ANNONS
Annons

Dynax 4

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är en bra kamera, men den saknar vissa saker som åtminstonde jag inte vill vara utan, bland annat skärpedjupskontroll..

Saknad av finesser

Den är bra, men saknar en del finesser säger du...

Idag använder jag mig av en gammal Minolta SRT 101 och den har både skärpdjupkontroll och låsning av spegeln. Men jag har hört att det näst intill är sällsynt på dagens systemkameror för oss "amatörer". Stämmer det, eller har jag fått det om bakfoten?

Om det nu är så, vad måste jag upp i för prisklass innan dessa funktioner finns på kameran? Med tanke på att Dynax 4 finns för 1995:- med 28-80 optik.

Är det någon som vet det?

//Putte

Senast ändrad:
Hej

Det var ett väldigt bra pris du hittat! Om du ändå vill ha skärpedjupskontrollen kan du titta lite extra på Dynax 5. För mer info om denna kamera - se recensionerna!

Dynax 5 kontra Dynax 4

Jag kollade upp Dynax 5 efter din kommentar om den och vad gäller skärpdjupskontroll så verkar det stämma.

Men den största skillnaden jag kan hitta är priset. Med Dynax 5 har priset stigit till omkring 3500:- inkl. 28-80 optik. Att jämföra med Dynax 4:ans pris på under 2000:- med samma optik.

Är det fler skillnader mellan dessa två?

//Putte

SunKi skrev:
Det är en bra kamera, men den saknar vissa saker som åtminstonde jag inte vill vara utan, bland annat skärpedjupskontroll..

Skärpedjupskontroll är trevligt, även spegeluppfällning. Pentax *ist har detta, och mycket annat. Men om man tycker det är värt två lappar extra, det är upp till var och en.

Med vänlig hälsning
Roland

Roland!

Frågan är som du säger, om man är beredd att betala så pass mycket extra för de funktionerna.
För min del så är jag nog inte det.
//Putte

Senast ändrad:
4:an har något som heter multiexponering men om det innebär bara dubbelexponering eller flera vet jag inte och har fyran det så har garanterat femman det.

FotoZ skrev:
Frågan är som du säger, om man är beredd att betala så pass mycket extra för de funktionerna.
För min del så är jag nog inte det.

Förståeligt, men man får även fler saker än just skärpdjupskontroll och låsning av spegel i uppfällt läge. Bl. a. 11 punkters AF system med 9 korssensorer, snabbare slutare och blixtsystem m.m.

Med vänlig hälsning
Roland

FotoZ skrev:
Bl. a. 11 punkters AF system med 9 korssensorer, snabbare slutare och blixtsystem m.m.

Nu är jag inte så insatt i det här...

För det första, vad innebär "11 punkters AF system med 9 korssensorer", och är det alltså bättre än på Dynax 4? Är det så stor skillnad att en amatör märker det?

Snabbare slutare kan ju vara bra i vissa lägen.

Blixt vet jag vad det är, men den där inbyggda, är den något att ha? Är det inte bättre med en "riktig" blixt?

//Putte

Af är ju alltså autofocus, kort sagt så blir den med fler punkter säkrare och bättre. Tror af:en är snabbare på dynax 5 än på dynax 4 också.
En till sak som 5:an har som jag dock i stort sett aldrig använder är ögonaktivering, dvs att när du för ögat till sökaren fokuserar den automatiskt på det du riktar kameran mot. 5:an har ju även metallbajonett vid objektivinfästningen, men det kanske 4:an också har?

Tack Anders.

"Ögonaktivering". Det låter som rena Science Fiction prylen. ;-)

Nu blev jag iaf lite klokare vad gäller 11 punkters AF system med 9 korssensorer.

//Putte

dubbelexponering...

Dynax 5 har dubbelexponering.

Skulle inte vara ett skäl för mig att välja 5 framför 4, men däremot att 5 har metallfattning för objektivet (4 har plastbajonett).

Ögonaktiveringen av AF hade jag även på min gamla dynax sp xi, men jag tyckte mest att det åt batteri, speciellt som den ofta aktiverades när kameran hängde mot magen (på den gick det inte att stänga av denna funktion, vilket går på dynax 5).

Boel.
Den fakta du kommer med talar ju verkligen för att valet ska hamna på 5:an och inte på dess lillebror, 4:an.

Tack för din hjälp!

//Putte

om du går på denna sida HÄR!!!
och väljer vilken modell du vill kolla på så kan du jämföra fakta om båda kamerorna under Specifications

DalaPutte skrev:
[För det första, vad innebär "11 punkters AF system med 9 korssensorer", och är det alltså bättre än på Dynax 4? Är det så stor skillnad att en amatör märker det?

Autofokussystemet ställer in skärpa på ett visst ställe (punkt) i sökaren, och ju fler ställen (punkter) som finns - desto större chans är det att motivet verkligen befinner sig på den punkten och då behöver man inte komponera om bilden.

Säg att du har en kamera med 1 AF punkt som finns i mitten. Du pekar med denna punkt på motivet och låter AF systemet ställa skärpan, när detta är klart måste du komponera om bilden om du inte vill att huvudmotivet ska vara i mitten av bilden. Ju fler AF punkter systemet har, desto mindre behöver du komponera om bilden. Dessutom har systemet lättare att följa skärpan på rörliga motiv som rör sig från AF punkt till AF punkt.

Pentax *ist har 11 punkter. Dynax 5 har 5.

Korssensorer:
En korssensor "+" är känslig för både horisontella och vertikala linjer, motsatsen är en linjär sensor som är käsnlig för *antingen* vertikala *eller* horisontella linjer.

Pentax *ist har 9 korssensorer, och 2 linjära. Dynax 5 har 1 korssensor (i mitten) och 4 linjära, som dock är vinklade "/" och "\" så de fungerar bättre än "vanliga" linjära sensorer, men inte lika fint som en riktig korssensor.

Korssensorer hjälper kameran att fokusera snabbare och säkrare.

Blixt vet jag vad det är, men den där inbyggda, är den något att ha? Är det inte bättre med en "riktig" blixt?

Inbyggda blixtar fungerar fint för enpersonsporträtt och för att lätta upp motivet om det står i skugga utomhus, men inte för så mycket mer. Externa blixtar är alltid bättre. Men det är kameran som bestämmer hur väl den externa blixten fungerar, och både Pentax och Minolta har framstående lösningar för detta.

Med vänlig hälsning
Roland

Såg i en tysk fototidning en rankning av olika systemkamerors autofokus. Minolta Dynax 4 låg i topp före Nikon F5 när det gällde snabbhet!!! Dynax 5 låg långt ner i listan.

Ska kolla upp om jag har kvar tidningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar