Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR-ägare, vad har ni för kompaktkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Extrakamera

Jag har laggt bud på en Ricoh Grv1 (analog 35mm) men har just nu en PENTAX OPTIO (Modell: Optio 43WR).

Ser ut som en fyrkant, och har 4 MP, men den är sjukt bra, har videofunktion och är dessutom vattenskyddad (har hållt den nere i en flod och plåtat under vatten).

Niklas
www.niklaswibom.com

olympus c-310
liten och lätt kamera som jag hade
med till riga nyligen och hade riktigt
bra bilder med mig hem faktiskt
exponerar bra!

Frugan har en KM G400, den är bra.

Jag är också inne på att skaffa en F11:a.
F 10:an lär vara mycket bra. Känslig sensor med stort omfång och lågt brus.

Annars så finns det en färsk recension på Olympus SP-310 på dpreview.com. Prisvärd kamera och med många manuella möjligheter, bl.a RAW.

Jag kompletterar min D70 med en Panasonic FX9.
Litenheten i kombination med bra funktioner fällde avgörnadet. Bilderna blir bra, kanske något brusiga, men antiskaken ger skarpa bilder även när ljuset är dåligt. Jag är nöjd!

//

Olympus C-50

Den var det bästa inom mänsklig budget för snart tre år sedan. Det var då, det. Ingen manuell fokus, ingen hjälpbelysning för autofokus...

Annars har den rätt mycket finesser, bl a en fantastisk fjärrkontroll, och tar mycket bra bilder i rätt belysning. De välexponerade blixtbilderna upphör aldrig att imponera på mig (förutsatt att ljuset räcker till för att över huvud taget hitta fokus).

Olympus 8080, som inte alls är liten, men den räknas fortfarande som digitalkompakt :)

Har den för att optiken är klassledande på denna, och för att bruset är mycket lågt.

Utöver min D70s har jag en CoolPix 8700 som är i stort sett trevlig men med ett par riktigt stora brister.

Autofokusen är bedrövligt långsam, dessutom svag/oduglig i dåligt ljus.

Brusnivån från CCD:n som blir oacceptabel när man går högre än ISO 100.

Utöver min D70s har jag en Pentax Optio 550s, som är skyldig till mitt pånyttfödda fotointresse. Numera ligger den mest och vilar sig ...

Canon ixus i

Bra kvailte och vilken hållbarhet. har vatt med på otaliga fester i england sverige och sydostasien... Måste pajja snart annars e de för bra hehe.

daniel

PowerShot A85, fungerar bra på fest. Greppvänlig men ryms ändå i fickan. Använder CF precis som min 300D, samt vanliga AA-batterier (laddbara givetvis).
I övrigt bra för makro och långa skärpedjup.

en olympus mju 410 i tror jag den heter :) jag har den alltid när jag fiskar för att undvika gäddslem på min canon 350. dessutom får den gärna hänga med i innerfickan när jag är ute och åker buss dit jag tror att den andra kan ta skada. super för minnesbilder!

Nikon Coolpix995.
Varför? Frågan kan jag vända: Varför en DSLR, en Nikon D70?
Jo, jag hade kompakten först, i 4-5 år och lärde mig begränsningarna.
Nu har jag "lånat ut" Coolpixen till min dotter, med klausulen att hon får inte sälja den ;-)
/Fred

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar