Annons

DSLR vs Mobilkameror

Produkter
(logga in för att koppla)
Sätt då de 7000+ kr som iPhonen kostar på en ordentlig pocketkamera eller en spegellös med pannkaksobjektiv så har .......

Jag har kanske uttryckt mig otydligt men jag anser att en mobilkamera duger endast när kvalitetskravet är "man ser ju i alla fall vad det föreställer". Har heller ingen Iphone men htc desire har värdelös kamera.

Du kan väl knappast säga att enbart iPhone är ansvarig för en hel revolution av mobilkamerabilder med mera. Det är ju bara svammel. Nokia har länge legat långt före alla andra vad gäller mobilkameror kvalitétsmässigt men det är det ingen som bryr sig om för alla är bara Apple fanboys nu. :(

Jag anser att mobilkameran är inget annat än en leksak som man tar till i nödfall om inget bättre finns att tillgå, det är definitivt inget arbetsverktyg som man tar med ut på fotojobb.

/ Magnus

Nej Magnus, jag är ledsen att vara den som säger det till dig, men det är inte svammel. Du verkar bitter (din kommentar om Apple fanboys) över detta faktum?

Jag säger inte att iPhone är bättre än någon annan telefon och jag säger absolut inte att den är bättre än en DSLR MEN faktum kvarstår, Apple har revolutionerat fotograferandet med iPhone.

Men jag kan inte förstå varför iPhone4 användare skulle uppgradera sig till iPhone 4S bara för en bättre kamera.

Det är en fråga som enkelt kan besvaras genom att jämföra hur mycket bättre den nya kameran är jämfört med den gamla och det faktum att det finns många seriösa iPhone-fotografer som sätter kameran i enheten som högsta prioritet.

Apple är inte dumma. De vet att deras produkt har gjort succe som kamera och därför så utvecklar man den självklart. Den nya kameran i 4S har märkbart bättre upplösning, DR, motljusegenskaper och bokeh.

Jag är nöjd med min D5100, tar bra kort! Är sugen på lite nya objektiv nu bara(något som man för övrigt inte kan byta i en mobil =) )

Har en iPhone 3GS just nu och den tar inte speciellt bra kort, iPhone 4 tar betydligt bättre kort men har dessvärre rätt grov färgavvikelse. Jag kommer nog uppgradera till 4S, och inte pga av kameran men ska bli kul att testa i alla fall..

för övrigt är iPad 2s kameror rena skämtet :)

Det som är så underbart med kameramobiltelefoner med det stora utbudet av fotoapplikationer och möjligheterna att publicera resultet direkt är att det är bilden/motivet som är i fokus.

Det som är så underbart med kameramobiltelefoner med det stora utbudet av fotoapplikationer och möjligheterna att publicera resultet direkt är att det är bilden/motivet som är i fokus.

Det blir nog möjligt på "vanliga" kameror snart, wifi och en mobil som kan dela med sig av sitt internet. Wifi är det enda som saknas och det ryktas ju om att Canon har det på G.

Jo där säger du något som stämmer väldigt bra:

"Vid bra ljus och stillastående motiv och om man vill ha hela bilden någorlunda skarp så funkar mobilen riktigt bra som kamera.

I alla andra fall inte. "

Behöver kanske inte sägas mer än så? :)

Mobilkameror kommer alltid vara bra på att ta landskapsfoton, dvs inga inzoomade motiv, vid bra ljus och när inget rör sig, men annars är det DSLR som gäller..

Vet dock inte vad en mobilkamera har för slutartid och varför dom inte bygger in så man kan välja slutartid, är väl för komplext för en sådan liten kamera möjligen..

Kameran i iPhone 4S har en bländare på f/2.4, det är ju bättre än mitt 18-105 som har största bländare f/3.5.. Det är kanske inte så imponerande som det låter, 2.4? :)

Det går skala optiska system men då skall du skala allt... Jag vet inte hur stor sensorn är men tar du ett exemplvis att du vill ha samma optiska system på ett 4/3 hus och optiska systemet var ett 50mm f/1,8 så blir det med den sensorstorleken ett 25mm f/0.9 objkektiv... vänd på resonemanget och säg att du har en 1/4" sensor där har du en cropfaktor på ungefär 11 och ett f/2.4 där motsvarar då en bländare på macro aktiga f/25 - och det säger sig då din f/3.5 på kitzoomen ger din motsvarande kortare skärpedjup. Problemet är att det är svårt att göra bra optik som har riktigt hög upplösning och som en bra vid väldigt låga f-tal.

Det blir nog möjligt på "vanliga" kameror snart, wifi och en mobil som kan dela med sig av sitt internet. Wifi är det enda som saknas och det ryktas ju om att Canon har det på G.

Jag tror ändå att det är långt kvar innan en traditionell kamera kan konkurrera med mobiltelefonernas möjligheter och då tänker jag på anslutning till mobilnätet som inte är begränsat som Wi-Fi samt alla olika applikationer som ger oändliga möjligheter.

Nej Magnus, jag är ledsen att vara den som säger det till dig, men det är inte svammel. Du verkar bitter (din kommentar om Apple fanboys) över detta faktum?

Jag säger inte att iPhone är bättre än någon annan telefon och jag säger absolut inte att den är bättre än en DSLR MEN faktum kvarstår, Apple har revolutionerat fotograferandet med iPhone.

*asg*

Det var det fånigaste jag hört på mycket länge. Sant är att kameratelefoner har ändrat folks fotograferande genom att många har med sig en dålig kamera jämnt och kan ta bilder som inte hade blivit tagna annars, men äppelnissarna var sena och har dessutom alltid varit rätt dåliga på att göra mobilkameror - oftast så har de legat gott och väl en generation efter de bästa - för det mest mer än så.

*asg*

Det var det fånigaste jag hört på mycket länge. Sant är att kameratelefoner har ändrat folks fotograferande genom att många har med sig en dålig kamera jämnt och kan ta bilder som inte hade blivit tagna annars, men äppelnissarna var sena och har dessutom alltid varit rätt dåliga på att göra mobilkameror - oftast så har de legat gott och väl en generation efter de bästa - för det mest mer än så.

Vad är det som är så fånigt? Kan inte riktigt läsa mig till hur du menar?

Jag tycker att jag är tydlig med att jag inte påstår att iPhone på något sätt är bättre än någon annan kameramobil.

Jag har använt mobilen som förlängning till andra kameror via usb-otg i över ett år - det funkar perfekt och är verkligen en revolutionerande teknik . Men eftersom det inte handlar om iPhone, och det inte är en funktion som Apple paketerat och marknadsfört så är det inget som omnämns med en enda rad t.ex. i Fotosidans nyhetsflöde..

Jag har använt mobilen som förlängning till andra kameror via usb-otg i över ett år - det funkar perfekt och är verkligen en revolutionerande teknik . Men eftersom det inte handlar om iPhone, och det inte är en funktion som Apple paketerat och marknadsfört så är det inget som omnämns med en enda rad t.ex. i Fotosidans nyhetsflöde..
Fast hans kommentar handlade ju om huruvida "pocketkameror" kommer ha Wifi inbyggt snart för att kunna dela bilder via en telefon till t.ex. Facebook lika enkelt som med en mobilkamera. Vad det har med Fotosidans ibland för många rapporteringar om iPhoneapplikationer förstår jag inte.

Fast hans kommentar handlade ju om huruvida "pocketkameror" kommer ha Wifi inbyggt snart för att kunna dela bilder via en telefon till t.ex. Facebook lika enkelt som med en mobilkamera.

USB-otg handlar (bl.a.) precis om att kunna "dela bilder via en telefon till t.ex. Facebook lika enkelt som med en mobilkamera". En annan teknik för att lösa samma behov, och en möjlighet som helt saknats tidigare.

USB-otg handlar (bl.a.) precis om att kunna "dela bilder via en telefon till t.ex. Facebook lika enkelt som med en mobilkamera". En annan teknik för att lösa samma behov, och en möjlighet som helt saknats tidigare.

Det finns också möjligheten att köpa ett EyeFi minneskort. Helt enkelt ett SD-minneskort med inbyggd WiFi-radio, som ger dessa möjligheter. Aningen mellanlandar bilderna i mobilen för kontrollerad uppladdning, eller så landar alla bilder på en fördefinierad destinition, som kan vara en bild-delningssajt.
Just EyeFi var dock alldeles för instabilt på min 7D när jag provade för att jag ska använda det något mer. Men det finns kameror, bland annat 550D, som är förberedda för EyeFi. Det finns också andra tillverkare med samma koncept, som man kanske funkar bättre.

Petter ...

Oavsett vilken bländare en mobilkamera har(som är väldigt liten) så kan den väl inte bli mer ljuskänslig än en DSLR, då en DSLR har mycket större objektiv..

*asg*

Fotar bara snapshots med kameran, till seriösa bilder använder jag en riktigt kamera.

Men det säger ju inte att en mobilkamera inte kan ta bra bilder! Bara ljuset är rätt och i massor så kan en iPhone/HTC/Samsung säkert ta ok bilder

http://fstoppers.com/iphone

Det var ett tag sedan Lee Morris tog dessa bilder och JA han har massor av dyr ljusutrustning, men det var inte det dialogen handlade om

Oavsett vilken bländare en mobilkamera har(som är väldigt liten) så kan den väl inte bli mer ljuskänslig än en DSLR, då en DSLR har mycket större objektiv..

ordet "ljuskänslig" förknippas med sensorns känslighet. Alltså med ISO-talet. Det har inte i sig med bländare och storlek på objektiv att göra.

Vad menar du egentligen?

Petter ...

Att det skulle vara möjligt att ta bättre nattfoton tex med en mobilkamera än en dslr, vilket jag inte antar är möjligt då ljus lättare kommer in genom en stor öppning, dslr, än en lite öppning, mobilkamera.

Vet inte riktigt vad jag svamlar om, är väl sedan rätt många inlägg tillbaka rätt konstaterat att man aldrig kommer kunna jämföra en DSLR med mobilkamera, såvida inte alla omständigheter stämmer(bra ljus, fast motiv osv)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar