Annons

dpi

Produkter
(logga in för att koppla)
Antingen gör du det i Camera Raw. Klicka längst ner under bilden där det står aktuell storlek, mm.

Du kan även göra det via Image-Image size.

Men varför vill du göra det?

Antingen gör du det i Camera Raw. Klicka längst ner under bilden där det står aktuell storlek, mm.

Du kan även göra det via Image-Image size.

Men varför vill du göra det?

Tack!! Är det där det står "Resolution pixels/inch" om jag gör det via Image size?

Jag ska skicka iväg testbilder för retuschering och då vill de ha bilderna i 150 dpi. Fråga mig inte varför...

Mia: detta kanske du redan vet, ta då inte illa upp. Men det är viktigt att skilja mellan dpi = dots per inch, och ppi = pixels per inch. Är du säker på att dina beställare angett dpi och inte ppi? Dpi har som redan sagts i tråden bara betydelse vid utskrift/tryck.

Mia: detta kanske du redan vet, ta då inte illa upp. Men det är viktigt att skilja mellan dpi = dots per inch, och ppi = pixels per inch. Är du säker på att dina beställare angett dpi och inte ppi? Dpi har som redan sagts i tråden bara betydelse vid utskrift/tryck.

Nä jag tar inte illa upp alls. Det är väl i så fall de som har blandat ihop det. Så här står det:
"srgb, jpeg maxkvalitet. 150 dpi, 2000 px på den långa sidan"

Ska fråga om det står korrekt.

Tack för era svar!

Tack!! Är det där det står "Resolution pixels/inch" om jag gör det via Image size?

Jag ska skicka iväg testbilder för retuschering och då vill de ha bilderna i 150 dpi. Fråga mig inte varför...

Ja det är pixels/inch (PPI).

DPI (Dots Per Inch eller Bläckdroppar/tum) används tyvärr felaktigt, och alldeles för ofta, istället för PPI (Pixels Per Inch).

Som föregående sade är det helt meningslöst att ändra på detta så länge bilden inte lämnar datorskärmen.
Högre PPI leder bara till att det inte går att skriva ut lika stort, som du säkert förstår. Du kan ställa det till 1000000PPI om du vill, det blir ingen skillnad på datorn.

Läs gärna länken. Det är nyttig läsning för den som gillar att förkovra sig =)

Tack så hemskt mycket för alla svar. Irriterar mig alltid på att jag alltid tror att det är jag som är dum som inte fattar, men om det ska vara ppi så klarnar det rätt mkt. Skickade iväg ett mail nu så får vi se vad de säger.

Tack igen! Ska försöka läsa igenom länken jag fick, även om det inte intresserar mig alls :p Men det bör man nog kunna lite av, hehe. Men tack vare er förstår jag nu bättre vad skillnaden är.

"srgb, jpeg maxkvalitet. 150 dpi, 2000 px på den långa sidan"

Som jag uppfattar det så är det fullständigt meningslöst att ange dpi där. Bildens storlek i datorn är redan entydigt bestämt av "2000 px på den långa sidan" även om det inte säger något om hur stor den blir i tryck.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar