Annons

Drömkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
objernulf skrev:
Jag vill ha en Nikon F4M. Som F4 fast med följande tillägg:

* Hybridslutare typ FM3A
* Mekanisk frammatningsarm som komplement
* Sökarskivor från Minolta
* Slutartider i halva och tredjedels steg
* Utökad analogskala
Samt liten, lätt 0 tyst som en Leica M6.
 
Min drömkamera är en...

...kamera som man även kan använda som telefon...och så skulle man kunna ha spel på den också...och så skulle den ha lite annat lull lull! Men men, det är bara en dröm som sagt!

/Joakim
 
En ny version av Eos 1Ds med högre känslighet upp till iso 3200 och mindre brus men i övrigt samma storlek på sensor (både fysiskt och mpixligt), stort buffertminne så man aldrig behöver stanna upp och vänta på kameran. Pris omkring 5000 så man vågar använda kameran utan att vara livrädd för att paja den!

Antagligen utopi just nu, jag får nog fortsätta vara analog några år till...

Ett objektiv att kompletera kameran med är ju trevligt, ett tele skulle vara trevligt, sälla man använder iofs men ett Canon EF 600/4 L IS vore bra när man skall ut på safari i vår.

Ett Canon EF TS-E 24/3,5 L skulle också vara roligt till lite klätterbilder.

/Pott
 
Senast ändrad:
Drömmen för mig vore att ha en kamera som registrerar det mina ögon ser. Jag går ofta runt och ser bra bilder men har aldrig kameran med för att orka ta dem.

Efter en lång promenad är det bara hem att plugga in huvudet (med Firewire 5) till skrivaren och vipps har man ett fint portfolio.

Helst bör mina ögon ha bränvidder på mellan 1mm-10 000mm och som lägsta bländare 1.0 (hela vägen).

Sedan ska man kunna arbeta med 6400 i ISO-känslighet utan någon märkbar försämring från ISO 10.

Det vore en riktigt fin kamera det.

Bildkvaliteten skulle vara runt 100 MP, glömde nämna det.

EDIT: Helt oberoende av batterier ska den också vara.
 
Senast ändrad:
Jag har länge önskat ett 28/1,4L USM från Canon. Givetvis knallskarp på alla bländare. En 100-400/2,0-4 IS L vore ju inte fel heller.

Mina Eos 1v är analoga drömkameror. Ge mig gärna en motsvarande 1Dn med 8MP, fullformat-sensor, 10 bilder per sekund och ISO 6400. Pris runt 30 000.

En annan dröm är en digital Leica M7 med ljudlös autofokus.
 
En H1 med bl a digitalt bakstycke som förstahus, som andrahus skulle en D1 duga;) Och så skulle jag vilja ha en superbra storformatskamera i kompaktformat..

Nya Lecian digitala modellen skulle förresten kunna vara tredjehus, eller bara vacker på hyllan om jag inte behöver tre digitala;)
 
jag får väl säga att jag har min drömkamera jag med... faast iof en Contax N2 när den kommer skulle inte vara fel... men framför allt digitalt bakstycke till min Rx
 
Calle S skrev:
Har väl ingen egentlig drömkamera, men en Hasselblad H1 med några gluggar och digitalbakstycke skulle jag ta emot om man tjatade ordentligt.
Annars ligger en till D100 bra till.

Fy för H1, definitivt ingen dröm. Buggigare än den buggigaste Win ME installation och lika energisnål som en mindre småstad.
 
Jag har redan min drömkamera

I oktober åkte jag och min man till New York för att köpa mig en ny kamera utrusting på BH photo. Det blev en Canon EOS 1Ds:a. Har nu använt den i några månader och måste säga att den är helt underbar. Ligger jätteskönt i handen, den är såpass tung och stabil att man kan klara av att få skarpa bilder ned till tider på en halv sekund. Dessutom lär man sig menyerna snabbt och den är enkel.

Priset är dock en mardröm tyvärr. Jag betalade 7.195 dollar för den.

Hade det inte varit för min underbara man Lars hade jag aldrig kunnat köpa den. Han offrade nämligen sin älskade Harley Davidson för att jag skulle skunna köpa mig den. Det ni grabbar, sug på den. Skulle ni göra något sådant för era fruar och flickvänner??? :eek:)

Ciao Annika
 
Re: Jag har redan min drömkamera

LaSvedesina skrev:
Han offrade nämligen sin älskade Harley Davidson för att jag skulle skunna köpa mig den. Det ni grabbar, sug på den. Skulle ni göra något sådant för era fruar och flickvänner??? :eek:)
Ja, motorcyklar har jag aldrig förstått mig på, framför allt inte HD. Så för mig skulle det vara en pice of cake!
 
Re: Jag har redan min drömkamera

LaSvedesina skrev:
Hade det inte varit för min underbara man Lars hade jag aldrig kunnat köpa den. Han offrade nämligen sin älskade Harley Davidson för att jag skulle skunna köpa mig den. Det ni grabbar, sug på den. Skulle ni göra något sådant för era fruar och flickvänner??? :eek:)

Ciao Annika

Lätt! För rätt kvinna!
 
Re: Jag har redan min drömkamera

LaSvedesina skrev:
Hade det inte varit för min underbara man Lars hade jag aldrig kunnat köpa den. Han offrade nämligen sin älskade Harley Davidson för att jag skulle skunna köpa mig den. Det ni grabbar, sug på den. Skulle ni göra något sådant för era fruar och flickvänner??? :eek:)

Ciao Annika
Jo det skulle man gärna göra men jag skulle inte sälja en 1Ds för en Hd =)

lcf
 
Re: Jag har redan min drömkamera

LaSvedesina skrev:
Det ni grabbar, sug på den. Skulle ni göra något sådant för era fruar och flickvänner??? :eek:)

Flickvännen fick ett EF 50/1,8 mk I i nyskick inköpt från USA i julklapp till sin 300D. Kanske inte 1Ds-klass men jag har heller ingen moppe att sälja. 740:n får jag nog inte så mycket för...
 
Janne hon är defenitivt rätt kvinna för att sälja sin HD för en kamera till henne. Men var lugn alla jag ska bygga en ny och den ska bli exakt som jag vill ha den. Får väl hoppas att Annika får en eller annan bild såld så hon kan bidra till bygget :). Själv är jag glad amatör fotograf uppfödd med Nikon och skulle vilja ha en F5:a, jag hade tidigare en Nikon F2A och den var underbar, sista riktiga mekaniska kameran, man kunde slå ihjäl offret och fota det med samma kamera, den höll för det :):), men nu får det nog bli en Canon EOS 1V eller en 10D så jag kan använda Annikas objektiv, blir nog lite dyrt annars :). Måste ju ha något så jag kan fördriva tiden med att fota Annika när hon jobbar med sitt, vilket är rätt kul tycker jag. Ni kan se ett exempel på det på min sida och jag lovar att det kommer fler foton på henne i konstiga ställningar och sittuationer
 
Ett riktigt drömhus ska väl ha allt, eller hur?
Fast när jag funderar på egenskaper och finesser så längtar jag mest efter en kamera som är snabb och intuitiv, alltså som en förlängning av den egna tanken. Ögonstyrning i hela sökaren låter helt logiskt.
Reglagen ska vara av det mer rejäla slaget, och gärna vara utformade på ett klassiskt sätt. Även om kameran är följsam så behövs en motor som klarar tio bilder per sekund.
Med ett hus byggt i titan blir kameran lätt och användbar på fri hand.
 
Eftersom jag är helt nöjd med min optik men önskar en del av RTS-huset (t.ex fullt mekaniskt styrd slutare) så vore en dröm för mig ett Contax S1 (tror den heter så) kamerahus som jag tror har en sådan. Likaså skulle jag vilja ha råd med en mellanformat Contax 645 med en komplett uppsättning Zeiss T* objektiv. Det skulle räcka långt för mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.