Annons

Drömkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
dröm eller verklighet

huja!

Drömmer själv om en D2X med 24x36 och ca 12 MP.
Skulle räcka till det mesta.
Men just min dröm som är tämligen jordnära verkar vara helt ouppnåelig om nu Nikon skall hålla fast vid aps-formatet.

Så, de e väl bara att annonsera ut nikonprylarna och låna till en canon...

(märkesagnostiker om inte plånboken fick bestämma)
 
ThomasT skrev:
Drömmen för mig vore att ha en kamera som registrerar det mina ögon ser. Jag går ofta runt och ser bra bilder men har aldrig kameran med för att orka ta dem.

Efter en lång promenad är det bara hem att plugga in huvudet (med Firewire 5) till skrivaren och vipps har man ett fint portfolio.

Helst bör mina ögon ha bränvidder på mellan 1mm-10 000mm och som lägsta bländare 1.0 (hela vägen).

Sedan ska man kunna arbeta med 6400 i ISO-känslighet utan någon märkbar försämring från ISO 10.

Det vore en riktigt fin kamera det.

Bildkvaliteten skulle vara runt 100 MP, glömde nämna det.

EDIT: Helt oberoende av batterier ska den också vara.



Det där var min ide , visst vore det någe ?
Fast det finns ju dom som kan rita förståss ,,
 
Graal skrev:
Eftersom jag är helt nöjd med min optik men önskar en del av RTS-huset (t.ex fullt mekaniskt styrd slutare) så vore en dröm för mig ett Contax S1 (tror den heter så) kamerahus som jag tror har en sådan.

Contax S2 heter den! Jag har en sådan ;-) Underbart kamerahus!

mvh
 
Känner nog att kameran jag har - en EOS-1V - är en riktig drömkamera. Både hanterings- och funktionsmässigt är den en dröm att använda. Men visst hade det varit trevligt att ta del av sina bilder direkt..så jag får väl drömma om en EOS-1Ds då antar jag.. :=).

Fast allra hellst skulle jag nog vilja ha ytterligare ett EOS-1V hus för att kunna ha två gluggar redo samtidigt. Det hade varit najselinajsnajs! :=)
 
Senast ändrad:
En ny Leica MP med M4-style returvev.

Mer fantasifullt: en M med både ljusramar och zoomande sökare. Då kan man både kompensera för ändringen av förstoring vid fokusering och vid objektivbyte. Mums...
 
forstheim skrev:
Fast allra hellst skulle jag nog vilja ha ytterligare ett EOS-1V hus för att kunna ha två gluggar redo samtidigt. Det hade varit najselinajsnajs! :=)

Nu är det verkligen köpläge för begagnade Eos 1v i toppskick. Det är bara att pruta ner till 10 000 för en HS.

Jag har funderat på om jag skulle sälja min ena Eos 1v, men jag kommer säkert att ånga mig om jag gör det. Det är som sagt nejs att ha två likadana proffshus när man plåtar - det är det optimala.

Nu väntar jag med spänning på efterträdaren till Eos 1D som ska komma på PMA i USA i slutet av februari. Antagligen blir det fler pixlar och därigenom en kamera med sörre användningsområde än en den nyvarande modellen. Det skulle i så fall vara kameran för mig... Men två sådana lär väl dröja innan man har råd med.
 
froderberg skrev:
Nu är det verkligen köpläge för begagnade Eos 1v i toppskick. Det är bara att pruta ner till 10 000 för en HS.

Jag såg själv för någon dag sedan att en svensk handlare säljer nya EOS-1V för 15750:- inkl.moms. Ett helt otroligt bra pris för att vara i Sverige kan man ju konstatera.. :=). Det var tydligen ett kraftigt överskott på 1V:s som man var tvungen att bli av med..
 
forstheim skrev:
Jag såg själv för någon dag sedan att en svensk handlare säljer nya EOS-1V för 15750:- inkl.moms. Ett helt otroligt bra pris för att vara i Sverige kan man ju konstatera.. :=). Det var tydligen ett kraftigt överskott på 1V:s som man var tvungen att bli av med..

Jag köpte min första 1v för 17 000 ink moms i maj 2002. Det var jag nöjd med. Då fanns inga begagnade. I december 2002 köpte jag en begagnad Eos 1v HS med NP-E2 för 12 000 ink moms. Kändes som ett bra pris då.

Eos 1v borde ha kommit 1998 när 3:an kom. Jag vet väldigt många presskillar som valde att inte uppgradera från 1n till 1v eftersom de kände att den digitala revolutionen redan kommit med Nikon D1. Alla visste ju att Canon också skulle komma med en digital proffskamera.
Andra hade valt att byra till 3:an för att få E-TTL.

Eos 1v är en den bästa analoga press- och naturkameran som jag ser det. men vad hjälper det när den kommit för sent. Canonsäljarna har inte ens med kameran på visningar utan visar istället 3:an om de ska visa nått analogt.

Idag är nog en nästan ny 1v med garanti och kvitto kvar det bästa köpet om man kan köpa genom sin firma.
 
Rollei 6008 AF

Det här måste vara den optimala kameran för alla barnfotografer. En 6x6-kamera med autofokus.

Vad sägs som finneser som inbyggd blixtljusmätare, objektiv från Schnider och Zeiss med upp till 1/1000 s blixtsynkronisering, Vad sägs om 110 mm 1:2 med centralslutare, 2 bilder per sekund, PC-link för programmering av kameran, roterbar sökare, pluss en massa andra funktioner.
 

Bilagor

  • 6008 aflinks.jpg
    6008 aflinks.jpg
    24.4 KB · Visningar: 295
Jag köpte min drömkamera igår, en Nikon F5, varit ute en sväng med den idag och helt plötsligt så känns min Nikon F80 väldigt plastig...

Jag köpte den begagnad men vad fasiken, en ny har jag knappast råd med, och den verkar funka alldeles utmärkt.
 
jimh skrev:
En relativt kompakt storformatare med fullständiga förställningsmöjligheter och kvadratisk sensor på kanske 4x4 cm. Bakstycket skall inte vara löstagbart utan komposition skall ske på en högkvalitativ LCD-display på fem tum.
Varför i allsindar ska du ha en storformatskamera med en sådan förhållandevis ynklig sensor?
Varför inte säga som det är, du önskar dig en kamera med sensor i Instamaticstorlek, utbytbar optik och möjlighet till front och bakstyckeförställning......
Us
 
Senast ändrad:
Jag vill ha...två Leica M7 med 35 och 90mm. Och en D100. Och en bladare vilkensomhelstnästan. Och sen vill jag kunna bestämma mig för vilken jag ska använda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.