Annons

Dynax 5D - Nu finns den

Produkter
(logga in för att koppla)
Harry_ skrev:
ja det blir man
7990:- är inte så farligt dyrt

hur är hastigheten jämfört med Canon 350D ?

350D är snabbare på det mesta, sen beror det ju på hur bråttom man har ;-)

Snabb uppstart? Då gäller D70 som startar typ direkt.

//Larsa som skiter i det då skillnaderna är för små för att störa mig.
 
Hastighet!

Denna digitala hypokondri!

Blir snart vansinnig på detta! Inte fan funderade jag på om mina gamla analoga EOS-kameror startade på 0,5 eller 3 sekunder...

Min bladare startade direkt (av förklarliga skäl:))!

Är ni alla pressfotografer som av nån anledning har kameran avstängd när det stora händer eller?

//Larsa, som även kört D7i som behöver några sekunder på sig, har jag aldrig funderat över innan alla började surra om hur viktigt detta var ;-)
 
Re: Hastighet!

Håller med. Starttiden känns inte så viktig. Bara inte autofokusen är seg som tuggummi så är det inget jag stör mig på.

Angående 18-70 optiket finns ett "minitest" på www.dyxum.com. Verkar helt OK enligt dom.
 
Harry_ skrev:
Snabb uppstart och FPS

Jag tror du kan avfärda uppstartssnacket.
Efter 8 månader med 7D har jag aldrig kännt att det skulle vara ett problem. 2,5 sekunder är förresten räknat från avstängd kamera till registrerad bild på sensorn, med autofokus. Så den tiden kan bli allt ifrån 1,5 sek till 20 sek, beroende på vad du fokuserar på och hur slö optik du har. Är FPS du är ute efter då ska du köpa en Canon 1D MarkII. Den spottar ur sig 8 bilder/sek under rätt förhållande. Det krävs rätt ljus/slutartider för det ska funka också. Ditt val, dina krav. Jag kan bara utgå ifrån mina egna erfarenheter och här kommer ett exempel. Den här bilden http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=431479 är tagen på en båt på Hjälmaren.
Jag satt på soldäck och hade kameran avstängd och liggandes på bordet framför mig. Jag ser Tärnan närma sig båten med snabb hastighet. Den där ska jag ta en bild på tänkte jag. Jag slår på kameran siktar fokuserar och bam, där satt den. Så några uppstarts problem lider jag inte av. Det handlar även om reaktionstid. Men om jag fick önska så skulle 6 fps inte sitta helt fel. Kanske på nästa modell, 9D

mvh/Ove
 
Då måste "startup" tiden ändrats ? i och med den nya mjukvaran ?

Dpreview:
Slower-than-the-competition startup time (2.6 sec before you can take a shot)

/P.L
 
Senast ändrad:
Vevo skrev:
Jag tror du kan avfärda uppstartssnacket. [...] Den här bilden http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=431479 är tagen på en båt på Hjälmaren.

Jag håller med, jag har som sagt ungefär lika lång uppstart på min analoga och har aldrig blivit medveten om att det vore ett problem.

Jag fotar gärna natur, tyvärr ofta med mammas kamera eftersom hon har tamrons 90/2.8, och 5D verkar ha en del schyssta egenskaper för t ex makrofoto. AS hjälper ju till lite om man inte har stativ, och så (väl?) 2 sek självutlösare med spegeluppfällning, samt att Minolta fått beröm för färgåtergivningen (praktiskt om man hittar en fin blomma..). Medföljande vinkelsökare vore pricken över i. :)

thewalrus skrev om ett minitest av 18-70 på dyxum.com, men jag lyckas inte hitta igen det? :-/ Jag hittade dock länken till photohobbys preview, om det var den du menade.

[Edit. från 5D-faq, länkad från dyxum.com: 1 second start-up time (approx.) (approx. 2 sec. with Maxxum/Dynax 7D). ;)]
 
Senast ändrad:
Hej Paul, är du spekulant på KM, kul.
Den uppgiften på DP är lite märklig och vi är flera användare som försökt att få den uppstartstiden, utan att lyckats. Och någon snabbare uppstartstid med den nya uppdateringen har jag då inte märkt.

mvh/Ove
 
Vevo skrev:
Hej Paul, är du spekulant på KM, kul.
Den uppgiften på DP är lite märklig och vi är flera användare som försökt att få den uppstartstiden, utan att lyckats. Och någon snabbare uppstartstid med den nya uppdateringen har jag då inte märkt.

mvh/Ove

Nja.. spekulant och spkeulant... :) Vi kan väl säga om jag hade pengar att investera i 2 system så vore 7D klart intressanter än 20d som backup.

Men som sagt 2 system skulle aldrig vara praktiskt för mig, så de blir nog D100:ans ersättare som backup.



Lustigt med startuptiden, inte för att jag skulle dö om jag fick vänta 2.6 sec...

/P.L
 
Man kan misstänka att förutsättningarna vid deras test var ett långsamt optik. Kameran ställer nämligen fokus i oändlig när den startar. Beroende på konstruktion/tillverkare är olika optik olika snabb vid fokusering. man kan också undra över ljusförhållandena vid test. Bra ljus snabbare AF, dåligt ljus, långsammare AF. Har man dessutom andra inställningar som AF-prioritet på avtryckaren tar det lite längre tid innan man kan trycka av. Alltså vad man kan och bör göra är att i viss mån ifrågasätta vissa recensioner. Jag har märkt att vissa saker stämmer och andra inte.
Vi känner inte till alla förhållande vid tester, och det finns även egna värderingar ibland.
Tester ska tas med en nypa salt ibland. Det är sällan de är entydiga. Ny pratar jag om tester generellt och inte specifikt för 7D.

mvh/Ove
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.