Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dropshadow som "ram" runt bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr P

Aktiv medlem
Jag försöker lägga en droppskugga runt bilder så att de ser ut att sväva lite ovanför underlaget. Tänkte att det borde vara enkelt då jag har lyckats få till det på text innan men på bilder blir det inte alls bra när jag för söker i Ps.

Jag använder engelskspråkversion av Ps7 så om ni kan menytermologin på engelskan så underlättar det....

Tack på för hand!

Pierre

Se till att bilden ligger i ett eget lager. Högerklicka på det lagret och välj Blending Options och markera Drop Shadow. :)

Mr P skrev:
Jag kopierade bakgrundslagret och lade en droppskugga på den men det händer inget....

Det kan kanske vara så att du måste se till att öka arbetsytan (Image > Canvas size) så att skuggan syns. Annars ligger den antagligen utanför bildens yta.

Är bilden högupplöst så se till att öka Distance, annars så blir den väldiiigt liten och syns knappt (5 pixlar på en 6 mpix bild är inte mycket)

/Tor.

Tackar...

Jag hittade inte de inställningrna hade nog glömt en del... men när jag högerklickade på dropshadov där man bockar in den fick jag upp en ruta där man kunde ändra vinkel på skuggan och även avstånd och storlek.. det gjorde susen..

Tack för ni tog er tid...

P.s Ni kan skicka era bilder till mig så kan jag fixa skuggor kors och tvärs åt er som tack...*ler*

ANNONS