ANNONS
Annons

DSLR till seriös ungdom

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har fått intrycket av att det bara är ett fåtal objektiv som bara släpps till Canon och Nikon (och Sigma), och i de flesta fall gäller det då objektiv med inbyggd stabilisering.

Det finns många sigmaobjektiv som inte kommit till Pentax, några exempel:

Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS
Sigma 135-400/4,5-5,6 DG APO
Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS
Sigma EX 120-300/2,8 APO DG HSM
Sigma EX 200-500/2,8 APO DG HSM
Sigma EX 300-800/5,6 DG HSM
Sigma EX 50-150/2,8 II HSM DC

150-500 finns till Pentax (dock utan stabilisering), och flera av de andra är också planerade vad jag vet. Dock är det tveksamt om de två objektiven för 60000:- och 150000:- kommer till Pentax.

Möjligt att de är på G eller planerade, men vad som finns att beställa just nu, så stämmer min lista, iaf enligt cyber.

Och planerade betyder i praktiken ingenting, det är först när/om de dyker upp man kan säga att de finns.

Om planerna skulle ändras så är det knappast vare sig första eller sista gången.

Så bra, då kan man konstatera att du som Canon-ägare har hela 84 objektiv att välja mellan under 10000:-, medans vi stackars Pentax-ägare bara har 72 stycken.

Det finns många sigmaobjektiv som inte kommit till Pentax, några exempel:

Sigma 135-400/4,5-5,6 DG APO

Tyckte den var lite trög i bajonetten, jo den finns för Pentax oxå.

Hur är de med de exklusiva Zeiss optikerna, inte lika många som passar till Canon ännu men det är väl några på gång i alla fall.

Angående vädertätning så hade jag nytta av min idag. Dagen började soligt i Alexandria men på förmiddagen kom det in en sandstorm från Libyen. Sanden är oerhört fin och tränger in i det mesta. Sikten skönk till kanske 400m

Bilagor

• sandstormalex.jpg
    sandstormalex.jpg
    39.7 KB · Visningar: 184
Senast ändrad:
Angående vädertätning så hade jag nytta av min idag. Dagen började soligt i Alexandria men på förmiddagen kom det in en sandstorm från Libyen. Sanden är oerhört fin och tränger in i det mesta. Sikten skönk till kanske 400m
Så ingen av dina vänner som använder t ex 400D, 40D, D40 eller D80 lyckades ta några bilder, eftersom deras kameror inte är "vädertätade"?

;-)

Stort tack till alla som bidragit i den här tråden!
Jag valde en Pentax K200D dubbelkit 18-55 + 50-200.
Hon blev mycket glad för den och behåller den, väl medveten om att hon hjärtans gärna kan välja vilken annan kamera som helst i prisläget.

Hon blev mycket glad för den och behåller den, väl medveten om att hon hjärtans gärna kan välja vilken annan kamera som helst i prisläget.

Grattis till ett bra köp och en lyckad present! Nu ser vi bara fram mot att hon blir medlem på fs och lägger ut lite bildbevis också! :)

Mvh
Anders

STackars barn som får en så liten objektivpark att välja på ;)

Härligt! Gratulera henne från mig! :eek:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar