hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Berätta gärna hur sakernas verkliga tillstånd är.
Nej du, jag tänker lägga min tid på vettigare saker än meningslösa diskussioner.
Tack för mig och ha det så bra
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Berätta gärna hur sakernas verkliga tillstånd är.
På grund av piratkopieringen.
Om han bara har dem som dekoration på alla varuhus. Och inte säljer. Precis som hårfrisörskor som har radion på, för trevnad.
Precis som ett licensavtal.Det finns ingen rättighet att få betalt för arbete. All betalning för utfört arbete sker efter upprättande av ett avtal.
Upphovsrätt är däremot en rätt att hindra andra att förfoga över något immateriellt man har skapat.
Det är inte att jämställa med att få betalt för sitt arbete. Det senare brukar normalt gå till så att man får betalt en gång för det arbete man utför.
Att jämställa upphovsrätt med betalning för arbete är en källa till förvirring. Upphovsrättsinnehavare vill knappat få betalt en gång för det de skapar, utan vill kunna sälja materialet flera gånger.
Om bankrånare och knarkhandlare utgjorde en en stor majoritet av befolkningen så skulle det nog bli väldigt svårt att undvika att legalisera bankrån och knarkhandel. Det går inte att ha selektiv demokrati där bara "godkända" åsikter får framföras och leda till förändrad lagstiftning.
Om någon skulle fildela mina alster så skulle det inte bekomma mig. Om någon skulle utnyttja desamma i kommersiellt syfte så skulle jag skicka en faktura. Jag har både sålt mina bilder kommersiellt och lagt upp dom på nätet med CC-licens (inte en och samma bild dock).
Har du funderat över vilka kränkningar av de immateriella rättigheterna som pågår i närmaste bibliotek? För 150 år sedan då folkbiblioteken uppstod så gjorde förläggarna allt för att de skulle förbjudas. På den tiden verkar politikerna varit lite mera rakryggade och föll inte till föga för lobbister från särintressen som ville vinstmaximera sin verksamhet. Istället prioriterade de folkbildning och spridning av kultur.
Upphovsrätt är däremot en rätt att hindra andra att förfoga över något immateriellt man har skapat.
Det går naturligtvis att tolka upphovsrätt på det viset. Å andra sidan har ingen utöver upphovsmannen ursprungligen rätt att förfoga över det skapade.
Den som har upphovsrätten kan erbjuda en möjlighet att förfoga över det, förutsatt att ett avtal/licens accepteras. Utan godkännade har man inte rätt att förfoga över materialet. Kalla det för rätt att hindra, villkorat förfogande är en annan benämning. Menar du att det är fel att du som upphovsman inte skulle ha rätt att hindra andra att ta del av exempelvis dina foton?
Ersättning för utfört arbete kan se ut på olika sätt och behöver inte nödvändigtvis vara i form av tim-/styck-/månadslön. Något som är mer än aktuellt idag, bonuslönen är en variant. Provisionslön är en annan form. Mer betalt för fler sålda enheter, trots samma arbetsinsats.
Jag uppfattade det som en hypotetiskt resonemang: "Ponera att en majoritet av befolkningen tycker [...]" (inlägg #82)Har inga problem med andra åsikter än mina egna...bara lite. Allvarligt så ville jag peka på att den gruppen som refererades till pratade i egen sak. Det gör vi väl i och för sig allihop här i någon mening, men att benämna en grupp aktiva fildelare som "majoritet" kan ge intrycket av att det handlar om en opinion som inte är inblandad utan bara utgör en oberoende åsiktsyttring. Eller med andra ord, det var en viss skepsis mot det åberopade statistiska underlaget som jag gav uttryck för.
Det blir ju effekten av att man hela tiden måste hålla koll på sina bilder när folk försöker korpa åt sig så mycket de kan.
Finns väl inget självklart i att man endast kan/ska betala EN gång?
När det är upphovsmannens eget val kan förstås varken jag eller någon annan ha någon synpunkt på det. Men skicka en faktura - var det inte just det som upphovsmännen via sina distributionsföretag och upphovrättsvärnande organisationer gjorde? Och fick ett svar från Pirate Bay som ledde till rättegång?
Och då vill du mena att situationen är likadan i dag? Det är nästan så att jag drar mig för att chikanera dig offentligt så här, men eftersom du är så dåligt påläst så ska du väl ha något straff.
Författare vars verk lånas ut på bibliotek får ersättning av biblioteken för precis varje boklån, precis varje gång.
Varför ska jag betala pengar till Gessles nya Ferrari för att jag köper DVD-R skivor för att bränna backup på min bokföring?
100% av alla DVD filmer har kopieringsskydd, ändå betalar vi skatt för att vi kan i teorin kan kopiera dem. Har själv ringt copyswede och frågat hur jag ska göra för att kopiera en dvd film till en dvd-r skiva som jag betalar dem för, men de har inget svar.
ps2 sa:en retorisk fråga, varför är det då ok att sälja vapen utan att en del av pengarna går till brottsofferjouren, då man kan använda vapen till att död och rån?
För att folk inte kan låta bli att piratkopiera. Det var därför avgiften infördes. Hade folk betalat från början och inte börjat spela av varandras skivor på kasettband, hade inte avgiften kommit.
Helt riktigt. Det beror på omständigheterna, vilket slags affärstransaktion det handlar om, vilka rättigheter köpare respektive säljare har samt vilket slags avtal köpare och säljare har träffat.
Det är tämligen meningslöst att dra diverse analogier för att visa på det ena eller det andra när det gäller att försöka underbygga en åsikt om upphovsrätt. Upphovsrätt är ett alldeles eget djur och man måste kunna diskuteras dess för- och nackdelar utan att dra in andra rättigheter eller jämföra med t.ex. lönearbete.
Klart den hade gjort vi pratar om den mäktiga mediamaffian som kan köpa egna skatter!
Men ok nu har vi kopieringsskatt, då bör vi även i lagtexten skriva in att det är förbjudet att sälja produkter med kopieringsskydd och att det är 100% lagligt att kopiera. Man kan inte tvinga folk att betala för att få kopiera och sen åtala dom när de gör det som de tvingas betala för.
Men jag förstår fortfarande inte varför jag ska bekosta gessles nya ferrari han köper varje år, bara för att jag tar backup på min bokföring eller mina bilder. Tycker du att det är ok att alla som har tillräckligt med pengar & makt kan köpa egen privatbeskattning? Jag kanske kan få 1kr för alla som surfar på fotosidan då de istället borde köpa en fotobok av mig.
Nej, inte nödvändigtvis. Jag har upphovsrätten till alla de bilder jag tar, men jag lever inte av att sälja dem. Det är bara en minoritet av upphovsrättsinnehavare som lever (eller ens försöker leva) på det de skapar.Det är väl självklart att man måste jämföra. En upphovsman lever på det han eller hon skapar.
Exakt! Det är bara dumt att blanda in jämförelser med lönearbete.Det är inte så att man får betalt per timme när man sitter på kammaren och försöker komponera ihop en ny hitlåt.
Upphovsrätt är en ganska ny företeelse. Den har bara funnits i ett par hundra år, och i sin nuvarande form bara i drygt hundra år (Bernkonventionen). De flesta seriösa debattörer ifrågasätter inte upphovsrättens existens, utan det som det råder olika åsikter om är dess utformning.Och visst måste man kunna diskutera för- och nackdelar med saker och ting. Utan upphovsrätt så blir fördelen att alla kan lyssna på musik och se film utan att betala för det, nackdelen blir att ingen har råd och kommer vilja göra musik och än mindre film.
Med upphovsrätt så blir fördelen att kreatörer faktiskt har en chans att överleva på sitt skapande. Nackdelen att folk måste betala för sig.