Annons

DSLR till seriös ungdom

Produkter
(logga in för att koppla)
Att det är större råder ingen tvekan om men vad som är bättre beror på vad man prioriterar. Mig veterligen är Pentax tex ensam om att ha en serie små högkvalitativa pannkasobjektiv och jämför man vädertätad optik DA* så tror jag man kommer betydligt billigare undan än med Canons L-serie.
Visst, så är det väl alltid, du kan hitta någon specialgrej som är bättre på vilken tillverkare som helst.

Men att påstå att pentax skulle ha ett lika bra (eller bättre) objektivutbud som canon är ju rent löjligt.
 
Det är säkert en utmärkt kamera. Det där med "fuktskydd" ska man dock inte ta alltför allvarligt på -- det är ytterst sällan någon skriver här på FS om fuktproblem med andra kameror, t ex Nikon D80 eller Canon 450D. De tål mer än man kanske tror.
.


Det tror jag har sin naturliga förklarig i att man undviker att använda kamerorna i tex regn just därför. Tätning tycker jag är en utmärkt egenskap och en begränsning mindre, det är väl därför som så gott som alla poffshus också är tätade.

I den eviga bildstabiliseringsfrågan läste jag nyss ett inlägg om Canons stabiliserade 17-55 optik. Skribenten skrev att det var klokt att ha den avstängd i normalfallet för att den har ganska kort livslängd.

Just för att de små märkena skall kunna konkurera på en marknad där i stort sett bara Canon och Nikon finns i detaljhandeln måste man nog erbjuda någon form av mervärde i sina produkter. För Pentax del är det vädertätning och hög funktionalitet även i instegsmodeller.
 
Jag har inte undvikit regn, jag använder paraply, både över mig och kameran, fungerar utan anmärkning.

Vanligtvis så spänner jag fast paraplyet på stativet, både enbens och trebens.

Och nej, jag hade inte avstått från paraply om kamerahuset var regnsäkert, jag vill inte bli blöt iaf.
 
Visst, så är det väl alltid, du kan hitta någon specialgrej som är bättre på vilken tillverkare som helst.

Men att påstå att pentax skulle ha ett lika bra (eller bättre) objektivutbud som canon är ju rent löjligt.


Jag skrev att Canons utbud är större men inte nödvändigtvis bättre. Så då undrar jag vad du tycker Canon har som är "bättre" i det här sammanhanget. På Cyberfoto fanns tidigare listat ca 70 objektiv med Pentaxfattning från 10-400mm. Canon har kanske 150 objektiv men har det någon betydelse?
 
Jag har inte undvikit regn, jag använder paraply, både över mig och kameran, fungerar utan anmärkning.

Vanligtvis så spänner jag fast paraplyet på stativet, både enbens och trebens.

Och nej, jag hade inte avstått från paraply om kamerahuset var regnsäkert, jag vill inte bli blöt iaf.



Jag kan tyvärr inte köra med pararpy på scootern men kameran hänger runt halsen iaf ;) Paraply hjälper också dåligt mot damm vilket kan vara en lika stor fiende för elektroniken.
 
Jag skrev att Canons utbud är större men inte nödvändigtvis bättre. Så då undrar jag vad du tycker Canon har som är "bättre" i det här sammanhanget. På Cyberfoto fanns tidigare listat ca 70 objektiv med Pentaxfattning från 10-400mm. Canon har kanske 150 objektiv men har det någon betydelse?


Klart som 17 det har betydelse, det finns mängder med canonobjektiv som det inte finns motsvarighet till för pentax.

Kan ju nämna mitt favoritobjektiv, för att nämna ett: 100-400/4.5-5.6L IS USM.
 
Jag kan tyvärr inte köra med pararpy på scootern men kameran hänger runt halsen iaf ;) Paraply hjälper också dåligt mot damm vilket kan vara en lika stor fiende för elektroniken.

Javisst, det är kan det säkert vara, jag har dock inte haft några problem med det under 20 års fotograferande.
 
Utifrån dessa resonomang drar jag slutsatsen att Pentax, för att överleva i hård konkurrens med de stora måste locka med nåt litet extra, tex fuktskydd och topdisplay. Således kan man, om man inte sedan tidigare har någon anknytning till ett visst märke eller förutfattade meningar, dra nytta av detta och få en del mervärde för samma slant.
Det huvusakliga argumentet för att istället välja Canon är ett större utbud av objektiv.
Beträffande Nikon var det någon som sade att deras objektiv är oskäligt högt prissatta.
Om jag kunde känna mig rimligt trygg för att finna önskade objektiv till Pentax så skulle jag nog luta åt att det blir en K200.

Eller är det nåt annat jag har förbisett?
 
"utan jag undrar vilka egenskaper som ska prioriteras"

Bra sökare
skärpedjupskontroll
dubbelexponeringsmöjlighet
 
I den eviga bildstabiliseringsfrågan läste jag nyss ett inlägg om Canons stabiliserade 17-55 optik. Skribenten skrev att det var klokt att ha den avstängd i normalfallet för att den har ganska kort livslängd.

?

Jag har inte läste just det inlägget men läser nog i princip 99% av alla inlägg på fotosidan och kan inte dra mig till minnes ett enda fall där IS-funktionen skulle ha gått sönder.

Därmed inte sagt att den inte kan gå sönder men att ge trådskaparen intrycket att de har "kort livslängd" är ju helt galet!

Min åsikt om IS är att det spelar allt mindre ekonomisk roll om man väljer att ha det i huset eller i objektivet. Canons prispåslag för IS blir allt mindre och kollar man deras senaste gluggar, 18-55 IS, 55-250 IS och det nyligen presenterade 18-200 IS så får man stabiliseringen i princip "gratis".

Rent tekniskt så föredrar i alla fall JAG att ha det i gluggen så att sökarbilden stabiliseras.


Mvh
Anders
 
Eller är det nåt annat jag har förbisett?

Säkert! :)

Känslan att hålla i olika kameramodeller är ganska stor. En del gillar små och lätta, andra rejäla och tunga. En del tykcer topp-display är viktigt, andra (som jag själv) använder dem aldrig, osv.

Vad kommer hon att fota mest? Är det innebandy och ridhus som gäller eller porträtt och makro? Svaret på sådan frågor kan ge lite vägledning om vilket system som kan vara optimalt.

Jag förstår din vilja att överraska och förstår att det kommer att finnas bytesrätt men jag tycker ändå att du borde involvera din dotter i själva urvalsprocessen. Om hon går och studerar foto har hon säkert en hel del åsikter och intryck redan.

Om hon fotar mycket tillsammans med sina kurskompisar eller andra kompisar så är det ju en ENORM fördel om hon har samma märke som dem så att de kan låna objektiv av varandra och få tips och råd om hur kameran fungerar.

Lycka till!

Mvh
Anders
 
Det låter onekligen väldigt förnuftigt, Anders!

Skulle jag välja till mig själv, och det är jag inte främmande för att det kan bli aktuellt snart, så känns det som Pentaxen ligger mig varmast om hjärtat på nåt vis. Men först klämma och pilla förstås, för till syvende och sist är väl ergonomin väldigt viktig. Att den passar ens uppfattning om vad som är logiskt och praktiskt betr reglageplacering o d.
 
(Så länge det är Canon eller Nikon kan hon inte bli missnöjd)

Precis min åsikt. Oavsett vilket du väljer av dem, Canon eller Nikon, så lär hon inte bli missnöjd. Båda har ett mycket bra objektivsortiment. De två största och (för tillfället) bästa, om man ser på totala utbudet med start från nybörjare ända till proffs. Nikon känns som att den har varit strået vassare på sista tiden, Canon får numera allt oftare spela andrafiolen. Tidigare var det tvärtom, det svänger fram och tillbaka.

Flera konkurrenter nafsar dem i hasorna och vill stjäla marknadsandelar. På senare tid har vissa konkurrenter upptäckt att de också måste ha ett utbud som sträcker ända från nybörjare till proffs, om de ska vara med och fajtas på riktigt. Det medför att allt mera resurser satsas på utveckling. Borgar för en mycket intressant framtid för kameraentusiasterna.

Vad jag skulle vilja se vore att även mellanformatstillverkarna, som Hasselblad, inriktade sig även på nybörjarmarknaden med billiga kameror. Det skulle ge dem för det första ett välbehövligt tillskott i kassan, samt många kunder som blir "fast" i deras system.
 
Patrik,

Jag tror jag hittade tråden du hänvisade till där IS:en påstods ha kort livslängd. Som jag förstår det var det bara ett rykte som där fördes fram. Knappast seriöst att ta detta som argument i en diskussion om olika märkes för och nackdelar för en preumtiv kameraköpare.

Pentax har väl tillräckligt många fördelar och argument för sig för att du skall slippa ta till smutskastning av andra märken.

Mvh
Anders
 
Precis -- väldigt obekräftade uppgifter. Själv har jag aldrig hört talas om att någon råkat ut för att IS/VR i ett objektiv "slitits ut". (Inte stabilisering i ett kamerahus heller, för den delen.)

För övrigt så skulle man väl kunna resonera som så att om flickan gillade att plåta med kameran hon lånade i skolan (visst var det väl en Nikon D50?) kanske det är en bra idé att köpa henne en liknande modell. Fast lite nyare, bättre. Typ D60 eller D80.
 
Om jag var van vid D50 och skulle få en kamera hade jag velat ha en D80. D60 är väl en enklare kamera än D50, ingen af-motor t.ex. Alltså skulle den nog inte kännas lika rolig.

Helst skulle jag vilja välja kamera själv. Får man något känns det lite obekvämt att säga att man hellre skulle ha fått något annat...
 
Patrik,

Jag tror jag hittade tråden du hänvisade till där IS:en påstods ha kort livslängd. Som jag förstår det var det bara ett rykte som där fördes fram. Knappast seriöst att ta detta som argument i en diskussion om olika märkes för och nackdelar för en preumtiv kameraköpare.

Pentax har väl tillräckligt många fördelar och argument för sig för att du skall slippa ta till smutskastning av andra märken.

Mvh
Anders


Jag läste det och citerade det som just var det var, ett inlägg in en tråd. Det säger sig själv att sådan information inte kan ses som en oemotsagt sanning men kanske något att kolla upp mera? Skulle det var sant (vilket jag inte vet) är det ju en mindre katastrof för Canons stabiliserade dyra optik.
Att du uppfattar det som "smutskastning" har jag lite svårt att förstå.


Kan du då dementera det som ett felaktig rycke i Canonkretasr så är ju detta ett utmärkt tillfälle?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.