Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DX eller fullformat? Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Urzulana

Medlem
Har växt ur min D3100 nu och tänker köpa D7100 eller D610.

Så vad jag behöver hjälp med : har förstått att det är ungefär samma kamera bara att D610 är fullformat och har (dåligare?) AF sensor.

Vill ha en kamera som håller i år, med bra bildkvalité och funktioner- då verkar D7100 ha nyare funktioner än D610 av vad jag läst, men D610 bättre bildkvalité.

Jag kan inte bestämma mig, har även hört att en D9300 ska släppas ut (efterföljare till D300s)- tror ni det?
och vad är skillnaden mellan d600 och d610 egentligen?

Så om det kommer ut så blir det troligen den, eller någon av dem två andra. Om inte det kommer ut någon till ny. Har till jul på mig att bestämma vilken jag ska ha. Så kan ni hjälpa mig och skriva vad ni vet om kamerorna, jag fotar mest porträtt & natur, och liksom daglig fotografering- fotar inte direkt björnar o fåglar osv.

D7100 är enligt många den bästa DX-.kameran på marknaden i dagsläget (skall troligen själv köpa en snart) Enda nackdelen är väl att man "bara" kan ta 15-30 JPG-bilder i snabb följd. För mig övervägde fördelarna med DX eftersom jag främst fotograferar med teleobjektiv.

För porträtt och landskapsbilder är saken delvis en annan. Bildkvaliten kan bli något bättre med fullformat och det blir enklare att använda vidvinkelobjektiv. Men eftersom inte bara kameran kostar mer utan objektiven ofta kostar mycket mer är det knappt jämförbara system.

Att en D9300 skall släppas är kanske bara rykten. Själv väntar jag på D7200 men egentligen bara för att jag undrar vad som kan bli bättre på D7100.

Detta är bara mina amatörtankar och har just nu en D5100 som jag börjar växa ur.

Jag uppgraderade från D5100 till D7100 i höstas och jag är mycket nöjd med min D7100. Fullformat och D600 såg jag inte som något alternativ eftersom fördelarna inte rättfärdigades av priset, i synnerhet som jag skulle bli tvungen att byta ut de flesta av mina objektiv också.

Skillnaden mellan D600 och D610 är att den senare har en nyare och något snabbare slutare som inte skvätter olja och metallflagor på sensorn vilket en D600 kan göra under de första tusen exponeringarna.

Någon D9300 tror jag inte på, i alla fall inte under 2014. En D7200 tror jag på men inte heller den tror jag kommer att dyka upp i år. Så länge D7100 är den bästa APS-kameran på marknaden finns det ingen anledning att ersätta den förän Canon eller Pentax släpper något som slår den.

Välj inte D600. Nikon fixade o trixade lite med den efter produktionsproblem o skapade D610.

Gillar du storleken på din D3100? FF är betydligt tyngre och större i handen.

Gillar du bilder med korta skärpedjup? Då är FF att föredra.

Vilka objektiv är det du vill ha?
Skall du ändå skaffa 2,8 telezoomar, tex 70-200/2,8 då är FF att föredra. Men är du beredd att lägga 10-20 tusen på ett obektiv?

Välj inte D600. Nikon fixade o trixade lite med den efter produktionsproblem o skapade D610.

Gillar du storleken på din D3100? FF är betydligt tyngre och större i handen.

Gillar du bilder med korta skärpedjup? Då är FF att föredra.

Vilka objektiv är det du vill ha?
Skall du ändå skaffa 2,8 telezoomar, tex 70-200/2,8 då är FF att föredra. Men är du beredd att lägga 10-20 tusen på ett obektiv?

Nja, jag har en d600 och den har mycket riktigt drabbats av de typiska problemen för modellen. Men efter service har den presterat fläckfritt. I jämförelse med prestandan hos andra modeller får man ruggigt mycket kamera för pengarna om man är beredd att skicka in den för gratis slutarbyte.

Nja, jag har en d600 och den har mycket riktigt drabbats av de typiska problemen för modellen. Men efter service har den presterat fläckfritt. I jämförelse med prestandan hos andra modeller får man ruggigt mycket kamera för pengarna om man är beredd att skicka in den för gratis slutarbyte.
Helt rätt Jörgen men personligen vill jag inte behöva skicka in en ny kamera.
Jag betalar hellre mer för att slippa strul.

Var i samma tankar, valde D7100

Hej!

Jag var i samma tankar och valde D7100 med anledning av priset.

Viktskillnaden mellan D7100 och D610 är försumbar (85g) och detsamma gäller storleken.

Jag läste många tester och det som fällde avgörandet kan du läsa här:

http://www.digitalcameraworld.com/2013/10/09/nikon-d610-vs-d7100-which-camera-should-you-buy/

För mig är inte ultrakort skärpedjup avgörande. Det jag kan prestera med 50mm 1,8 och 40mm 2,8 är nog för mig. Gällande bruset och färgåtergivning så är FF att föredra om man har råd med ljusstarka objektiv.

Men normalzoom 24-70 och 70-200 2,8 i Nikon original kostar tillsammans över 30000 kr. Visserligen finns begagnat, men då väljer jag hellre äldre objektiv som tex 80-200 eller objektiv med fast brännvidd.

En skillnad som kan ha betydelse för sportfantaster är att snabbaste slutartid är ett steg bättre på D7100, 1/8000s mot D610, 1/4000s.

Ett skäl att välja FF är Nikons vidvinkel 14-24, 2,8. För mig är detta drömobjektivet för landskapsfotografering, men det kostar mer än min nuvarande D7100 med samtliga mina nuvarande objektiv inräknade.

Men om min budgeten var obegränsad så skulle jag välja D610 eller D800 och
objektiven:

14-24, 2,8
24-70, 2,8
70-200, 2,8
20, 2,8
58 1,4
85, 1,4

Jag har med begränsad budget (15000) valt följande för att täcka samma behov: D7100 och
objektiven (många köpta begagnat):
Sigma 10-20, 3,5
Sigma 17-70 2,8-4
Nikon 75-300, 4,5-5,6
Nikon 40, 2,8
Nikon 50g, 1,8
Samyang 85, 1,4

Lycka till!

Viktskillnaden mellan D7100 och D610 är försumbar (85g)
14-24, 2,8
24-70, 2,8
70-200, 2,8
Det är inte kameran som är den stora viktskillnaden. Utan resten du räknade upp:)
+att väskan blir större.
Men som jag skrev, har man ändå tänkt köpa sig FF optik tex Tamrons 24-70/2,8 så anser JAG att FF blir ett bättre val. O jag gillar ljusstarka objektiv o korta skärpedjup OCH vidvinkel.
Däremot kan storleken ha betydelse om man har små händer.

Jag använder bara 50mm 1,8 och kommer nog inte köpa mer än det, men har fotat med andra objektiv oxå.

D3100 är väll helt ok i storlek men skulle gärna vela ha en större kamera, vikten spelar ingen roll för mig.
Som sagt jag fotar inte från långt håll (djur, sport). bara vardagliga bilder & natur och sen mest porträtt liknande bilder. Har även börjat filma mycket.

Båda kamerorna verkar bra, något av mig vill ha d610, samtidigt som jag vill ha d7100. Men båda kan jag inte köpa.

Timo, tack jag ska kolla länken!

Jag använder bara 50mm 1,8 och kommer nog inte köpa mer än det, men har fotat med andra objektiv oxå.

D3100 är väll helt ok i storlek men skulle gärna vela ha en större kamera, vikten spelar ingen roll för mig.
Som sagt jag fotar inte från långt håll (djur, sport). bara vardagliga bilder & natur och sen mest porträtt liknande bilder. Har även börjat filma mycket.

Båda kamerorna verkar bra, något av mig vill ha d610, samtidigt som jag vill ha d7100. Men båda kan jag inte köpa.

Kolla DXO Marks tester på de olika sensorerna och vad de presterar.

En del som filmar seriöst vill ha funktionen att kunna ändra bländaren under tiden man filmar.
OM jag kommer ihåg rätt så kan man inte göra det med D600/610.
Har för mig att alla 3 omnämnda har ljudingång. Utgång vet jag inte.

re

Har själv varit i valet och kvalet mellan dessa två. Det blev d610 och jag tänker varje gång jag tar fram kameran att jag gjorde rätt val. Skillnaden i summan blir inte mycket om man ser långsiktigt på det. Man kan ju ställa in dx läge på d610 och utsnittet blir ett helt annat. DX och FX är 2 olika världar. Sitter man fast i en massa dx objektiv blir det dyrt att byta, dock fungerar fotosidans köp/sälj väldigt bra vid byte av utrustning.

D7100 verkar ju även mycket kompetent.

Bildhantering är nog den viktigaste källan till hög bildkvalitet som sällan diskuteras.

mvh och lycka till till ditt val.

/ulf

Tack alla för era svar!

Har en känsla att jag nog kommer köpa D610, inte säker- bestämmer mig nog med tiden.

men en sista fråga: är D610 dyrare bara för den är fullformat? för verkar som D7100 har bättre egenskaper, alltså den har nyare "teknik"

Senast ändrad:
7100 har väl samma AF-modul som D800
D600 var ett chockartat tilltag av Nikon. En fullformatare rejält under 20000. Konkurrenterna satte nog kaffet i halsen just den dagen.

D800 är en jättefin kamera men seriebildstagnigen med 4 fps är knappast en racerbil. Kvar är D4/D3X som kostar så in i he..e.

Är man sen beredd att offra några MP eller välja Dx så finns 610 & 7100 med 6 fps.

Men den som vill åt tele o komma närmre så är helt klart DX o 7100 det billigaste valet.
Gillar du inte brus så är FF ett bättre val.

Själv kommer jag aldrig att köpa ett objektiv längre än 300mm. Jag har ingen nytta av det. O jag gillar vidvinkel o korta skärpedjup... Så för mig är FF "rätt". Dessutom behöver jag inte lära om efter att ha fotat med film.

Personligen tror jag på att välja den kamera man VILL ha. Men visst jag har också varit tvungen att göra avsteg tex när jag blev digital 2011. Det fick bli det billigaste som fanns, D3100 men jag valde 18-105 som objektiv. Det blev helt enkelt för mycket pengar när jag var tvungen att köpa min första dator också.
Numer är D3100 med vid riskfotografering = sandstranden, o barna kan låna o fotografera själva.
Dessutom så används den till filmning tillsammans med fler kameror. O det är just pga filmning som jag skulle vilja byta ut den. Troligtvis till en D7100. Att det dröjer beror bara på... pengar.

Hej!

Det står i ett senare inlägg att du bara fotar med fast 50/1,8 och ovan mest porträtt och vardagliga bilder. Min fråga är varför köpa en D610/D7100? Från mitt håll skulle en spegellös med ansiktssökande AF vara ett bättre alternativ, de nya platta gluggarna är som exempelvis Samsung släppt är fruktansvärt bra i synnerhet med helt öppen bländare, när kameran bergsäkert sätter fokusen på ansiktet så lyfter det bilderna rejält. Jag vet, jag har även en D300 och den får vila sig allt oftare. En fet DSLR är superbra om man ska sätta på stora gluggar eller blixtar som kräver stadigt grepp eller köra med en massa specialtillbehör som blixtkablar, bälgar och annat eller väldigt långa fotosessioner där batterikapaciteten börjar göra sig gällande. Annars är jag för egen del helt såld på spegellösa kamerors fördelar för det vardagliga knäppande av familj och andra händelser när livet bara pågår. Olympus har ju förmåga att göra bra små men "vuxna" kameror med ovan nämnda fördelar. Det var bara mina tankar, det är synd att missa något....;-)

men en sista fråga: är D610 dyrare bara för den är fullformat? för verkar som D7100 har bättre egenskaper, alltså den har nyare "teknik"

Ju större sensor desto dyrare blir den att tillverka, vilket påverkar prissättningen.

(Sen finns det förstås massor av ytterligare faktorer som avgör det slutgiltiga priset).

För vardagsvideofilmande är en kompaktkamera bättre för de flesta. För mer planerat filmande har man förstås glädje och nytta av en systemkamera med större sensor.

Hej.
Har själv nydligen köpt D610 (gick från D7000). Tänk bara på att 50mm på FX blir lite väl kort för portträtt, iaf rena "ansiktis porträtt". Har själv fått erfara detta då Nikon 50mm 1.8 var mitt favorit objektiv, blir att beställa ett 85mm för min del.

MVH

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar