Piratkopiering är ett upphovsrättsbrott jag håller med dig. Men det är inte fildelningensfel att artister eventuellt tjänar mindre än de potentiellt skulle kunna göra, det är skivbolagens förtjänst, de har i 10år vägrat sälja det kunderna efterfrågar, kunder har i 10år köpt bärbara mp3 spelare istället för gamla bärbara CD-spelare,
...
Till att börja med så håller jag med om att skivbolagen agerat fel när man gjort det svårare för betalande kunder.
En kritik som jag tydligt uttalat på andra platser tidigare, dock inte just i det här forumet.
Men, det är faktiskt inget annat än ett försök för skivbolagen att försöka försvara sina, musikernas och upphovsmännens moraliska och juridiska rätt att få betalt för sitt arbete.
Hade fildelarna inte börjat, så hade kopieringsskydden inte införts.
As simple as that.
Rätt intressant att samma fildelare som i grunden är orsaken till att skydden införts, senare använder just dessa skydd som en ursäkt och dålig förklaring till sitt agerande.
Har oerhört svårt att tro att de själva skulle sitta tysta och acceptera att bli behandlade på ett liknande sätt på sin arbetsplats.
Grunden till bolagens agerande är trots allt inget annat än att en väldans massa människor inte vill betala, utan istället laddar ner, som en medveten handling.
När det hela började fanns det trots allt inte en massa kopieringsskydd att skylla på.
Blir bara förbannad när detta används som en dålig ursäkt för att försvara det som är både moraliskt och juridiskt fel.
Själv laddar jag inte ned musik, jag tappade intresset för musik för många år sedan, jag är nöjd med att ha mtv i bakgrunden eller reklamradio. Så bryr mig inte så mycket om musikbranshen fascineras bara över hur extremt korkade affärsbeslut de fattar hela tiden.
Visst, korkade till viss del.
Men det är ju trots allt fortfarande så att om du väljer att köpa en skiva så får musiker och låtskrivare betalt för sitt jobb.
Väljer du att medvetet ladda ner olagligt så får musiker och låtskrivare inte betalt för sitt arbete.
Det sistnämnda kan aldrig någonsin anses ok. (En helt annan sak om musiker och låtskrivare självvalt licensierar musik för fri nedladdning).