Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR till seriös ungdom

Produkter
(logga in för att koppla)
Köp en Canon.. Alla gillar en Canon :)
Fast nikon är ju ganska käck med sin röda gummidel under avtryckaren.. Men Canon är också Trendigt..

(Så länge det är Canon eller Nikon kan hon inte bli missnöjd)
 
Nä du Kim jag läste inte dåligt utan jag svarade utifrån den lista av önskemål som räknades och hur mycket du än vill så har inte Canon bildstabilsering i huset. (än)

Men det var ju inte en lista på önskemål, det var ju det du missade.
Så, jo, jag tycker du läste dåligt.

Det var ju en lista på egenskaper som han undrade över hur viktiga de var, inte någon önskelista.
 
För att bryta er lilla disskussion lite så skulle jag starkt rekomendera Nikons d80, Pentax k200d eller Canons 40d detta tackvare att de har bra byggkvalité, brett med billiga och bra objektiv och de är mycket för pengarna. Dock ska man köpa den av det märket hon har kört med tidigare om hon är van med systemet.

Men den som ligger högst på listan av de tre husen är Canons 40D eftersom att det är ett semi-proffs hus som är gjort i metall och hanterar brus bra(dock inte som d300 eller d90 men den är bra) visst den är dyr men om du köper huset med ett 50/1,8 så får hon sig en bra start även fast hon kommer sakna av andra objektiv men det kan hon ju köpa sig lite senare när hon har råd.

Sen om du vill köpa någon som du kan få med ett zoom objektiv så är det d80 som i förstahand gäller eftersom du kommer få pengar över så du kan köpa det billiga 50/1,8 till det och oftast vill man ha ett ljusstarkt objektiv när man fotar i där det är lite mörkrare utan stativ. sen sist kommer k200d som har vädertätning och har bildstabilisering nått som inte nikon eller canon har i huset(men de finns i deras objektiv) jag placerar pentaxen sist tackvare att de inte har några riktigt bra och billiga objektiv

:) mvh
 
"Assumptions is the mother of all fuck ups"

Din tok. Fokusera manuellt funkar väl för oss som är 40+ och inte visste annat när vi började vår fotografiska bana. Men att tro att dagens ungdom ska tycka det är kul med MF tror jag är helt galet. Risken är överhängande att hon tröttnar fortare än kvickt....

Jag kan fortfarande besöka ungdomsmottagningen...så helt svartvitt är det nog inte.

(Och som sagt, det är ingen värdeminskning på MF-gluggarna...så vill hon kan hon alltid sälja dem och köpa upp sig på nått annat!)
 
Men det var ju inte en lista på önskemål, det var ju det du missade.
Kalla det vad du vill men skriver man om olika funktioner eller kriterier så har man någon form av önskemål. Men vill du tjata om detta så får du väl göra det. det leder ju inte frågeställaren framåt utan det blir en intern diskussion mellan dig och mig huruvida jag tolkat listan på samma sätt som dig, så ge dig nu.
 
Kalla det vad du vill men skriver man om olika funktioner eller kriterier så har man någon form av önskemål. Men vill du tjata om detta så får du väl göra det. det leder ju inte frågeställaren framåt utan det blir en intern diskussion mellan dig och mig huruvida jag tolkat listan på samma sätt som dig, så ge dig nu.
Det är ju du som försöker göra det till något helt annat än vad han beskriver, rätt fult tycker jag.
Läs vad han skriver istället för att komma med massa märkliga tolkningar.

Det står inte ett ord om önskemål, det är fullständigt ditt egna påhitt.
 
Det är ju du som försöker göra det till något helt annat än vad han beskriver, rätt fult tycker jag.
Läs vad han skriver istället för att komma med massa märkliga tolkningar.

Det står inte ett ord om önskemål, det är fullständigt ditt egna påhitt.
Jag försöker inte göra någonting till något annat. Vad vet du om det är önskemål eller inte. Ibland får man läsa mellan raderna, Om hans dotter köper en Canon, Olympus eller whatever är för mig helt ointressant. Men beskriver man bildstabilisering i huset så har man någon form av tanke bakom det man skriver och kan sålunda vara ett önskemål.Men om du hänger upp dig på ordet önskemål så kan jag inte göra mycket åt det, sorry.
 
Ett tips: istället för att gissa och försöka "läsa mellan raderna", om du nu inte (av någon oförklarlig anledning) kan tolka det precis som det är skrivet.

Då kan du fråga, det brukar fungera ypperligt i de flesta fall.
 
Senast ändrad:
Ett tips: istället för att gissa och försöka "läsa mellan raderna", om du nu inte (av någon oförklarlig anledning) kan tolka det precis som det är skrivet.

Då kan du fråga, det brukar fungerara ypperligt i de flesta fall.
*asg* ja du Kim, du har just nu levt upp till ditt rykte.
 
Bäste läsare av denna tråd, - nu är det tuppfäktning på gång, ett skådespel, som tyvärr ofta inträffar på FS Forum!
 
Tänk långsiktigt.

Mitt råd är att låta henne välja kamera själv.

Om man ska välja något, så bör man tänka långsiktigt vad gäller
flexibilitet och tillbehör. Ska väl själv säga att jag kör Nikon,
så har vi rett ut det på en gång.

Men om man väljer att tänka i system så finns det i princip två
stora märken, Canon och Nikon. Där finns störst utbud av objektiv
och andra tillbehör. Observera också att vissa objektivleverantörer
har för delar av deras sortiment endast Nikon eller Canonfatting.

Därför tycker jag att Canon och Nikon är självklara val för största
möjliga flexibilitet.

Sony, Pentax mfl. har också bra produkter, inget snack om det, men
de är relativt sett begränsade om man tittar till tillgängliga
tillbehör.

Viktigast av allt är att man ska välja en produkt som är lämplig
för den typen av fotografi som man är intresserad av, därför bör
hon välja själv.

Sist men inte minst, det är inte märket eller specifikationen som
gör fotografen... Utan hurdana bilder man tar.......

Mvh
Kai R

PS: Ibland tar man bilder för att dokumentera verkligheten,
ibland för att skapa konst....
 
Jag ger gärna lite tips till dig! =)
Själv fyllde jag 17år för några veckor sedan och fick en Canon EOS 450D av mina föräldrar. Jag tror jag hade blivit vansinnig om jag inte själv fått välja kamera (vilket vi bestämmt innan). Det beror kanske på hur intresserad man är och hur mycket koll man har på andra kameramodeller i och för sig. Men min gissning är att hon har iaf lite koll på de andra kameramodellerna och har en liten plan om vilken hon själv skulle vilja ha =)

Anledningen till att jag valde Canon 450D var att jag haft en Canon G7 innan (med mycket liknande menyer), så att jag egentligen kunde den nya systemkameran direkt utan att behöva plugga igenom manualen helt.
Dessutom är Canon och Nikon märken som man kan uppgraderas i mer än i något annat kamera-märke.
Så mitt råd är att du köper en Nikon, som hon är van att anväda. Jag tror att det är bättre att köpa Nikon D80 eftersom att hon kan ha den kameran längre än en D60 eftersom att hon växer ur den snabbare. Det är nog bättre att köpa mer avancerat än för enkelt.
Det är mycket bra pris på D80 nu också, så det är bara att slå till ;)
Om hon vill ha en annna modell, så byt den istället efteråt.
 
Men Pentax då?

Stort tack till alla ni som gett kloka råd och sypunkter!
Igår lutade jag åt EOS450 ist för D80 eller D60 pga bla låg brusnivå och mer pixlar.
Idag läste jag Jesper Ekwalls test och blev väldigt intresserad av Pentax K200. Detta bla pga hans beskrivning av "byggkvalitén", men också pga testbilderna, fuktskydd, VR i huset. Vilket inte nämndes är att den också har toppdisplay. det enda som talar emot är de hints jag fått om att hålla sig till de två största.

Kommentera gärna dessa argument! Eller kom med nya!
Och berätta också hur det är ställt med tillbehörsutbud, delar och service etc när det gäller ett mindre märke. För många verkar det vara en självklarhet att hålla sig till Nikon eller Canon.Går det bra för Pentax eller riskerar man att välja ett system som, pga tex företagsuppköp kommer upphöra. Det är ju ett vägval man ska leva med ett tag och den väg man slår in på kanske kanske kommer följas av mig själv och ev fler i familjen då ju uppenbart är fördelaktigt att kunna låna prylar sinsemellan.
 
Inget fel på Pentax, de gör fina kamerahus. Att jag väljer Canon beror på det betydligt bättre objektivutbudet i första hand.

Att Pentax skulle sluta tillverka kameror är väldigt liten risk, för även om det skulle hända så skulle ett annat företag ta över, inte minst Samsung skulle vara intresserad av en sån lösning.

Sony tog över Minoltas kameratillverkning..

Så jag tror inte det är något att oroa sig för.
 
fördelen med att köpa en Nikon eller canon är det enorma objektiv utbudet till dom finns hur mycket som helst av bra beg gluggar
om man har lite begränsad budget dom flesta är väldigt välskötta
och D80 är nog en av dom mest prisvärda kamerorna just nu
då den reas ut då D90 håller på att ersätta den.
men att köpa kamera styrs nog mest av känslan i den både canon och Nikon
tar väldigt bra bilder och den som man ska köpa är den som man tycker sitter bäst i handen har reglagen där man vill.
Jag kör med Nikon och valde den bara för att jag tyckte att canon inte satt bra i handen och jag har inte ångrat mig. när man väl köpt in sig i ett system så bytter man inte så lätt om man har skaffat flera objektiv
och blixt så det brukar bli dyrt att byta sedan.
 
Inget fel på Pentax, de gör fina kamerahus. Att jag väljer Canon beror på det betydligt bättre objektivutbudet i första hand.

Att det är större råder ingen tvekan om men vad som är bättre beror på vad man prioriterar. Mig veterligen är Pentax tex ensam om att ha en serie små högkvalitativa pannkasobjektiv och jämför man vädertätad optik DA* så tror jag man kommer betydligt billigare undan än med Canons L-serie.
 
... blev väldigt intresserad av Pentax K200. Detta bla pga hans beskrivning av "byggkvalitén", men också pga testbilderna, fuktskydd, VR i huset.
Det är säkert en utmärkt kamera. Det där med "fuktskydd" ska man dock inte ta alltför allvarligt på -- det är ytterst sällan någon skriver här på FS om fuktproblem med andra kameror, t ex Nikon D80 eller Canon 450D. De tål mer än man kanske tror.

När det gäller VR/IS och allt vad det heter finns det både för- och nackdelar med att ha det inbyggt i huset. Fördelen är förstås att det funkar oavsett vilket objektiv man sätter på kameran. Nackdelen är att det bara stabiliserar själva fotografiet -- alltså inte det fotografen ser i sökaren. Själv har jag inte alltför sällan varit i situationer där det hade varit väldigt chansartat att plåta utan stabiliserad sökarbild.

Slutligen tror jag inte man ska underskatta (även om man själv tycker det är lite fånigt -- och med reservation för att jag inte känner den aktuella 18-åringen) presentmottagarens känsla av att få en Riktig Kamera. En sån som proffsen har. Som jag skrivit tidigare tycker jag D80 verkar vara det bästa valet inom din budget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.