Annons

Domännamn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pauliina

Medlem
Jag går sista året på mediaprogrammet med fotografisk inriktning och vill fixa upp en egen hemsida.

Har försökt komma på ett domännamn som jag skulle kunna ha till min hemsida. Helst skulle jag givetvis ha för- och efternamn men med tanke på att jag många gånger stött på folk som har svårt att lära sig mitt efternamn, Raitaniemi, vet jag inte om det är så smart. Jag vill ändå ha ett namn som antyder på att jag är en seriös fotograf.

Någon som har förslag på hur jag skall göra?
 
Du har helt rätt i att ditt namn ur en krass marknadsvinkel är svårt. Faktiskt ställer även ditt förnamn till det med sitt dubbel-i, åtminstone i kombination med efternamnet (folk koncentrerar sig mer på att stava efternamnet rätt i det läget).

Samtidigt ser jag en potential i förnamnet eftersom det är tilltalande om det får stå för sig självt och då särskilt om man gör det till en grej att alltid säga "Pauliina med två i".

Mitt förslag är således pauliina.se, som i skrivande stund faktiskt är ledigt. :)
 
Jag håller nog med Anders, www.pauliina.se är nog det smartaste. Dels går det att använda även om ett eventuellt företags namn får vissa tillägg t.ex, Fotograf Pauliina eller liknande. Och sen när det kommer till att göra en logotyp till det eventuella företaget så har du alla möjligheter att göra något roligt av att du stavar ditt förnamn med två i:n.
 
Jag går på herr Kroons linje och tror att man ska göra en grej av det där med två i:n på alla sätt och att det då löser sig, men visst är det oturligt (för Pauliinas del) att det finns en fotograf som har samma namn fast med ett i.
 
Instämmer med att det nog vore marknadsmässigt positivt att köra pågrejen med två i i förnamnet. Men välj då ett domännamn där även stavningen med ett i är ledigt. Så kan du även registrera den och skicka vidare besökare till din riktiga sida.
Just för att undvika att potentiella kunder kommer till fel person.
 
Sånt här är kul.

Började leka med bokstäverna och initialerna i ditt namn, funderar på om det går att travestera namnet på en viss leksakskedja på ett kreativt sätt.
Photo 'R Me, är mitt förslag. Inte helt grammatiskt korrekt, men ändå.
 
prfoto.se (ser nu att den är upptagen)
prphoto.se (samma här)
prphotography.se
fotografpauliina.se
fotografpaulina.se(upptagen)
 
Jag satt först och spånade över antalet bokstäver du har i namnen. 4a 5i. .... fyraifem ..... och liknande. Sen fastnade jag för – i mitt tycke – en bättre variant.

Början på ditt efternamn har potential. Rait låter som right, alltså rätt. Det är inte så illa att kunna marknadsföra sig som rätt fotograf! :)

rait.se / com
raitfotograf.se / com
raitphotographer.com

Om man väljer ett helt igenom engelskt namn är det mer logiskt med ändelsen com. För att förhindra bortfall av liknande sökningar skulle jag registrera andra ändelser också.

(Jag har inte kollat upp vad som redan är upptaget).
 
Tack så hemskt mycket för all respons! Många bra tankeställare =)

Angående mitt förnamn som domän och samtidigt registrera andra ändelser för att föra besökare till rätt hemsida blir som sagt lite problematiskt då det finns en paulina.se, fotografpaulina.se och även en pauliina.com. Paulii.se får mig mest bara att tänka på min far som råkar heta Pauli i förnamn. ;D

Att ha pr i domännamnet är roligt i sig men personligen tror jag att det lätt kan ge fel signal, att folk tänker på Public relations istället. Dessutom finns det ett företag i London som heter Pr Photography.

Rait.se finns redan men tycker annars att idén med att använda början på mitt efternamn låter väldigt intressant. Att ha raitphotographer.com vore då kanske inte helt fel då jag i framtiden gärna vill se till att bredda mina gränser även utanför Sverige. En lite rolig grej som jag hittade på http://translation.babylon.com/english/to-romanian/RAIT/ var att rait tydligen bl.a. innebär "(foto) portret, imagine, poză, fotografie" på Rumänska, om jag förstod det rätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.