Annons

Durst M-300 saknar negativhållare

Produkter
(logga in för att koppla)

mangemange

Ny medlem
Hej!

Jag har fått en massa analog fotoutrustning av min farsa som inte använt grejerna på 30 år. Jag har framkallat en del film, men håller nu på med att fixa i ordning ett litet mörkrum som jag kan ha inne på toaletten lite då och då. Jag trodde att jag hade allt för att kunna kopiera upp lite bilder nu i helgen, men det visar sig att förstoringsapparaten, som är en Durst M300, saknar negativhållare. Hittar den inte alls. Jag har sökt en hel del på ämnet, men hittar ingenstans där man kan köpa en sådan. Vet ni någonstans? Är det värt det? Eller kan man rent av bygga sig en liten negativhållare själv? Jag vet inte så mycket om själva funktionen eftersom jag inte har en, men det är väl rimligt att anta att dess huvuduppgift är att hålla negativet på plats. Måste den hålla negativet i en viss höjd över glaset för att det ska bli bra skärpa?

Det är bäst om du har negativhållaren. Utan den är det risk för onödigt mycket ströljus som reflekteras ut där hållaren ska sitta. Det kan annars ge slöja över bilderna när det reflekteras ner på papperet via väggar och dylikt. Var bor du någonstans? Jag har en Durst M670 som tar både småbild och mellanformat 6x6. Den kan du få köpa billigt om du hämtar den själv. Den har negativhållare med glasad överdel och glaslös nederdel. Finns även en superbra EL-Nikkor 50mm/2,8 om du är intresserad.

Jag har för mig att m300 (eller var det m 301?) som har ett system att man lyfter på en del av förstoringshuvudet för att sedan lägga in negativet där. Den har ingen negativhållare alltså, i traditionell mening. Skulle det nu vara en del som fattas är det lättare att som Graal skriver hitta en annan apparat än att leta delar som är snudd på omöjliga att få tag på. Bor du i Skåne så kanske jag kan hjälpa dig att fixa fram en apparat, jag har också fler än jag behöver.

När jag tänker på det så är det nog som Urban skriver, att M300 har en inbyggd negativhållare. man bara lyfter på handtaget och lkägger dit negativet. Sen är det bara att köra på.

När jag tänker på det så är det nog som Urban skriver, att M300 har en inbyggd negativhållare. man bara lyfter på handtaget och lkägger dit negativet. Sen är det bara att köra på.
Fast enligt bruksanvisningen fungerar den precis som min första förstoringsapparat, en Durst inköpt på sextiotalet. Kanske var det samma modell. Som man kan se på sidorna 12 och 13 behövs en mask för det filmformat man använder. Det fanns masker från smalfimsformat till småbild. Jag har fortfarande en kvar, fast för halvformatet, så det hjälper inte Magnus.

Olle

Fast enligt bruksanvisningen fungerar den precis som min första förstoringsapparat, en Durst inköpt på sextiotalet. Kanske var det samma modell. Som man kan se på sidorna 12 och 13 behövs en mask för det filmformat man använder. Det fanns masker från smalfimsformat till småbild. Jag har fortfarande en kvar, fast för halvformatet, så det hjälper inte Magnus.

Olle

Kanske är det bara masken som saknas då?

Antagligen. Om det är så och Magnus inte får tag på en mask för småbildsformatet, så kan han få min. Det borde gå att såga och fila försiktigt för att få formatet 24x36 eller kanske snarare 23x35.

Olle

hej!

tack så jättemycket för era svar!
om man tittar på första sidan i manualen så ser man hela maskinen nedplockad. det är alltså hela den delen som det står "durst nedoneg" på som saknas. själva förstoringsdelen ser med andra ord ut precis som den gör på sagda bild, utan den gråa grejen.

om jag inte lyckas lösa detta, vad snackar vi för priser om man skulle köpa någons förstoringsapparat? är det några hundralappar som gäller eller mer?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar