Annons

DSLR-ägare, vad har ni för kompaktkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Konica Revio 410Z i stort sett helt utan manuella inställningar för att det var så jag ville ha det för tre år sedan när jag började fotografera.

Sikta o knäpp var det då som gällde för mig och jag visste inte ens vad ordet komposition betydde.

Det var alltså innan jag blev medlem här på Fotosidan.

Mycket har hänt sedan dess och digital systemkamera har det blivit.

Kompakten är dock alltid med i fickan vare sig jag har stora kameran med eller inte.

Snart 10 000 bilder med den utan att den klagat.
 
Ingen alls. Vill jag fota så tar jag med systemaren. Jag brukar inte direkt snubbla över "måste-ha-kameran-nu-tillfällen", så jag ser ingen nytta med att ha en kamera med sig alltid om nåt skulle dyka upp.
 
Jo, jag har blivit för kräsen som systemkameraanvändare att de små kompakta kamerorna duger inte pga dålig respons och interaktion.

Så min kompaktkamera är numera en D50 med AF35/2D.

Inte så liten, men i alla fall smidigare än D2H och serien av objektiv.

/Erik
 
Kamera som alltid är med dig ...

Minox 35 GT - så ska en digitalkamera se ut - bara ett tipps till alla tillverkare. Behöver en liten kamera som kan hänga med överallt utan att ta plats.

Går just nu och funderar på en Fujifilm Finepix F11 eller Canon PowerShot A620 samtidigt som jag inte vet vad jag ska göra med min Nikon CoolPix 995.

Detta som komplement till KM D7D, Voightländer Bessa I och Rollieflex "T-model", de två sista mer tänkta för studiofotografering i väntan på en Hasselblad H2D med lämplig objektivuppsättning ;-)

/ Jan-Olof
 
Har ingen kompaktkamera, eftersom jag inte har behov av någon. Har aldrig med mig någon kamera ifall något skulle dyka upp utan mitt sätt att fota är att jag aktivt väljer när jag ska fotografera och då tar jag oftast med mig hela utrustningen.
 
Sedan tidiga -70 talet har jag oftast burit med mig kameror.
Sysyemkameror mestadels. Med teknikens utveckling blev kompatkamerorna allt bättre.
Minox 35 GT var en fin arbetskamrat. Tyst, robust, lättanvänd.
Digtal kompakt blev Ixus 400 och den har fått arbeta hårt.
Nu är det en Richo GR som får ta bilderna när inte D2x är med.
 
Fuji A101, sen juratid med andra ord.
Har funderat ett tag på att skaffa något nytt, men medans jag läst igenom 768 resentioner för att komma fram till en lämplig kamera så har tillverkarna hunnit släppa 48 nya...och det hela börjar om.

Så det lutar nog åt en ny telefon i stället, med en "massaMegapixlarskamera".
 
Conna skrev:
Jag har ett st Fuji FinePix E900 som funkar för jäkla bra faktiskt.
Jag håller med dig den är den bästa kompaktkameran att fotografera "på riktigt" i RAW med, men Fujis programvaror för att sedan Raw-editera och konvertera bilderna är mycket bristfälliga och man kan inte använda Rawshootern för att editera bilderna.
Dom har bedömt Fuji´s RAW-marknadsandel för liten att satsa på.

Så jag har bestämt mig för att behålla marknadens bästa kompaktkamera för att fota i RAW med, Canon S70. Det finns fortfarande inget totalt kompaktkamerakoncept som slår den vid fotografering i RAW och jag kan inte tänka mig att fota i JPG med lillkameran, det är alldeles för begränsat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.