ANNONS
Annons

DR-test 5d mk2 och Nikon d7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Men dåså din Pajas, med 30år som yrkesfotograf och 3 som 5D2-ägare är det väl en barnlek att hitta praktiska exempel? Eller?

Lägg ner nu. Han har ju för tusan redan laggt upp bilder som är väl så bra som mina och Lennarts.... Din personliga vendetta börjar gå för långt
 
Nu är du bara jobbig Magnus... :)

Att räkna ut vad +4.0 och 24+ lättnad egentligen är är inte så lätt, eftersom det läggs fler kurvor och sedan gamma ovanpå resultatet.

Men rent "hands on" skulle man kunna kolla det genom att kolla en punkt i bilden - helst en platt mörk/mellanmörk yta, maximal brusreducering på - +2.0Ev och +24 lättnad. Sätt muspekaren över så att LR berättar vad värdena är (klicka i lättnadsrutans text först så att texten är aktiv).
Håll koll på punkten EXAKT, släpp helst musen så att pekaren är helt still hela tiden. Svartpunkten måste vara satt till "noll".

Utan att röra pekaren, tryck nedåtpil på tangentbordet tills lättnad visar "noll"
Tryck shift-Tab tills rutan vid "Exponering" är aktiv. Tryck pil-upp tills du får samma pixelvärden som innan...

Jag får det till 0.8Ev.
 

Bilagor

  • _DSC0797.jpg
    _DSC0797.jpg
    45.6 KB · Visningar: 202
LR bryr sig inte om ADL-taggarna, nej. Och en kameras exponeringsval i de olika inställningarna man kan välja får man ju helt enkelt vänja sig vid, det är faktiskt inte så hemskt många kameror som reagerar helt lika - inte ens inom samma märke/kategori.

Det jag inte riktigt gillar med ADL är att det förskjuter histogrammet som visas av kameran, vilket kan vara lite vilseledande ibland.
 
Men dåså din Pajas, med 30år som yrkesfotograf och 3 som 5D2-ägare är det väl en barnlek att hitta praktiska exempel? Eller? 47 sidor i din tråd nu...

Ja frågan är ju då vem vi övriga ser som pajas i detta sammanhang, den som lagt upp flertalet bilder för att påvisa sin tes, eller den individ som endast gnäller och egentligen inte bidrar med jack shit i tråden.
 
Lägg ner nu. Han har ju för tusan redan laggt upp bilder som är väl så bra som mina och Lennarts.... Din personliga vendetta börjar gå för långt

Har du inget intresse att förstå praktisk betydelse av en decimalskillnad så har jag inget att bidra med. Dina bilder har jag redan svarat på. Men det är svårt att förstå att du inte inser att skillnaden som i denna tråd beskrivs rör de kameror som finns i rubriken - och inte 5D2 kontra D700. Vi skulle kunna bytlåna varandras kameror och du kommer ha mycket svårt hitta någon skillnad som denna tråd handlar om. Mycket svårt. De skillnader du kommer se handlar om antalet MP vs AF. Men det har jag också redan skrivit och är nog - vågar jag påstå - allmänt vedertaget som skillnad mellan dessa två kameror från 2008.

Ang. personlig vendetta så slutar jag i samma ögonblick makrobilden upphör vara arrogant mot frågor han inte förstår. Andra (än jag) förstår ett sökande efter praktiska implikationer, det är bara att läsa de sista 2-3 sidorna.

Lennarts bilder ska jag kolla mer på. Han är praktiskt lagd och söker praktiska fördelar.
 
Ja frågan är ju då vem vi övriga ser som pajas i detta sammanhang, den som lagt upp flertalet bilder för att påvisa sin tes, eller den individ som endast gnäller och egentligen inte bidrar med jack shit i tråden.

Tack för ditt stora bidrag till tråden och upplysande jack shit. Kan du specificera var du ser gnäll så kanske ditt inlägg blir begripligt.

Tesen är inte en tes utan helt fastlagd fakta. Men några här är intresserade av praktiska implikationer.
 
Ett försök att skildra denna tråd bildmässigt (i det aktuella läget). Några ger upp, någon väntar med sönderbitna naglar på nästa tillmäle.

Dynamiskt omfång handlar om nyanser. Nyanserna börjar lysa med sin frånvaro i denna tråd. Sorgligt.
//Lennart
 

Bilagor

  • folkhem1.jpg
    folkhem1.jpg
    75.3 KB · Visningar: 409
En praktisk implikation kan vara att visa hur en innergård kan återges och där halva innergården ligger i skugga och där hälften av byggnaderna är solbelysta och jag vill få ut så mycket information ur skuggorna som möjligt samt även ha teckning från det solbelysta området , hur mycket det går visar jag här , se länken till bilderna och där kamerorna 5dmk2 0ch D7000 är exakt lika exponerade och där sedan skuggorna är lyfta . Det som sätter stopp för Canons återgivning av skuggor är 1. läsbrus. 2 mönster som uppkommer efter utläsningen https://picasaweb.google.com/mikael.risedal/DR5dmk2VsD7000?pli=1&gsessionid=yFD-1FFHDEavkeY75hRlJA#
 
Senast ändrad:
Men dåså din Pajas, med 30år som yrkesfotograf och 3 som 5D2-ägare är det väl en barnlek att hitta praktiska exempel? Eller? 47 sidor i din tråd nu...

Vem som är en pajas i denna tråd råder det nog delade meningar om

Har du något att anmärka mot vad det gäller mina bildexempel https://picasaweb.google.com/mikael.risedal/DR5dmk2VsD7000?pli=1&gsessionid=yFD-1FFHDEavkeY75hRlJA# så gör det nu och sakligt . Du har redan fått svar av mig + ett antal andra medlemmar som inte har några svårigheter i att se vad de illustrerar =dynamiskt omfång hos två kameror och giltligheten i dessa bilder.
 
Ett försök att skildra denna tråd bildmässigt (i det aktuella läget). Några ger upp, någon väntar med sönderbitna naglar på nästa tillmäle.

Dynamiskt omfång handlar om nyanser. Nyanserna börjar lysa med sin frånvaro i denna tråd. Sorgligt.
//Lennart
därför drar jag mig ur tråden igen, varför skall allt tuggas runt som i en torktumlare.
Sony har större DR pga betydligt lägre läsbrus genom A/D kolumnvis på sensorn och saknar det mönsterbrus som finns hos Canon som kapar ytterliggare minst ett steg DR , punkt slut
 
Jag kan bara konstatera att vi har Lyxproblem idag med den bild kvalitet vi får tex 5d mark 2 o D700. Jämför det tex med analoga tiden, Fuji superia 800 iso då var man mer eller mindre tvungen att använda blixt vid många plåtningar. Jag tackar inte nej till nya bättre sensorer med större dynamiskt omgång med konstaterar att dagens kameror räcker långt. O många av era exempel bilder så tycker jag är söndertrasade med all fin kontrast o mörka partier är utbytta till en kontrastlös grå massa. Oavsett dynamiskt omfång så gäller det att ha god smak vid bildbehandlingen o ligga i närheten av sanningen annars blir det bara HDR stuk på alla bilder. Men självfallet kommer jag köpa nya 5 d mark 2 o d 700 när dom kommer för dom andra är avskrivna sedan länge.
 
Tack för ditt stora bidrag till tråden och upplysande jack shit. Kan du specificera var du ser gnäll så kanske ditt inlägg blir begripligt.

Tesen är inte en tes utan helt fastlagd fakta. Men några här är intresserade av praktiska implikationer.

Känner att jag bidragit precis lika mycket som du i den här tråden, trots endast 2-3 inlägg.
 
En äldre och hetare tråd än denna handlade om Raw kontra Jpeg. För att korta ner utdragena från den tråden, så kom en förlikning till stånd så småningen om att för många ansågs Jpeg som tillräcklig kvalitet, en bidragande orsak var D3:ans intåg som levererade Jpeg-bilder av mycket hög klass.

Tiderna hade förändrats så det blev mycket viktigt att så snabbt som möjligt kunna skicka viktigta bilder till redaktionerna och komma först med nyheterna. Dom flesta hade full respekt för att Raw-behandling, gav möjligheter till ytterligare förbättringar av många bilder.

Vad som är tillräcklig bildkvalitet skiftar så klart då vi är olika individer, alla har inte samma tapeter på väggarna, då smaken är så individuell. Ett problem med kameror kan vara det relativa höga inköpspriset, med tillhörande optik, utrustningar som överstiger 50000Kr är inte ovanligt då allt inte har inhandlats under samma dag utan över en längre tid.

På den analoga tiden tillkom också inköp av projektorer, dukar, förvaringskassetter av dia mm. och höll man till i framkallningsrummen så steg kostnaderna ytterligare en del.

Vad som utmärker denna DR-tråd är att det inte är två modeller med samma sensorstorlek som jämförs, kan vara orsaken till att det som var så självklart för många vad gäller bildkvalitet under flera år, helt plösligt har tagit en ny vändning ( inom vissa gränser dock ) Trådens kärna som jag uppfattar den handlade ju inte om en kameras totala kapacitet och allt vad det innebär om b/s eller vädertätning, ergonomi, känsla eller nya värdefulla finesser.

Risedal har bara plockat ut en bit av kameratårtan som består av sensordelen och som tydlingen har tagit ett kliv i utvecklingen, resten av tårtan har han inte pratat om eller har några större synpunkter om, alla delar som är kvar är givetvis också viktiga men betyder olika för dom som köper just den modellen.

Skär man upp kameratårtan i 10st lika stora delar, där då Risedal har plockat ut sensordelen så finns ju många delar kvar som också är värdefulla. dom andra delarna kanske passar bättre i annan tråd att diskutera om. //Bengt.
 
Att utvecklingen går framåt och att vi får allt bätte utrustningar borde väl endast vara glädjande, men blir allt för ofta ett "trätoämne", så har det varit med , t.ex, LV, filmning, vridbara skärmar mm. mm. mm. Sen kan ju framsteg över eller underskattas, och det är nog här som åsikterna går mest isär. Att ännu bätte DR är ännu bättre och att ännu mindre brus är ännu bättre, råder det väl ingen oenighet om. Det går uppenbarligen att klara sig utmärkt även utan den senaste tekniken och vad betyder labbratorieuppmätta värden i praktiken, från bilvärlden har vi erfarenheten att överensstämmelsen är långt ifrån 100%. Det går att optimera för dessa tester och få bra värden där utan att det ger samma resultat i praktiken. Förut var DXO:s mätningar högsta sanning, nu gynnar de Canon genon att inte påvisa "mönsterbrus". "Bandning" är en gammal anklagelse mot Canon, sen har "mönsterbrus" tillkommit, själv har jag trots flitigt testande aldrig funnit någondera i mina, 400D o 7D. Sanningen är , vad jag kan förstå, detsamma som egenskaper oss människor emellan, att det varierar.
 
Det är ju ett av de stora problemen med bandning - att det varierar så mycket. Den sämsta 7D jag mätt i verkligheten hade en nästan 10ggr starkare bandningseffekt än den "bästa".

Då är det kanske inte så konstigt att folks uppfattning varierar.

I en 5D2 är variationen mindre verkar det som, men den är iaf minst 4ggr (2Ev styrka).
 
Kul med variationer, precis som med objektiv där jag testar minst 3 st innan jag köper så bör man testa hur Canonkameran bandar från ex till ex
 
Jag snabbtestade mina 5dmk2 mot varandra och med camera raw kan jag syncronisera uppräkningen /interpoleringen från de två kamerorna så att de blir likvärdiga , bilderna tagna med samma manuella inställningare tid/bländare/iso från mina två kameror och ca 15 sek mellan tillfällena , samma objektiv använt, och visst ses det skilnad mellan mina två ex hur de återger bla svart i de lägsta nivåerna .Den ena kameran till vänster uppvisar något sämre svärta och blöder något i det röda jmf med den andra kameran.
Precis som att testa ut ett objektiv så kanske man också bör kolla hur olika kameror uppträder innan köpet med justerade nivåer etc.
 

Bilagor

  • Bild 3.jpg
    Bild 3.jpg
    74 KB · Visningar: 283
  • Bild 1.jpg
    Bild 1.jpg
    61.8 KB · Visningar: 284
Senast ändrad:
Precis, den enda gång kvalitesvariationer är acceptabelt är då det blir allt bättre, i andra fall får vi väl tåla små variationer, i övrigt "skärpning tillverkare", i detta fallet Canon, men jag har lyckats få bra exemplar men det hjälper ju inte sämre lottade.
 
Jag vet inte. Jag har aldrig uppfattat Canon som "guds gåva till folket" som det stod i något närmast hatiskt inlägg här. Canon är ett märke bland andra där Nikon står ut som den som f.n. leder inom DR och högISO - detta gäller både FF och crop f.ö. Canon leder möjligen inom vissa objektivgenrer fortfarande. Och Canons kameror är inte dåliga, tvärtom så är dom förnämliga. Liksom Nikon, Sony och någon till. Sen, om man tittar på de skillnader som finns så är dom oftast små i praktisk bemärkelse. Ibland, som i denna tråd, är det lätt att överskatta skillnaderna.

Jag skrev någon gång förut att jag skulle haft D300s om inte 7D kommit 2009 och räddade några av mina objektiv (som jag annars behövt byta ut). Nu har jag FF (och hade om 7D inte kommit förmodligen haft D700 och inte 5D2). Lyckligtvis (för mig) så har det sparat ganska många tusenlappar eftersom jag både kunnat behålla div objektiv och dessutom allmänt så tycker jag det ser ut som Canons motsvarande objektiv är billigare än Nikons. Men jag hade förmodligen varit lika nöjd med N.

Det ÄR förnämliga kameror och jag har än så länge MYCKET svårt att tro att någon D700-ägare byter till D7000 pga av denna tråd. Nästan lika lite som någon 5D2-ägare bör överväga samma sak. Men läser man ett och annat svar här är det lätt att börja undra.

Men det är upp till var och en såklart. Om man har för vana att underexponera bilder (vid lågiso dessutom) och sen lyfta dom minst 4 steg (förmodligen krävs fler) så kan utfallet bli annorlunda. Men det användandet tycks väldigt smalt. Åtminstone tills någon kan presentera liveexempel vilket ännu inte hänt på 44 sidor.

Jag håller med om delar i ditt inlägg. Jag är verkligen ingen märkesfanatiker och kommer troligtvis att byta ut min tämligen stora Nikonutrustning mot ett system som har inbyggd stabilisering i huset, om ingen klok människa i ansvarig ställning på Nikon inom kort begriper fördelarna med detta.
Jag försökte igår kväll fota skymningsbilder med min 17-35 i en storstad från en hög byggnad (där stativförbud råder). Med ett stabiliserat hus hade jag troligtvis kunna hålla ner tiderna (i stället för hög iso, med allt negativt det innebär för färger osv) betydligt mer än vad som nu var möjligt.

/K
 
Vem som är en pajas i denna tråd råder det nog delade meningar om

Har du något att anmärka mot vad det gäller mina bildexempel https://picasaweb.google.com/mikael.risedal/DR5dmk2VsD7000?pli=1&gsessionid=yFD-1FFHDEavkeY75hRlJA# så gör det nu och sakligt . Du har redan fått svar av mig + ett antal andra medlemmar som inte har några svårigheter i att se vad de illustrerar =dynamiskt omfång hos två kameror och giltligheten i dessa bilder.
Bra exempel Mikael :)

Jag tror alla kommer hålla med dig först när/om Canon kommer med en sensor med lika mkt DR som sonysensorn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.