ANNONS
Annons

Dumt att köpa k20D nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Hej,
jag har en k10d nu och är lite sugen på att byta upp mig till k20d, inte för att den gamla är dålig. Är grymt nöjd med den, förutom seriebildstagning då, men jag skulle uppskatta den högre upplösningen och framförallt bättre brusegenskaper.

Men då är frågan om det är dumt att göra det nu, när kommer det något nytt från Pentax och ska man vänta på den istället? För som jag skrev så ser jag en viss begränsning i seriebildstagning eftersom jag fotar en del sport och den är ju inte bättre i k20d och förhoppningsvis kommer en framtida Pentax har lite snabbare seriebildstagning.

Sen är ju frågan hur jag kan få för min gamla Pentax k10d, med kitobjektiv och ett Sigma 70-300 4-5,6 DG macro....

Mvh Jonas

Jag gissar att det kommer en K20D Super senare i höst, i så fall ingen dramatisk förändring, bättre liveveiw kanske.

Sen kommer det nog en K1D eller K5D, som ligger i en högre klass, men i höst? eller i vinter? eller i vår?

Vi väntar på Photokina.

Hej,
jag har en k10d nu och är lite sugen på att byta upp mig till k20d, inte för att den gamla är dålig. Är grymt nöjd med den, förutom seriebildstagning då, men jag skulle uppskatta den högre upplösningen och framförallt bättre brusegenskaper.

Men då är frågan om det är dumt att göra det nu, när kommer det något nytt från Pentax och ska man vänta på den istället? För som jag skrev så ser jag en viss begränsning i seriebildstagning eftersom jag fotar en del sport och den är ju inte bättre i k20d och förhoppningsvis kommer en framtida Pentax har lite snabbare seriebildstagning.

Sen är ju frågan hur jag kan få för min gamla Pentax k10d, med kitobjektiv och ett Sigma 70-300 4-5,6 DG macro....

Mvh Jonas

Lägg pengar på objektiv och köp en K20D när uppföljaren kommit. Kommer inte ta lång tid innan K20D är nere i 5000. Även om du skulle uppskatta den högre upplösningen, krävs den för att du ska få de bilder du tar? Annars tycker jag du ska hålla i pengarna och investera i objektiv istället.

Lägg pengar på objektiv och köp en K20D när uppföljaren kommit. Kommer inte ta lång tid innan K20D är nere i 5000. Även om du skulle uppskatta den högre upplösningen, krävs den för att du ska få de bilder du tar? Annars tycker jag du ska hålla i pengarna och investera i objektiv istället.

Upplösningen är en sak, är väl mest användbart för mig för att komma närmare motivet. Men jag tyckte min k10d brusade en del redan vid iso 400 och det är väl främst att få ner slutartiden med högre iso som jag känner att det skulle vara bra.

Sen beror det lite på vad jag får för mitt paket också, jag menar om jag får 6000, vet inte om det är orimligt, då skulle jag behöva lägga ut ca 1500-200 för en uppgradering. Det får man inte så mycket objektiv för, eftersom jag har en sigma 18-50 2.8 samt en pentax 50-135 2.8 så blir mitt nästa objektiv antingen ett sigma 100-300 f/4 eller ett pentax 300 f/4 och då är det lite mer pengar än så.

Men samtidigt är det ju så att begränsningen inte sitter i kameran utan i mig, så det kanske är onödigt trots allt....

just till photokina är jag nog tveksam till att kommer dyka upp något hottad d20 eller över det förutom instegsmodellen från pentax.samsung kan kanske ha något på G.
fast har jag fel så gör det inte ett dugg :)

Uppgradera.

Innerst inne vet man själv vad man vill. Själv hade jag min DL i nästan 3 år och var nöjd. Sedan bytte jag till K10:an. Redan efter kort tid uppfattade jag att den inte riktigt levde upp till min förväntan. Det var brus, det var oskärpa så efter 6 månader blev det en K20d.

Även om det på forumet finns folk som är jättenöjda med sina K10, blev jag aldrig vän med den. K20:an däremot är en toppkamera - i mina ögon. Lite långsam fps.

Men man måste själv fatta sina beslut. Trivs du, behåll din kamera, tvekar du - byt.

lm

K20D är en klart bättre kamera än K10D, men den kräver väldigt bra optik.
Priset är dessutom bra och får vi se en lätt uppdaterad K20D kommer den antagligen några tusen kr dyrare, men med relativt små skillnader. Dessutom kan K20D vara ett riktigt bra backup-hus till en kommande dyrare kamera.
Jag kommer ev. sälja av mitt Pentaxsystem bestående av K20D, DA 12-24mm, 50mm f/1.2 K + lite tillbehör för ett bra pris, så om du är intresserad hör av dig.

Köpa en mellanring/konverter eller vad det heter? Då kommer du närmare objektet. Den fungerar ju till din nästa kamera också.

Vänta någon vecka om du kan

Vi vet inte vad som kommer att släppas på Photokina förutom en instegsmodell. Om det släpps en K20D super eller en K2D, eller något annat, kan det finnas en chans att det blir en prissänkning på kvarvarande K20D, så kan vara värt att vänta om du kan.

Om du å andra sidan är rädd att du kommer att bli frestad av det nya.....då kanske det är bättre att slå till nu :)

Det är i alla fall inte hälften så dumt som det var för´ett halvår sedan.

Du vinner som du skriver brus och upplösning men fps är ju samma, Min gissning är att det kommer en snabare kamerna men att det dröjer ett tag, till jul kanske :)

Jag ska fundera på hur jag ska göra, känns inte som det är någon jättepanik vilket fall som helst.

Är det realistiskt att få 6000 för mitt paket?

Pentax kommer släppa sin nya instegsmodell på Photokina-mässan, som kommer ligga under K200D i pris. De rykten som finns om en något uppgraderad K20D kommer från en sydkoreansk tidningsartikel från i våras som spekulerade i att Samsung släpper en uppdaterad GX-20 till hösten - och eftersom GX-20:an är en Samsung-variant av K20D så var det lätt att tolka detta som att även Pentax har en uppgraderad K20D på gång. Nu har det dock publicerats en artikel i Sydkorea som menar att Samsungs utveckling av sina egna varianter av den samutvecklade tekniken har försenats till nästa år, kamerorna finns men är inte klara att sättas i produktion än. (artikeln nämner inte varför, det kan mycket väl vara fabriken som är problemet - Samsung har ju uttryckt tidigare att de undersöker möjligheten att producera Samsung-varianterna i egen fabrik istället för hos Pentax). Huruvida artikeln stämmer eller är ren spekulation lär Photokina-mässan visa.

Den riktiga efterföljaren till K20D, K30D, kommer nästa år - visas troligen på PMA mässan för att sen gå i produktion under våren 2009.

Förutom den nya instegsmodellen så väntas Pentax släppa mer information om sin framtida riktning. Det är möjligt de släpper prototyper av ett par kommande modeller, eller så väntar de till PMA för detta.

Senast ändrad:
Systembyte

Är själv nöjd med min K 10 men jag börja känna att den inte riktigt räcker till längre så jag har tittat på en K 20 men vet inte om jag tycker att dom skillnader som är motiverar ett byte (med tanke på mina motivval). Är väl av den åsikten att kan man sin kamera ordentligt så kan man ta bättre bilder än om man tror att nyare kamera = bättre bilder p.g.a mera funktioner. Är absolut ingen proffsfotograf utan blir utskåpad av ett proffs med pocketkamera när som helst. Vad jag saknar just för dom motiv och det jag tycker om att fota är lite högre brusfria isotal och gärna fullformat för vidvinkeln, visst jag jobbar runt med stativ och långa tider men det är inte så lätt i en välbesökt kyrka om du vill ha en bra HDR det är ju alltid någon som kliver in i någon bild i serien. Har faktiskt börjat titta på Canons eller Nikons instegsfullformatare och med dom priserna så är väl inte ett systembyte otroligt.Tror tyvärr inte att Pentax förmår att hänga med i utvecklingen/prissättningen på semie proffs/fullformatssidan men skulle jag ha fel så blir jag väldigt glad, skulle gärna fortsätta med Pentax. Kommer hursomhelst att behålla min K 10 dels för att jag börjar kunna den och dels för att jag inte får dom pengar jag vill ha för den sen får vi väl se vad som händer kanske kommer Pentax med en uppdaterad K 20/fullformatare eller så satsar dom på det lägre prissegmentet och låter Nikon och Canon slåss i det högre, ska ändå bli intressant att läsa ett oberoende test av Canon EOS 5d MK 2 eftersom jag klämt och känt på Nikon D 700 redan och även provfotat i befintlig belysning på höga iso.

Har faktiskt också börjat fundera på systembyte, beror lite på vad jag får för min utrustning. Känns riktigt tråkigt, trivs otroligt bra med Pentax. Men som jag skrev från början så fotar jag en del sport, och Pentax inriktning har aldrig varit sport och därför känns det som att det finns bättre alternativ för mig. Det lutar åt att det blir ett byte till Canon 40D eller Nikon d300, känns som sagt tråkigt och jag har inte riktigt bestämt mig än.

Jo, även för mig har tanken på systembyte dykt upp... Isåfall blir det antagligen till Nikon D90, vilket väl kanske inte är något jättehopp direkt. Men går man över till Nikon nu så har man åtminstone en möjlighet att längre fram gå över till D700 eller dess uppföljare. Nu finns det K20 och inget mer om man ska fortsätta med Pentax. Visst skule man kunna avvakta och se hur Pentax gör, men för varje objektiv jag köper med pentax-fattning blir det lite dyrare att byta system...

Svårt det här...

...Visst skule man kunna avvakta och se hur Pentax gör, men för varje objektiv jag köper med pentax-fattning blir det lite dyrare att byta system...

Svårt det här...

Jag har till och från funderat i de banorna själv, men å andra sidan så får man så vitt jag kan se ut ganska bra pengar för begagnade Pentax-objektiv. Visst förlorar man lite, men det är väl huset som är den stora värdeminskaren i sammanhanget och det får man väl leva med.

Man har ju rätt kul med sit kit och tar förhoppningsvis bra bilder under tiden.

Jag har också funderat på systembyte (till Nikon). Men varje gång jag gör det så kollar jag på priserna på optik och vips så är jag tillbaka hos Pentax igen. Jag vill helst ha originaloptik men där är Nikon alldeles för dyra. Så än så länge är det inte aktuellt för mig utan jag väntar på nästa kamera Pentax har att erbjuda. :)

Jo, även för mig har tanken på systembyte dykt upp... Isåfall blir det antagligen till Nikon D90, vilket väl kanske inte är något jättehopp direkt. Men går man över till Nikon nu så har man åtminstone en möjlighet att längre fram gå över till D700 eller dess uppföljare. Nu finns det K20 och inget mer om man ska fortsätta med Pentax. Visst skule man kunna avvakta och se hur Pentax gör, men för varje objektiv jag köper med pentax-fattning blir det lite dyrare att byta system...

Svårt det här...
Det kan nog bli ännu dyrare om du först går från Pentax till Nikon D90 och sen till D700, än om du går från Pentax till D700. Det är nog många objektiv som du använder till D90 som behöver bytas ut du går över till fullformat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar