Annons

DSLR vs Mobilkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Spite

Aktiv medlem
Har själv en Nikon D5100 som jag är nöjd med än så länge, men dagens mobiltelefoner blir bara bättre och bättre. Senast jag sett är Apples iPhone 4S testbilder och jag kan ju inte direkt säga att den tar dåliga kort, utan mer att linjen mellan DSLR och mobilkamera börjar tunnas ut, eller har jag fel? Jag tycker själv det såklart är mycket trevligare med en DSLR, men rent kvalitativt, fotomässigt...

http://www.engadget.com/photos/camera-showdown-iphone-4s-sample-images/

Vad skulle ni sätta som punkter som framhäver DSLR framför mobilkameror om ni gjorde ett punktsystem likt detta?:

DSLR

- fördel
- fördel
- fördel
- fördel
.......
...

Gränsen håller inte på att suddas ut. Bilkvalitet och snabbhet är enormt mycket bättre på en DSLR. Man skulle kunna skriva hur många punkter som helst om varför en DSLR är bättre än en iPhone 4S, orkar inte riktigt bemöda mig bara. :)

Har själv en Nikon D5100 som jag är nöjd med än så länge, men dagens mobiltelefoner blir bara bättre och bättre. Senast jag sett är Apples iPhone 4S testbilder och jag kan ju inte direkt säga att den tar dåliga kort, utan mer att linjen mellan DSLR och mobilkamera börjar tunnas ut, eller har jag fel? Jag tycker själv det såklart är mycket trevligare med en DSLR, men rent kvalitativt, fotomässigt...

http://www.engadget.com/photos/camera-showdown-iphone-4s-sample-images/

Vad skulle ni sätta som punkter som framhäver DSLR framför mobilkameror om ni gjorde ett punktsystem likt detta?:

DSLR

- fördel
- fördel
- fördel
- fördel
.......
...

...allt utom storlek, vikt och pris...;-)
(Obs! Citerar någon klok person från ett liknande inlägg, men då om kompakt vs DSLR...)

...allt utom storlek, vikt och pris...;-)
(Obs! Citerar någon klok person från ett liknande inlägg, men då om kompakt vs DSLR...)

TS jämför med Iphone 4 S som enligt prisjakt kostar från 7000Kr som prismässigt är lika med en EOS 600d med kitobjektiv eller en nikon d90 med 18-105. Eller en EOS 1100d med kitobjektiv och 3000 kr över till annat så priset är på kamerans sida.

storleken och vikten är på telefonens sida :)

Jo där säger du något som stämmer väldigt bra:

"Vid bra ljus och stillastående motiv och om man vill ha hela bilden någorlunda skarp så funkar mobilen riktigt bra som kamera.

I alla andra fall inte. "

Behöver kanske inte sägas mer än så? :)

Mobilkameror kommer alltid vara bra på att ta landskapsfoton, dvs inga inzoomade motiv, vid bra ljus och när inget rör sig, men annars är det DSLR som gäller..

Vet dock inte vad en mobilkamera har för slutartid och varför dom inte bygger in så man kan välja slutartid, är väl för komplext för en sådan liten kamera möjligen..

Kameran i iPhone 4S har en bländare på f/2.4, det är ju bättre än mitt 18-105 som har största bländare f/3.5.. Det är kanske inte så imponerande som det låter, 2.4? :)

Vet inte hur det är med andra, men jag känner mig inte seriös med min mobilkamera. Känns inte som det är på riktigt liksom. Det är en viktig egenskap för mig iaf. Men visst kan jag använda mobilkameran ändå, men inte när jag går ut för att ta bilder.

Hur som helst så har iPhone och dess olika applikationer revolutionerat fotograferandet och det beror förstås på att du alltid har den med dig, att du direkt kan dela med dig och att du enkelt kan processa dina bilder i enheten.

Du kan väl knappast säga att enbart iPhone är ansvarig för en hel revolution av mobilkamerabilder med mera. Det är ju bara svammel. Nokia har länge legat långt före alla andra vad gäller mobilkameror kvalitétsmässigt men det är det ingen som bryr sig om för alla är bara Apple fanboys nu. :(

Jag anser att mobilkameran är inget annat än en leksak som man tar till i nödfall om inget bättre finns att tillgå, det är definitivt inget arbetsverktyg som man tar med ut på fotojobb.

/ Magnus

Du kan väl knappast säga att enbart iPhone är ansvarig för en hel revolution av mobilkamerabilder med mera. Det är ju bara svammel. Nokia har länge legat långt före alla andra vad gäller mobilkameror kvalitétsmässigt men det är det ingen som bryr sig om för alla är bara Apple fanboys nu. :(
Du tog orden ur munnen på mig magnus!
http://www.flickr.com/cameras

Ser ni någon annan mobilkamera i toppen på Flickr bland de mest använda kamerorna där? En bit ner kan man även se vilka kameramobiler som är mest använda. iPhones ledning där är ju bra mycket större än deras marknadsandel för "kameramobiler".

Anledningen till att iPhone har revolutionerat användandet av mobilkameror beror som han skrev på dess applikationer för att processa bilderna så de blir roligare/finare att spara. Hipstamatic är det tydligaste exemplet på det. Sen kan Nokia ha haft en kamera med bättre bildkvalitet tidigare, men det är ju vad folk använder som måste ligga till grund för ordet "revolution".

Ibland när inte riktiga kameran är med kan man ha nytta av sin mobiltelefonkamera. Jag behövde dokumentera det här stenröset en gång och gjorde det med min SE X10. Kolla på stenarna, det är förvånansvärt mycket detaljer tycker jag, men inte som en DSLR självklart. Den undre är 100% crop.

Bilagor

• stenröse.jpg
    stenröse.jpg
    56.9 KB · Visningar: 280
  • stenröse100proc.jpg
    stenröse100proc.jpg
    49.7 KB · Visningar: 279
Jämförelsen mellan bra mobilkameror och systemkameror är som jämförelsen mellan kompakter och systemkameror; det handlar mest om flexibilitet. Det går att fixa exempelbilder med nästan vilken kameramobil som helst där resultatet under normala användningsområden knappast går att skilja från det som en DSLR skulle leverera. Men det förutsätter att det är en bild som mobilen är bra på att ta, och att den tas under förutsättningar som är optimala för den (vilket varierar mellan olika mobiler).

En systemkamera kommer alltid vara ett mer flexibelt verktyg som kan hantera en större bredd av forutsättningar. Däremot blir gränserna mellan mobilen och kompaktkameran otydligare; en bra mobilkamera med xenonblixt är väl i praktiken samma sak som en kompaktkamera (och mer därtill!), och tar betydligt bättre bilder än vad en typisk sådan gjorde för bara några år sen.

Jo precis. "Mitt" stenröse var ett väldigt stillastående motiv och ljuset var okej. Motiv som rör sig är nästan hopplösa att fånga med mobilkamera. De hinner försvinna innan man ens fått kameran skjutklar. Den s k zoomen som finns i mobilkameror, i alla fall i min, är ingen zoom alls utan en beskärningsfunktion. Helt värdelös.

Men det finns tillfällen då man kan ha nytta av den, och bilderna kan bli riktigt bra när omständigheterna tillåter.

I dag kan man i både DN och SvD se en bild från rättegången mot de båda journalisterna i Etiopien som knappast hade varit möjlig att ta med något annat än en mobil. Den är mycket suddig, men värdet av bilden är mycket stort ändå.

Visst! att fotografera med är telefonen för liten men den passar bättre i fickan :)

Sätt då de 7000+ kr som iPhonen kostar på en ordentlig pocketkamera eller en spegellös med pannkaksobjektiv så har du mer (OBS!) kamera för pengarna.

Sen tycker jag denna eviga debatt om kamera i telefonen är väldigt "Been there, done that". Nej: Med en telefon-klassad sensor så kommer du aldrig upp i (D)SLR kvalitet just pga ISO-prestanda, pixelstorlek och slutarhastighet. Men sedan kommer ju allt det praktiska med telefonens andra möjligheter. Men jag kan inte förstå varför iPhone4 användare skulle uppgradera sig till iPhone 4S bara för en bättre kamera. Den blir ändå aldrig tillräckligt bra. Och som någon nämnde: Vid perfekta förhållanden gällande ljus och motiv, så är alla kameror nästan jämnlika.

Fast jag måste erkänna att fler och fler tycks tro att mobil/iPad-kameror är tillräckligt bra om man tittar på personerna i bakgrunden på följande video (som för övrigt är en intressant recension)....

Har jag missat något? X-P

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar