Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dubbelbild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jago Svensson

Aktiv medlem
Hej!.
Jag har fått ett litet problem med min kamera vilket lättast förklaras med dubbelbild. Alltså så får jag två exponeringar på samma objekt. detta syns tydligt på bilden nedan.kranen blir liksom dubbel. Det jag undrar är ifall detta är ett fel på objektivet (vilket jag antar) eller kan det vara fel på kameran. det är en Canon D30 och objektivet är ett Canon (US) 28-80.

Bilagor

• kran.jpg
    kran.jpg
    15.1 KB · Visningar: 189
Bilden är så hårt komprimerad så det är inte helt lätt att se vad effekten du pratar om är. Men jag gör ett försök.

Starka ljuskällor kan studsa omkring mellan glasytorna och åstadkomma såna där fenomen. Jag gissar att det är vad som har hänt här. Effekten kan förstärkas av objektiv med många linsytor (som du har), filter framför objektivet (som jag inte vet om du har) och eventuella vattendroppar eller damm på frontlinsen (som jag inte heller vet om du har haft).

Dessutom kan du få såna där spökbilder om kameran har rört sig under exponeringen. Rör den sig en kort del av exponeringen märker du det inte i de mörka ytorna eftersom de inte hinner exponeras så mycket. Men i högdagrarna märks minsta lilla rörelse.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar