Annons

Dslr Tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders85

Ny medlem
Tja!

e ny inom "riktig fotografering" men har fotat en del innan med vanliga Digitalkameror, är nu ute efter en Digital systemkamera jag har ungefär 10000 i budget.

ska åka till Cabarete i Jan och stannar dåromkring i 5 månader med Kitesurfing som mål.

tänkte därför satsa lite mer på fotograferingen.

har fundera på D50 och D70s möjligtvis D80(beror lite på svaren)

priset varierar juh en del samt kvaliten m.m

jag kommer behöva ett zoom objektiv med så mykcet vidvinkel som möjligt inom min budget tips på några bra ?

D50 kostar ca:4500 för hus
D70s liggerpå ca: 6600

e det värt att lägga de extra 2200 på D70s eller man ska köpa D50 och spendera mer på objektiven och filter m.m eller man ska kanske utöka budgeten och köpa en D80Kite med zoomobjektiv eller "kite" objektiven är mest skit?

sen så är där 10 Mpix på D80 och bara 6Mpix på de andra 2...

Altså kommer fota där det är mycket sol och vatten, är också tänkt att användas på vinter Snö och sol. vad jag har läst så är det skillnad på de olika modellerna när det gäller att fota i motljus vilken rekomenderar ni med mina krav ... ngn helt annan modell och märke kanske...

alla svar e välkommna

MVH Anders Tengvall

Pentax är otroligt heta just nu.

Ska optik vara inkluderat i priset?

Vill du inte ha nån telezoom också så du kan fota polarna när de är ute på sjön?...

Köp en D50. Jag är jättenöjd med min. Bildkvaliten ska tydligen vara bättre än på D70s. Sen så får du ju mer pengar att lägga på bra optik.

Ett dyrare men vasst alternativ är K10D med 16-45/4.
Då får du en vädertätad kamera med riktigt bra optik. Kameravalet har nog ingen betydelse för hur motljusbilder blir men optiken kan ha det.

Om du promt ska ha en Nikon sâ skulle jag aldrig ens överväga en modell under D80.
50 / 70 har ju sökare som närmast kan liknas vid nyckelhâl.
Du fâr dessutom senaste tekniken under skalet och en i övrigt trevlig kamera.
Att det blir mindre över till bra optik kan vara en fördel, du tvingas välja ut din optimala kombination :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar