Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Drift från foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Sib

Medlem
Jag sitter här tänker lite över mitt fotograferande och jag känner att det jag lägger ner mest energi på med mitt skapande är att jag hela tiden försöker komma ifrån själva fotot så mycket som möjligt. Jag ändrar målar och klipper och försöker få det så "olikt" foto som möjligt. Är det fel av mig att hela tiden driva fotot så långt bort från sitt utseénde som möjligt?

Bilagor

• bifogad-i-diskussion.jpg
    bifogad-i-diskussion.jpg
    19.2 KB · Visningar: 347
Fel och fel, det beror på hur man menar.
Det är väl inte fotografering du håller på med längre utan bildskapande. Om du går omkring och kallar det för foto är det ju fel, men annars är det helt ok (för mej alltså).

Samvete

Jag vet inte riktigt, men jag har fått en del syrliga kommentarer från lärare och dyligt för att jag inte är så traditionell, vilket iofs har sporrat mig till att driva det ytterligare. Men ibland får jag lite dåligt samvete över att jag förkastar det klassiska fotot. När jag driver något framåt måste jag förkasta allt annat bakom vilket gör att man tappar respekten över det som jag inte driver fram. Det gör mig lite ledsen, men det är samtidigt mycket kul att utveckla sig på en aggresiv basis.

Bilagor

• bifogad-i-diskussion2.jpg
    bifogad-i-diskussion2.jpg
    29.1 KB · Visningar: 269
Fast är inte Foto bildskapande? Alla bilder jag lägger upp här på sidan är ju från början fotografier jag tagit, i syfte till själva bilden. Det är det jag är lite bekymrad över, jag känner mig som en obetitlad fotograf, däremot vill folk säga att jag bara gör bilder. Jag Fotograferar ju?

Vad spelar det för roll vad folk tycker? Kör ditt eget race. Snegla inte på andra. Gör det du vill med dina bilder.

Sebastian,
inte ska du känna så alls, tycker jag! Det viktigaste är att du gör bilder som du känner för och som visar något du vill förmedla! Vilken genre det sen ska "kallas" för är bara ointressant information som är till för de som ska stoppa allt i kataloger...
Jag tror på att man ska "stänga av" det där resonerande överjaget som hela tiden kritiskt tittar på allt man gör, och istället spåna loss. När jag ser på dina bilder så tycker jag att de säger mig mycket mer än väldigt många tekniskt fulländade makrobilder, för att ta ett exempel. Och det är ju det som är det viktiga!! Din bilder kommunicerar åtminstone med mig.

Ta och lyssna på Cornelis Vreeswijk sång till sin son Jack, "Hajaru de då Jack?", bland annat "konstkritiken är tråkig och trist, den hajar dig sist". *flin*

Äsch, ta dina bilder och dig på allvar! Skit i vad andra säger!
-Christian

Eh, måste revidera mitt tidigare uttalande...
Dina bilder är *riktigt skarpa*, superbra!

Har du sett David Feuchts bilder? Ta en titt på dom, ni ligger åt liknande håll!
-Christian

Jag måste få tacka för ditt sporrande, jätteskönt när nån verkligen upp muntrar en som du gjort. Tackar! ps. Cornelis sjunger sanning, tack för upplysningen

Bilagor

• bifogad-i-diskussion3.jpg
    bifogad-i-diskussion3.jpg
    21.7 KB · Visningar: 159
Först citerar jag mej själv:
Det är väl inte fotografering du håller på med längre utan bildskapande.
Sib skrev:
Fast är inte Foto bildskapande?
Fotografering är ju en delmängd av alla olika former av bildskapande, det du gör är ju mer än "bara" fotografering.

Sib skrev:
Jag vet inte riktigt, men jag har fått en del syrliga kommentarer från lärare och dyligt för att jag inte är så traditionell
Om lärararna ger syrliga kommentarer kan det väl bero på (minst) två saker:

1)
Dom har gett dej en specifik uppgift som SKA lösas på ett visst sätt och så har du istället gjort det på ett annat (eget) sätt. Sett ur formellt myndightesperpektiv har du då misslyckats och uppfyller inte kursens krav/mål.

2)
Dom fattar inte vad du håller på med och är rädda för att erkänna det. (Vild spekulation från min sida.)

I övrigt håller jag med övriga inlägg.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar