Annons

Dumt att köpa k20D nu?

Produkter
(logga in för att koppla)
Blir nog så att jag testar att sätta ut min utrustning och ser vad jag får, känner trots allt ingen panik och får jag inte vad jag begär så är det inte hela världen och då behåller jag den. För jag trivs bra med kameran, synd bara att af:en är lite långsam och att det är för långsam seriebildstagning...

Jag uppfattar också att seriebildtagningen är långsam, men istället för att byta kompletterade jag med en Casio F1. Så beroende på situation kan man välja det som ger den bästa kompromissen. För det är väl det det handlar om när man fotograferar - att kompromissa.
lm

klart att det inte är dumt med en k20D, det är ju bara och ta bilden,vad ska ni med en massa dubletter till? ;)
Det är iaf ett tag till pma och två nya kanske släpps framåt sommaren så det blir lång väntan.

Har lagt upp min k10d nu på blocket, men kan inte påstå att intresset är rekordstort :). Så det blir nog att behålla den ett tag till, och spara pengar till att köpa den som kommer till sommaren. Verkar inte som man får nånting för k10d och så stor skillnad är det inte mot k20d, då behåller jag hellre min och köper den som kommer inte sommar, inte dumt med två hus :)

För att öka autofokusens prestanda i situationer med dåligt ljus:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=29213895

Kort sammanfattning:
Hellre AF-S än AF-C
Kör med blixtens hjälpbelysning
Slå av automatikfunktioner som Auto ISO och Auto White Balance, varje funktion som kameran måste göra ökar stressen för den inbyggda processorn och slöar ner hela systemet (likt en dator som blir slöare ju fler program man kör samtidigt). Så sätt ISO:n manuellt och kör med låst vitbalans efter ljuset (glödlampa, lysrör etc).
Kör låst centerfokus istället för Auto eller Sel (Sel är att rekommendera för utomhusjobb, men inomhus i svagt ljus tar det extra systemresurser).
Så alla dessa tillsammans ökar hastigheten.
Kör fulladdat batteri. Halva batteristyrkan och lägre slöar ner autofokusen. Kör man Pentax med AA-batterier, kör CR-V3 för bästa AF prestanda, det gör skillnad! (det kan jag intyga utifrån mina erfarenheter med min *ist DS, skillnaden AA och CR-V3 är som natt och dag på autofokusen).

Nu kör ju jag rätt mycket så här redan, förutom att jag kör sel istället för centern inomhus, men kanske det är därför som jag inte störs lika mycket som andra. Jag har inte testat med full auto på allt.

tror det också fanns på dp sidan,lite inställingar hur man nästan fick en brusfri bild med k10d på iso1600,en inställning som man tex kunde köra på user läget.minns inte riktigt men man fick ställa ner färgmättnad och kontrast och lite andra inst.

detta hadde man velat sett lite närmre på :)
benjikan visar bla 3m x 4.5m bilder från k20d.

Ja uppenbarligen räcker kvaliteten från en K20D mer än väl för en bild som är lika stor som en hel vägg... Och så finns det de som ändå inte är nöjda. :)
Jisses, där ligger man själv i lä som aldrig tar större bilder än vykort i A4 storlek, för vykort stora som en hel vägg är så himla svåra att få ner i brevlådan... :)

Ok,
jag trodde det var inbyggda men det går inte alltså?
Fungerar det med alla nyare externa blixtar oavsett märke?

Det går med den inbyggda om man fäller ner den efter att fokuset är låst.
Jag vet inte om alla nyare blixtar har funktionen, men nog tror jag de flesta har det. Alla Pentax från FTZ-serien och framåt - som har AF hjälpbelsyning - har det, och nu talar vi tidigt 90-tal och framåt... Men, alla Pentax blixtar inte hjälpbelysing, som AF220T exempelvis. Sigmas blixtar har det, det är en sådan jag själv har nu efter att min FTZ330 från Pentax gav upp på grund av vattenskada för ett par år sedan. Metz har det också, men jag vet inte om alla deras modeller har det... Men alla med AF hjälpbelysning borde ha det. Det är ju så enkelt.

Nöjd med bytet

Jag bytte från K10D till K20D och är nöjd med den nya, mycket mer nöjd än med K10D. Bättre skärpa (med bästa linserna) och mindre brus. Har inte hunnit sälja K10D-huset, det blir Tradera endera dan. Köpte K20D på KameraKungen pga lägst pris dom levererade utan problem. Kolla dagsnoteringarna på priset! Jag handlar normalt på Cyberphoto (dom är bra) men det skilde rätt mycket faktiskt.

Aldrig fel

Det är aldrig fel att köpa en K20.
Jag lånade ut min vilket resulterade i att den damp i asfalten från 1 meters höjd. Med batterigrepp, blixt och objektiv (drygt 2 kg). Den gick i backen med minneskortluckan först vilket resulterade i att den skavdes och en bit plast sprack ur. Så vädertätningen är väl inte helt OK längre.
Tel med Zieger där jag fick reda på att man inte garanterar slutaren för framtiden när kameran slagit i sten eller asfalt. 2 meters fall på gräsmatta däremot är OK.
Samtal med skadereglerade där jag framförde Ziegers synpunkt och det var inte snack om saken. Dom löser in kameran minus 1500 självrisk.
Egentligen lite lyxigt, för den fungerar perfekt, men som sagt, ger det sig är det väl när garantin löpt ut.
Och vad gör jag med pengarna? Köper en ny K20 givetvis, för bättre grejer har jag aldrig haft.
lm

Är rätt velig, jag vet...

Har ändrat annonsen nu och säljer bara kamerahuset och objektiven, behåller batterigreppet. Så får jag sålt k10:an så blir det en k20, men då ska jag bara få sålt min först. Tycker själv det är rätt bra pris 5500:- för en k10 med kitobjektivet + ett Sigma DG macro 70-300mm men får se vad andra tycker ;-)

Uppdatering: Har just sålt kameran, väntar bara på att pengarna ska komma in på kontot så ska jag skicka pengarna. Så fort pengarna har kommit in så blir det att trycka på beställar knappen på cyberphoto på en k20d :)

Dags att röra om lite i grytan igen. Kul att Pentax presenterade en ny kamera och synd att den inte var vad jag söker. Hade gärna sett att Pentax presenterat en ny kamera i steget över K 20 som det är nu så kan jag inte motivera mig själv att byta från min K 10 till en K 20. Jo jag vet K 20 har ett större iso omfång och den brusar mindre men det är väl också dom stora ändringarna mellan K 10:an och K20 kanske bäst att lägga till att det är en annan sensor också. Är ju överhuvudtaget lugnt på forumet om nyheter från Pentax kommer lite nya objektiv ibland. För min del så blir det troligen en Canon EOS 5 mk II som nästa kamera. Tycker att min Pentax K 10:a fungerar bra men saknar objektivutbudet som Canon och Nikon har, Visst deras objektiv ligger högre i pris MEN dom finns på hyllan hos dom flesta butiker och många av dom fasta ljusstarka objektiven finns inte alls hos Pentax vilket är synd och är en stor anledning till att jag kommer att byta system. En annan anledning är att komma ifrån cropfaktorn och få ett vidvinkelobjektiv som är vidvinkel inte uppräknat med 1,5,kan vara nog så frustrerande ibland vid den typ av fotografering jag gör den där extra brännvidden man får räkna med. Vad jag vill säga är att jag fortfarande tycker Pentax är en riktigt bra kamera men att jag börjar känna mig begränsad av vad jag kan få tag på och jag tycker det är synd att det enbart satsas på billiga instegskameror hade varit kul att ha ett system att växa i istället för att växa ur.
/Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar