Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR till seriös ungdom

Produkter
(logga in för att koppla)
Du skulle kunna höra med hennes kompisar vad de använder för kameror och vad de tycker om dem. Om ngn hon umgås mycket med t.ex har Pentax då kanske det är den hon ska ha, för då kan hon låna dennes tillbehör.
Annars tror nog att Canon 450D är en kamera du ska kolla på. Bra kamera med mycket tillbehör på begagnatmarknaden.
Själv har jag en Nikon D60 som jag är jättenöjd med, men jag tror kanske hon kommer känna sig lite begränsad i den om hon fotat mycket sen tidigare.
Sony a300 kanske är en liten outsider, finns en del Minolta-gluggar till Sony som begagnat, om än i kanske lite udda brännvidder.
Du får försöka luska lite vid matbordet vad hon tycker att en bra kamera ska ha, eller om ngn kompis till henne köpt kamera nyligen vad hon tycker om den.

Några tankar:

Hon har redan jobbat med ett märke, det kan ju vara bra att ta tillvara det då hon antagligen är bekant med de menyerna osv...

Generellt så ska man försöka komma billigt undan med hus och lägga det man får över på objektiv, och det är en tumregel som är viktigare ju längre ner i prisklasserna man kommer...

Har hon möjlighet att bära mycket med sig i vardagen? Den kamera som ligger hemma medans man är ute tar inga bilder...(Om hon inte håller på extremt mycket med stileben eller liknande dvs.)

Ett bra kameragrepp/ergonomi är någonting man inte märker av så mycket i början men blir väldigt värdefullt ju mer man använder grejerna...

Konkret innebär det nog att jag skulle rekomendera D60 med ett bra batterigrepp (jag kör själv hänhel och kan rekomendera det), där har man både möjlighet att banta ner kameran om man vill prioritera portabilitet och möjlighet att köra med batterigrepp om man vill ha bättre grepp, för en D60 med batterigrepp är lättare att jobba med än en d80 utan.
Bildkvalitetsmässigt så är de sina motsvarigheter, möjligen kan det vara så att d60 har bättre förutsättningar i dåligt ljus då jag tror sensorn där är uppdaterad från d40x/d80...men det är bara gissning.
Den ligger inte efter iaf!
Damborttagningen är av akademisk vikt så länge hon kommer köra med en standardzoom, men med det billiga utbudet av gamla manuella nikkor-gluggar finns det risk att den visar sig värdefull.
Kan du få lös 400-600 för ett MF 50/1.8 så kommer det antagligen visa sig användbart, om inte annat sker det inge värdeförminskning på de grejerna numer så det går alltid att säja mf-objektiv igen om hon vill köpa nått annat.

Jag tycker det är omöjligt att svara på, alla har sina fördelar och nackdelar, men de har alla de gemensamt att de är utmärkta system.

Vilket man väljer är en fråga om personlig smak och vilka prioriteringar man gör som individ.

Man vill ju välja ett system som har goda framtidsutsikter, så att man har långt utbyte av sina tillbehör, samt kan låna av varandra därsom man har samma system inom familjen.
Rätt eller rätt eller inte så viktigt?

Ni har lov att vara lite subjektiva! Allt kan inte vara lika bra ;)

Tja, vad gäller framtidsutsikter så får nog canon och nikon räknas som de starkaste, men jag ser ingen överhängande risk för de övriga heller.

Okej, min personliga åsikt, jag föredrar canon för de har bäst objektiv, särskilt zoomobjektiv, särskilt räknat prestanda per krona.
Nikon är i jämförelse fullständigt oskäligt dyra.

Vad gäller kamerahusen så föredrar jag canon tack vara deras sensorteknik, de har i de allra flesta fall haft det minsta bruset i sina modeller.

Dessutom har canon överlägset störst begagnadmarknad, både på optik och hus.

Hur som helst, Nikon D80 vs Canon EOS 450D vs Olympus 520. Vilken vinner och varför?
Nikon D80. Dels är det samma system som hon använt på skolan, om jag förstod rätt. Dels är den det av alternativen som ger den mest "seriösa" eller "professionella" känslan -- och verkligen är en kamera (och ett system) att växa i.

Ett alternativ i samma klass skulle kunna vara Canon 40D, som är lite bättre än D80 på de flesta sätt, men förmodligen ryms den inte riktigt inom budgeten -- trots att priserna gått ner ganska rejält nu när uppföljaren kommit.

Canon eller Nikon eller Sony spelar nog inte så stor roll, men för de pengarna är väl just nu Elgigantens erbjudande om en D80 för 5995 kr ett fynd, likaså en Canon 450D för samma pengar med den hyfsade kitgluggen. Sony vet jag inget om längre, men de har säkert något erbjudande också.

Några tankar:

Hon har redan jobbat med ett märke, det kan ju vara bra att ta tillvara det då hon antagligen är bekant med de menyerna osv...

Generellt så ska man försöka komma billigt undan med hus och lägga det man får över på objektiv, och det är en tumregel som är viktigare ju längre ner i prisklasserna man kommer...

Har hon möjlighet att bära mycket med sig i vardagen? Den kamera som ligger hemma medans man är ute tar inga bilder...(Om hon inte håller på extremt mycket med stileben eller liknande dvs.)

Ett bra kameragrepp/ergonomi är någonting man inte märker av så mycket i början men blir väldigt värdefullt ju mer man använder grejerna...

Konkret innebär det nog att jag skulle rekomendera D60 med ett bra batterigrepp (jag kör själv hänhel och kan rekomendera det), där har man både möjlighet att banta ner kameran om man vill prioritera portabilitet och möjlighet att köra med batterigrepp om man vill ha bättre grepp, för en D60 med batterigrepp är lättare att jobba med än en d80 utan.
Bildkvalitetsmässigt så är de sina motsvarigheter, möjligen kan det vara så att d60 har bättre förutsättningar i dåligt ljus då jag tror sensorn där är uppdaterad från d40x/d80...men det är bara gissning.
Den ligger inte efter iaf!
Damborttagningen är av akademisk vikt så länge hon kommer köra med en standardzoom, men med det billiga utbudet av gamla manuella nikkor-gluggar finns det risk att den visar sig värdefull.
Kan du få lös 400-600 för ett MF 50/1.8 så kommer det antagligen visa sig användbart, om inte annat sker det inge värdeförminskning på de grejerna numer så det går alltid att säja mf-objektiv igen om hon vill köpa nått annat.

Intressanta sypunkter.
grunden till att jag snarare tittat på D80 än D60 är att D60 saknar AF i huset, om jag förstått saken rätt. Men detta ska man kanske inte "stirra sig blind" på?

Köp en canon då, det kan ju liksom inte va fel när alla andra har det, som att köpa en volvo, man kan alltid gömma sig bakom märket om man ändå inte är nöjd.

Men nån vettig liveview med vinklinsbar skärm och inbyggd stabilisering har den ju inte, tror inte ens den kan styra blixtar trådlöst av sig själv. Nån som vet om det är så?

Så här är det nästan alltid på FS Forum:
Tipset till en speciell tillverkare, innebär att tipsaren självklart har detta märke själv, alltså inte mycket till köpråd egentligen, bara en subjektiv åsikt.

Jag slår därför in en hård boll, svår att nog att slå tillbaka, ha-ha:

En D-SLR med antiskak i kamerahuset, mycket bättre än att ha det i optiken, tycker jag iaf, tillgång till en oändlig massa objektiv från så långt tillbaka, som 1985, till idag, prissatt tillsvidare lågt, tillverkaren är en av de största inom proffsfilm kameror för biofilm, - det måste naturligtvis vara SONY, kolla in Sony a200 med kitoptik för bara 4500:-!

Intressanta sypunkter.
grunden till att jag snarare tittat på D80 än D60 är att D60 saknar AF i huset, om jag förstått saken rätt. Men detta ska man kanske inte "stirra sig blind" på?

Ja, som någon redan skrev så kommer alla nya gluggar med motor inbyggt och de AF-gluggar och MF-gluggar som finns på marknaden som saknar det är överlag ganska hygliga att fokusera själv ändå.
Och som sagt så finns de verkliga kapen på begatmarknaden vad gäller livslängd och bildkvalitet vs pris bland de manuella gluggarna.
Jag skulle rekomendera ett lite ljusstarkare 35mm eller 28mm objektiv om du kan få tag på ett, nikkorgluggarna runt 2.0 går på dryga tusenlappen ibland men man kan även kolla på E-serie gluggarna och då komma undan med både en 28/2.8 och en 50/1.8 för ca en tusenlapp...och de förlorar ju inte i värde så vill man av prestigeskäl byta upp sig till nikkor senare så går det ju bra.
För optiskt är det inget fel på E-seriegluggarna!

Här kan du kolla uttalanden och bilder tagna med dessa gluggar.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2042
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1856
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1855
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=531
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=7608 / http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=15364

Jag planerar att köpa en DSLR till min dotter som fyller 18.
Hon har ett seriöst intresse för fotografering sedan flera år, har gått på kurs och går på kurs. Klipp

I så fall är det inte osannolikt att hon redan har en egen uppfattning om vilken kamera som passar hennes behov bäst och det låter lite risky att köpa grisen i säcken.

Det finns annars som du kanske sett en test av instegsmodeller här på FS. Ger en bra samlad bild av kamerornas brister och förtjänster tycker jag.

Jag planerar att köpa en DSLR till min dotter som fyller 18.
Hon har ett seriöst intresse för fotografering sedan flera år, har gått på kurs och går på kurs.
Jag hade tänkt mig nåt i stil med Nikon D60 eller D80, Olympus E520 eller nåt liknande från Canon, Pentax eller Sony.
Det är så många faktorer att väga in och för mig som novis är det svårt att se vilka faktorer som verkligen är viktiga. Tex:

AF, i huset, prestanda
Bildstabilisator i huset
Inställningsmöjligheter
LiveView
Utbud av objektiv till rimligt pris
Möjlighet att fjärrstyra blixtar
Stänkskydd
Användarvänlighet, menyer, reglageplacering
Format och vikt
Hantering av RAW
Processor
Programvara
Finesser
Tålighet
"Kvalitet"
osv

Alltså det är inte en kravlista, utan jag undrar vilka egenskaper som ska prioriteras, och som en följd av det, tips på vad jag ska välja. Prisläge 5-8000:-

1000 tack på förhand!
Du har precis beskrivit en Sony a350 eller Pentax K200D. Canon och Nikon har ännu inte fått bildstabilisering i huset så de faller bort från dina önskemål direkt (trots att det är bra grejer.)

Mycket bra faktiskt.

Jag har haft min d40 i dryga året nu och det är inte föräns de senaste veckorna jag haft en ny mattskiva med snittbild i.

Som du kan se av min kameraväska så är det bara kitgluggen där som är af...de övriga ca 10 objektiven är MF.
Och jag skulle tippa på att var mindre än var tionde bild jag tagit med kameran varit med den kittgluggen.

Oavsett om man föredrar att jobba manuellt eller inte så går det inte att förneka att det finns ruggigt bra prestanda för en väldigt liten penning. Vissa lär sig fort att fokusera manuellt, för andra tar det flera tusen bilder innan man blir nöjd...men ingen kan debatera att det blir lite mer tanke i varje bild då man aktivt väljer var man lägger skärpan på ett helt annat sätt.

Men jag ska inte säga att det ena är bättre än det andra...bara att det är ett billigare sätt till bra bilder som dock ofta innebär mer jobb.
Men det kanske ofta skiljer yrkesfotografer från hobbyfotografer...vissa vill ha mindre jobb och andra mer. :)

Du har precis beskrivit en Sony a350 eller Pentax K200D. Canon och Nikon har ännu inte fått bildstabilisering i huset så de faller bort från dina önskemål direkt (trots att det är bra grejer.)

Jag tror du läste rätt dåligt för det står: "Alltså det är inte en kravlista, utan jag undrar vilka egenskaper som ska prioriteras, och som en följd av det, tips på vad jag ska välja."

.. men man kan även kolla på E-serie gluggarna och då komma undan med både en 28/2.8 och en 50/1.8 för ca en tusenlapp...och de förlorar ju inte i värde så vill man av prestigeskäl byta upp sig till nikkor senare så går det ju bra.
För optiskt är det inget fel på E-seriegluggarna!

Din tok. Fokusera manuellt funkar väl för oss som är 40+ och inte visste annat när vi började vår fotografiska bana. Men att tro att dagens ungdom ska tycka det är kul med MF tror jag är helt galet. Risken är överhängande att hon tröttnar fortare än kvickt....

Så här är det nästan alltid på FS Forum:
Tipset till en speciell tillverkare, innebär att tipsaren självklart har detta märke själv, alltså inte mycket till köpråd egentligen, bara en subjektiv åsikt.

Du har tydligen inte läst tråden speciellt noggrant... En del har rekomenderat "sitt egna" märke, precis som du (?), andra har rekommenderat andra märken och gett olika förslag...

Sen om det är bäst att ha antiskak i huset eller i gluggarna kan man debattera i evigheter... Finns ju för och nackdelar med båda varianterna..

Larsborg verkar även missat att frågeställaren uttryckligen bett om subjektiva åsikter.
Att man föredrar det märke man själv har, kanske hänger ihop med att man kom fram till att det passande bäst när man en gång valde märke, inte sant?

Jag tror du läste rätt dåligt för det står: "Alltså det är inte en kravlista, utan jag undrar vilka egenskaper som ska prioriteras, och som en följd av det, tips på vad jag ska välja."
Nä du Kim jag läste inte dåligt utan jag svarade utifrån den lista av önskemål som räknades och hur mycket du än vill så har inte Canon bildstabilsering i huset. (än)

ANNONS