Annons

Dokumentär om P.Lindbergh

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte om de ligger i Fritt forum, men nu har jag flyttat tråden till Övrigt om foto.

Peter Lindberg är en av de ”stora” modefotograferna som slog igenom ordentligt på åttiotalet.

Han lär väl vara runt 50 år och kommer från Tyskland, jobbar numera från Paris.

Blev känd för sina bilder på modeller i hårda industrimiljöer och blev idol för många unga fotografer. Bland andra svenska Jonas Ingerstedt.

Trevlig snubbe som är både ensamvarg och charmig.

Värt att titta på programmet om man vill lära sig att det finns andra fotografer än han som fotade för Slitz.

Senast ändrad:
Programmet var intressant om Lindbergh. Tycker han hade en väldigt ödmjuk inställning till sina modeller, oavsett om de var fotomodeller eller andra kända människor. Smatidigt tänkte han mycket i filmscener så det var fascinerande att se hur han byggde upp miljöer eller scener för att ta sina bilder. Ett projekt var bilder på ett par som kör en silvrig Corvette ute i Mojave-öknen. Där får de se en stor explosion och marsmänniskor som springer från vraket. Sedan utspelas en liten historia om paret som blir fångar hos marsmännen och hur kvinnan sedan tar sig loss och gissa vilka som besegras. Här har P.L. hyrt flygplansvrak som han lagt ut och skapar dessutom en enorm explosion. Men det är fascinerande hur han gör modebilder till något närmast filmiskt.
Vilka fina bilder han får i befintligt ljus, tänkte jag först. Men han har stora ljusstrålkastare och enorma bouncers men faktum är att man aldrig såg några blixtar explodera.

Det skapade en del nya tankar hos mig iallafall.
Vilka hänger på till Mojave-öknen? (*ler*)

Jag var förvånad över att han har aldrig användt blixt. Fotar i befintligt ljus, mycket noga med bakrunder och färger. Hans bilder ser naturliga ut, med mycket rörelser. Hans modeller ser glada ut, inte tilljorda. I öknen var han som en producent, regissör allt i ett. Allt han gör, det blir med mumor, allt värkar lett och enkelt i hans närhet. Ja, han är en stor fotograf.
Jag vet inte om det blir repris, i så fall ska jag anda det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar