Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dynax 5D - Nu finns den

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad jag förstått lär man även ha nytta av det när man tar kort under lite sämre ljusförhållanden och även vid ren makro fotografering. Sedan är ju aldrig en riktig zoom helt fel.
 
När man vill fotografera med befintligt ljus som är svagt utan stativ t ex. Jag tog nydligen den här bilden på Borgholms slott - Ryttargången.
ISO 800, bländare 4, slutartid 1/8 17mm brännvidd.
Utan stativ hade det varit mycket svårt att få en skarp bild med de omständigheterna. Jag säger bara: ett liv utan AS suger stenhårt.


mvh/Ove
 

Bilagor

  • ryttargången.jpg
    ryttargången.jpg
    36.3 KB · Visningar: 342
Vevo skrev:
När man vill fotografera med befintligt ljus som är svagt utan stativ t ex. Jag tog nydligen den här bilden på Borgholms slott - Ryttargången.
ISO 800, bländare 4, slutartid 1/8 17mm brännvidd.
Utan stativ hade det varit mycket svårt att få en skarp bild med de omständigheterna. Jag säger bara: ett liv utan AS suger stenhårt.


mvh/Ove

:)

behöver inte AS för det...

tagit flertal kort på iso 800 med 1/10 med d2x+sigma 20mm. (i en kyrka)

Så du får nog komma med 1/2 för att imponera :)


/P.L
 
Vevo skrev:
Jo det funkar hur bra som helst. 300mm 1/10
Kolla här http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=496252#post496252

Jag tar även bilder med 50mm handhållet med AS på 0,8 sekunder. De blir inte tokskarpa men skarpa nog för att duga till. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=302893

mvh/Ove

Sa inte att det inte funkade, sa bara att det är inte lika bra som VR ,IS speciellt på längre gluggar...

Men om du tycker att det fungerar, så skall jag inte komma och va negativ. :)

MVH
/P.L
 
Senast ändrad:
Paul.r.Lindqvist skrev:
Sa inte att det inte funkade, sa bara att det är inte lika bra som VR IS...

/P.L

Om det funkar bättre eller sämre än IS och VR kan jag inte svara på, för jag har aldrig jobbat med det. Jag har heller inte sett några tester som påvisar detta. Men det skulle onekligen vara intressant och A/B testa. Det är i allafall mer ekonomiskt försvarbart med AS i huset mot att betala extra för att få det i gluggen.

mvh/Ove
 
Vevo skrev:
Om det funkar bättre eller sämre än IS och VR kan jag inte svara på, för jag har aldrig jobbat med det. Jag har heller inte sett några tester som påvisar detta. Men det skulle onekligen vara intressant och A/B testa. Det är i allafall mer ekonomiskt försvarbart med AS i huset mot att betala extra för att få det i gluggen.

mvh/Ove
Läs på dpreview, det är dock inte de enda som anser att as inte är lika bra på tele gluggar. Om inte jag minns fel så stod detta även in en svensk fototidning.

Jag håller inte på med foto för att kunna försvara det ekonomiskt.. :)

Inget ont om 7D det är en utmärkt kamera för att vara Minoltas första dslr, utan någon tvekan.


/P,L
 
Senast ändrad:
Paul.r.Lindqvist skrev:


Jag håller inte på med foto för att kunna försvara det ekonomiskt.. :)


/P,L

Nej det förstår jag men jag tänkte nog närmast på det stackarna som ska köpa en instegsmodell, typ 5D. Om deras val står mellan en Nikon D50 eller KM 5D och vill ha bildstabilisator, då är KM 5D mer ekonomiskt försvarbart. Det blir ju en hel del pengar förutom huset om man ska köpa gluggar med VR. Men för tusan, det finns ju stativ ;0))) och det passar ju till alla gluggar och hus.

mvh/Ove
 
Vevo skrev:
Nej det förstår jag men jag tänkte nog närmast på det stackarna som ska köpa en instegsmodell, typ 5D. Om deras val står mellan en Nikon D50 eller KM 5D och vill ha bildstabilisator, då är KM 5D mer ekonomiskt försvarbart. Det blir ju en hel del pengar förutom huset om man ska köpa gluggar med VR. Men för tusan, det finns ju stativ ;0))) och det passar ju till alla gluggar och hus.

mvh/Ove

Sant så sant.

Förmodligen köper de folk som köper en D50/KM 5d inte tele gluggar för 20.000+ till att börja med. Så då är ju as en trevlig liten funktion.

Och man köper sin kamera på expert/liknande så kan AS nog bli det bästa sälj argumentet :)

/P.L
 
Nån uppfattning om brusnivån jämfört med Canon (som verkar vara ledande i fråga om lågt brus)?
7D verkar ju ha ganska OK brusnivå också på höga ISO.
 
jeskata skrev:
Nån uppfattning om brusnivån jämfört med Canon (som verkar vara ledande i fråga om lågt brus)?
7D verkar ju ha ganska OK brusnivå också på höga ISO.

Enligt Dpreview så har 7D lägst brus i klassen från 200 Asa & uppåt, t.o.m. ngt lägre än 20D. Man kan väl anta att 5D hamnar ungefär likt...

OBS att 7D har ungefär samma brus vid 200 Asa som 20D har vid 100. Att 7D har ngt högre nivå vid 100 än vid 200 beror på att sensorn är optimerad för 200 Asa.

Kolla här

Skillnaderna är dock minimala i realiteten.

//Larsa
 
Senast ändrad:
AS och makro?


Angående AS så undrar jag vilka objektiv det är som AS inte fungerar med? Gamla MD/MC-objektiv verkar inte passa till 7D/5D öht, eller?

Och vidare: "Additionally, the AF Macro 3x - 1x f/1.7-2.8 lens cannot be used with Anti-Shake, nor does Anti-Shake work with any lens with a macro release." (http://www.imaging-resource.com/PRODS/MAX7/D7A5.HTM)

Okej, ett visst Minolta-makrozoomobjektiv funkar inte, men vad menas egentligen med "lens with a macro release"?

Tack
 
Re: AS och makro?

millimeter skrev:
"Additionally, the AF Macro 3x - 1x f/1.7-2.8 lens cannot be used with Anti-Shake, nor does Anti-Shake work with any lens with a macro release.


Jag har ingen aning om vad dom menar och jag undrar om det inte är en ren missuppfattning från deras sida. Jag tror att eftersom Minoltas extrema macro 3x ger sån extrem förstoring att antiskaken blir verkningslös, den funkar säkert men inte tillfredställande. Då har KM valt att avaktivera funktionen AS till just den optiken.
De flesta som plåtar med den gluggen använder ändå stativ, och handhålla med den förstoringsgraden är mycket svårt. Att AS inte skulle funka med macrolinser är bara påhitt/antagande från den person som skrivit detta. Jag har provat diverse macrolinser och det funkar hur fint som helst. Vad som menas med "Macro release" i den peronens mening vet jag inte men jag avfärdar det som ett antagande baserat på Minoltas extrem Macro (AF Macro 3x - 1x f/1.7-2.8).

mvh/Ove
 
Senast ändrad:
Nu finns den tydligen hos fotokungen.com. Priset ser bra ut också. 6990:- utan obj. 7990:- med 18-70.

Man är ju minst sagt sugen... Men man vill ju gärna känna på en iaf innan man gör en beställning. Om den är i närheten av en d7d så är det ett klipp!
 
Harry_ skrev:
ja det blir man
7990:- är inte så farligt dyrt

hur är hastigheten jämfört med Canon 350D ?

Ja lite sugen :)

Jag skulle (tyvärr) gissa att den har lite långsam uppstart, precis som D7D verkar ha? Ca 2.5 sek till första bild. Men det är det ju på min analoga också, så man kan leva med det. [Edit: jag spekulerar alltså. Minolta kanske har förbättrat.]

Men jag undrar hur bra 18-70-objektivet är?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.