick 3 kort sedan gick den ej igång. Funkade dock när jag kom hem ca 10 bilder.
Skulle ta 3 veckor, skönt att få kameran i ordning innan hösten kommer.

Surt när det händer på en resa. Hände mig också i vintras. Tur att du får det gratis. Det fick inte jag. Är ju inne på 3:e året med min.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.