Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Durst 305

Produkter
(logga in för att koppla)

joelgb

Medlem
Håller på att rusta upp ett fotolabb med en Durst 305 med färghuvud med möjligheten att ändra till svartvitt ljus, med en liten knapp.

Jag anser dock att resultatet blir bättre när man använder färg läget. Vad är poängen med denna knapp?

undrar även om det är möjligt att använda de olika färgerna för att styra kontrasten, hur i så fall? och är det bara i färg läget eller i svartvitt läge också?

tackar åp förhand // Joel
 
Svartvitt ljus finns inte men det är mest en petitesskommentar.

Gissar att du menar att du kan koppla förbi färghuvudet med knappen.

Möjligtvis blir det ljusare om du inte använder färghuvudet och lättare kan ställa skärpan om du använder akriskop.

Ilfords hemsida har lite värden för olika hårdhetsgrader, vill du så kan jag hjälpa dig leta. En mycket bra hemsida faktiskt, finns massor av matnyttigt.

Kort förklaring:
Y, gult = låg kontrast.
M, magenta = hög kontrast.
B, blå = 0

Y/M blandas för att skapa olika kontraster.

Blå har egentligen ingen relevans men väl en effekt. Om blått används så blir pappret ljuskänsligare och exponeringen kortare.
Har för mig att det beror på att variabelt papper är känsligt för grönt ljus, Y & B = grönt.

Hoppas ngn rättar mig om jag har fel men det tror jag inte att jag har.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.