Annons

Dynax 5D - Nu finns den

Produkter
(logga in för att koppla)
WFS) (j.asplund skrev:
Hur verkar sökaren?

Den är mindre än i D7D, 0,83x mot 0,91x om jag kommer ihåg rätt.

Även om knapparna är färre än hos D7D har den ändå en hel del och flera viktiga är direkt åtkomliga.

Kameran är inte bara en nybörjarkamera utan även en kamera med potential för den mer seriöse hobbyfotografen. Funkar säkert bra också för frilansaren som är försiktig med utgifterna.
 
Jag använde rätt ljussvaga objektiv i ett dunkelt rum och det var helt ok. Men jag har egentligen inte kollat så noga att jag vill uttala mig om det.

Men uppenbart mindre än D7D, men det borde man kunna lösa med en lins precis som Nikon har gjort.
 
tjoho! kontakter för batterigrepp! mitt intresse hoppade plötsligt upp ett par steg igen :)

men vad händer med dimage A-serien nu?
 
bästa med 5D är nog att Canon kommer att sänka priset på 350D
skulle tippa strax under 7000:-
 
Hoppas du förstod att jag var ironisk...

Skillnaderna mellan 7D & 350D är för stora för att tas upp här i en 5D-tråd känns det som... Dessutom så bör dom upplevas & inte läsas...

Man kan dock säga att 350D är mer prisvärd om man har överseende med hantering, känsla & sökare...

//Larsa
 
.Z. skrev:
Hoppas du förstod att jag var ironisk...

Skillnaderna mellan 7D & 350D är för stora för att tas upp här i en 5D-tråd känns det som... Dessutom så bör dom upplevas & inte läsas...

Man kan dock säga att 350D är mer prisvärd om man har överseende med hantering, känsla & sökare...

//Larsa


Varför då?
Har funderingar på 5D, men varför är 350D mer prisvärd?
 
Larsa avsåg skillnaden mella 7D och 350D
7D kostar som bekant mycket mer än 350D, men kan man ha överseende med sämre sökare, hantering avsaknad av AS i hus mm så är 350D ett mer prisvärt alternativ.
Om man jämför 5D och 350D blir nog 5D en vinnare
framför allt pga AS och som jag har förstått en större ljusare sökare. 5D och 350D kommer att ligga i samma prisklass.

mvh/Ove
 
Vevo skrev:
Larsa avsåg skillnaden mella 7D och 350D
7D kostar som bekant mycket mer än 350D, men kan man ha överseende med sämre sökare, hantering avsaknad av AS i hus mm så är 350D ett mer prisvärt alternativ.
Om man jämför 5D och 350D blir nog 5D en vinnare
framför allt pga AS och som jag har förstått en större ljusare sökare. 5D och 350D kommer att ligga i samma prisklass.

mvh/Ove

Självklart.
Jag läste nog inte riktigt innan jag skrev.
 
Hej!

Jag är en komplett nybörjare, men jag har en fråga. Jag kommer nog köpa en Dynax 4 (begagnad) med två objektiv, en sigma 28-80 + en 100-300. Kommer dessa objektiv funka sen på min eventuella d5d?
Varför jag köper begagnade kameran plus objektivet är bara så att jag har nåt att leka med, samt att jag får 2 objektiv, under tiden tills d5d kommer ut. Så innan jag köper detta paket, tror ni att de kommer att funka felfritt på d5d?

P.S Är 1200 kr ett bra pris för paketet nämnt ovan?
 
Ja visst kommer objektiven att funka på en D5D tillsammans med AS. Priset tycker jag är OK fast gluggarna är nog av en äldre modell som du kanske på sikt kommer att byta ut.

mvh/Ove
 
Re: Jag...

KjellSn skrev:
undrar vad ett enbart kamerahus kommer att hamna på för pris?
kjellsn

dustinhome.se lägger prisnivån på 6920:- inkl moms. för enbart huset och 7795:- med en 18-70 inkluderad. Synd att den inte hinner komma innan jag åker till Italien bara. :(
 
Tänk vad nya modeller kan ställa till med!

Har tidigare varit inställd på en 7D med 18-50/2,8
men blivit osäker. Börjar smått tycka att denna kamera bara är för mycket, till och med retro.

Helt klart är trenden bland nya kameror mindre, lättare och inte minst billigare. Vidare har de rent tidsmässigt ett teknikförsprång jämfört med de modeller de skall ersätta/komplettera.

Detta innebär att Nikon´s D50 och KM´s 5D rent tekniskt kan prestera bilder av samma kvalitet som D70S och 7D.

Verkar faktiskt bara som om de rena proffsmodellerna går fria från att nafsas i baken av uppkäftiga instegsmodeller.

Rent förståndsoptimalt borde ett val av 350D, D50,eller 5D + 18-50/2,8 (eller någon annan riktigt bra optik) vara dagens val.

Eller?
 
Jag är precis i detta val och kval. Skall köpa digitalkamera och det lutar åt systemkamera. De troliga kandidaterna som det ser ut just nu är Nikon D50, Canon 350D och Minolta Dynax 5D. Vad skall man välja och vad talar för den ena eller andra. Antiskak hos Minolta D5D lockar kraftigt :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.