Annons

Dom som inte vill bli fotograferade

Produkter
(logga in för att koppla)

ebbhead

Aktiv medlem
Hej, jag har en kanske lite konstig fundering. Jag har (i min ögon) kanske världens vackraste flickvän ;).. Hon blir jättebra på kort, men tycker inte om att bli fotograferad. Ibland om hon är på extra bra humör låter hon mig ta bilder som jag sedan blir tvungen att radera direkt i kameran.. :D

Vad ska jag göra ? Hur ska jag övertyga henne om det fantastiska i att bli föremål för mina porträttbilder ?

(som vanligt är det killen i filmen som skrivit brevet ;) ).

Frågan är om din tjej inte vill bli fotograferad generellt eller om det är att hon inte vill att du ska ha bilder sparade av henne.
Min tjej är någorlunda likadan, men hon accepterar att jag tar spontana bilder, alltså att jag inte förvarnar eller säger "ställ dig där så tar jag en bild".
Att fota henne utan att hon märker det och sedan visa bilderna brukar gå bra, dock får man respektera om hon säger att den och den bilden inte ser bra ut.

Minns en fotobok (kanske av Ulf Sjöstedt men det ska jag låta vara osagt) där författaren som jobbat heltid med bild i decennier skrev att han bara lyckats få ta ett fåtal bilder av sin fru. En (fullt påklädd och med ansiktet dolt) var med i boken.

Vi är olika och det är nog bara att acceptera. Detta tror jag handlar om vår självbild och är något som ligger djupt ner i själen, knappast något man förändrar genom argumentation.....

Får några år sedan var det omöjligt att få fotografera min syster. Idag poserar hon gärna. Ibland försvinner det med tiden.

Låt din tjej testa att fotografera dig och låt henner bli delaktig i hela processen - då tycker hon kanske att det är roligare,

En del tycker inte om att posera framför en kamera men tycker att det är ok om man tar ögonblicksbilder.

Det finns många varianter och folk ändrar sig ibland. Sånt är livet.

ebbhead skrev:
Hej, jag har en kanske lite konstig fundering. Jag har (i min ögon) kanske världens vackraste flickvän ;).. Hon blir jättebra på kort, men tycker inte om att bli fotograferad. Ibland om hon är på extra bra humör låter hon mig ta bilder som jag sedan blir tvungen att radera direkt i kameran.. :D

Vad ska jag göra ? Hur ska jag övertyga henne om det fantastiska i att bli föremål för mina porträttbilder ?

(som vanligt är det killen i filmen som skrivit brevet ;) ).

Kan ju vara idé och fundera på om hon anser sig vara din livskamrat eller en fotomodell.

jag brukar lite elakt tvinga mig på personen i fråga och fullkommligt peppra henne (för det är alltid en hon) med tagna bilder...

sen sätter jag mig ner, väljer ut de bästa, photoshoppar snyggt och sen får hon se och kan sen erkänna att... fasiken.. hon gjorde sig ju faktiskt på bild! :eek:D precis som jag sa.

Välj en annan modell. Vill hon inet så vill hon inte. Förmodligen blir resultatet dessutom bättre med någon som vill vara med på bild.

PN

Alltid svårt det där!

Men tipset är, se till att hon slappnar av framför kameran! Se även till att visa henne de finaste bilderna i datorn, ungefär som "Se så fint det faktigst blir".

Och prova också att låta henne plåta dig, så man får växla lite!

/Jocce

Jag är en sån som avskyr att bli fotad... vet inte varför och jag kan inte förklara det.. Sista tiden har det blivit lite lättare dock, och det går ännu bättre om det är en person jag litar på som fotar mig.

Mosebacketräffarna är bra terapi.. ;) *rekommenderas*

//Malin - poserar snällt ibland..

Som tidigare sagt. Det är så olika och kan dessutom ändras med tiden.

Kanske inte stämmer alls för just dig men...Förtroende för fotografen är heller inget han får utan måste förtjäna. Men förtroendet kan raseras på en sekund. Vet hon (i handling inte ord) hur du hanterar bilderna sen?
Har hennes mening blivit ifrågasatt någon gång?
Har du varit beslutsam och tar några få foton och sen lagt undan kameran, eller är du lite allmänt efterhängsen men velig (inte illa ment) med vad du gör?

Lite generellt verkar det vara lika med de flesta modeller. Barn och djur agerar och reagerar också olika beroende på hur man gör. Fast ibland är det förstås modellen det beror på. Tvärnit, och då är det knepigt och får ta sin tid. Ingen ide att tjata.

Tack för många bra svar.

Hon gillar generellt sett inte att bli fotograferad. Det är inte frågan om att ta några avklädda bilder, det är fullt påklätt i vardagliga situationer, men det spelar ingen roll. Jag tänker respektera det, även om det är tråkigt, eftersom jag själv tycker att hon gör sig mycket bra på bild.

Liter fint det Fredrik. En annan anledning kan ju vara att trots att hon är vacker kan hon likafullt ha någon fobi om sig själv.

Fobier kan ingen rå för men man upphör aldrig att förundras. Polade en längre tid med en tjej från USA. Hon uppträdde med enorm självsäkerhet och lyste upp ett rum med sin närvaro. Verkligen en Britney Spears look a like som hade varit med i CNN och respekterad i sitt arbete. Pratade glatt med vem som helst och kunde dra mig runt bland Wasingtons lobbyfolk.

Efter en tid fattade man att egentligen såg hon inte sig så själv. Hennes vikt var fel. trodde hon. Hmmm, utan att vara alltför indiskret kan jag ju säga att hennes mage var så platt den kan bli och vikten var nog snarast under BMI.

Skojade med några barn och lyfte dom med spelade stora suckanden som att jag inte orkade. Råkade säga någon slarvig kommentar att "er orkar jag möjligen lyfta men inte henne där", och så var den dagen förstörd. Nå, det ordnade sig efter en del tårar och djupt menade ursäkter. Men kontentan är att vem som helst kan vara toppkänslig och tror sig ha defekter om någon kroppsdel. En del av oss killar fattar nog inte det där.

Senast ändrad:
Gatufoten skrev:
Liter fint det Fredrik. En annan anledning kan ju vara att trots att hon är vacker kan hon likafullt ha någon fobi om sig själv.

....

Men kontentan är att vem som helst kan vara toppkänslig och tror sig ha defekter om någon kroppsdel. En del av oss killar fattar nog inte det där.

Bra uttryckt. Det är ungefär så jag funderat, jag ger ofta komplimanger om hennes utseende, och jag tror att hon förstår att jag verkligen menar det jag säger, men vissa saker kan vara så djupt rotade att det inte spelar någon roll. Hon är verkligen vacker, det är inte bara jag som tycker det, men hon vill inte vill bli fotograferad (av någon), så är det bara, punkt slut.

Jag får väl helt enkelt vara nöjd med att se på henne utan att titta genom sökaren ;)

För övrigt kan jag till viss del förlika mig med hennes inställning till kameran eftersom jag själv inte är jätteförtjust i att bli fotograferad, men jag står ut med det ;)

Varför måste du övertyga henne om att hon skall fotograferas. Vill hon inte så respektera det och ta bilder av någon som vill bli plåtad. Givetvis så blir bilderna bättre också om människan som står framför kameran tycker om det.

Lars Johnsson skrev:
Varför måste du övertyga henne om att hon skall fotograferas. Vill hon inte så respektera det och ta bilder av någon som vill bli plåtad. Givetvis så blir bilderna bättre också om människan som står framför kameran tycker om det.

Det var ju ungefär det jag skrev ovan. Den andra aspekten är ju just att det för mig är kul att ha bilder av föremålet för min kärlek. Men för att citera mig själv ;

"Jag får väl helt enkelt vara nöjd med att se på henne utan att titta genom sökaren ;)"

Pröva att visa henne ett porträtt som du har spegelvänt i datorn!

Tydligen ska det vara så att vi är vana att se på oss själva så som vi ser ut i spegeln och därför ibland regerar negativt för att något undermedvetet inte stämmer.
Jag har dock inte haft tillfälle att testa det själv.

Jag har några vänner som är lite si och så. Ibland går det jättebra, och ibland vill dom absolut inte vara med på bild. När jag lyckats fånga dom utan att dom ens vet det, då blir dom skitbra på bild.

Det som har varit är att med en kompis(kvinnlig) så ibland vill hon bara inte, och det har igentligen aldrig att göra med fotandet i sig, utan alltid med något annat bakomliggande.

Så det är inte säkert att det är just fotoakten som alltid är boven. Men det är bara att acceptera och vara glad dom gånger man får.

Sen undrar jag ju om du överhuvudet taget satt dig ner och frågat henne om varför. En av dom jag känner bytte helt åsikt när hon förstog att jag var seriöst intresserad av att ta porträtt och inte bara "snapshots".

Säg till henne med bestämd och myndig röst "Se så! Ställ dig nu framför kameran och se glad ut! Rör på påkarna!". Om du bara har ett tillräckligt starkt röststyrka och ser riktigt riktigt barsk ut så går det nog fint fint.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar