Annons

Dokumentnamn i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Finns det något sätt att sätta dokumentnamnet på en öppen fil i Photoshop?

När man skapar en ny kan man ju fylla i Name i den dialogen. Men jag hittar inget sätt att ändra den infon i efterhand, det borde väl gå med ett osparat dokument?

Skälet till att jag vill sätta namnet är att det blir smidigare när man jobbar med flera nyskannade filer samtidigt och kanske slutgiltigt bara kommer att spara en av dem.

Jag kan inte komma på något "riktigt" sätt att ge en inscannad osparad bild ett namn, förutom detta: Välj Bild, Duplicera bild. I dialogrutan kan du ge kopian ett namn. Sen kan du ta bort den ursprungliga bilden, och använda den namngivna kopian i stället.

Förmodligen har jag nog missupfattat frågan, för när du sparar som: så byter ju den öppna filen namn till det nya du angett...?

Jo, poängen är ju att jag vill slippa spara filerna. I slutändan är det bara en av många öppna filer som kommer att lagras permanent.

Det "enklaste jag kommer på är..

Ctrl-A, Ctrl-C, Ctrl-N - fyll i namnet - Ctrl-V

..tar ju faktiskt inte såå lång tid i a f! ;)

/Linus

jimh skrev:
Jo, poängen är ju att jag vill slippa spara filerna. I slutändan är det bara en av många öppna filer som kommer att lagras permanent.

Ok,tror jag hajjar!
Finns ingen funktion att ha dem fysiskt namnlösa vad jag vet, däremot blir det ju samma sak som namnlösa, bilderna döps ju automatiskt, om inte du gör det, till Untitled-1, Untitled-2 etc.
Så du behöver ju inte "spara" dem om du inte stänger ner dem. När du sedan sparar så byter den ju namn till det du valt.
Eller?

Jag kanske skall förklara syftet så det blir lite klarare :)

Det handlar alltså om experimenterande vid skanning. Jag gör små förändringar och jämför effekten med tidigare skanningar i Photoshop. För att hålla isär filerna måste jag skriva upp vilket namnlös-nummer de har på en lapp. Spara går ju men det är ett onödigt steg för det här som tar tid och kluddar ner hårddisken med massa skräp som måste städas.

Kopieringstipset är ju bra, men kopiera finns tyärr inte i 16-bitarsläge.

Det ser ut som om jag får leva med mina lappar helt enkelt :)

Jag förstår inte hur jag kan ha missat det. Gunnvor löste ju problemet i första svaret. Dags för nya glasögon tro? Tack för det Gunnvor, och Göran som pekade mig rätt :)

Ok! Nu är jag med :).

Bra lösning på problemet som jag skall testa.
Jag brukar bara använda 1 sparad bild och dra in de nya som layers efter hand. Sedan sortera och spara de jag vill ha. Men det kanske inte håller för riktig fotokvalitet.

Tack för tips../Haze

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar