Annons

Dng

Produkter
(logga in för att koppla)

Oxjonte

Medlem
Varför ska jag konvertera mina råfiler till dng, och vad innebär det. Har gjort det till vana, efter att ha läst det som rekommendation nånstans, att konvertera rawfilerna till dng då jag laddar upp dem i datorn. Funkar bra, men ärligt talat vet jag inte varför jag gör det, och vad det är bra för. En nackdel som jag inte listat ut hur man kommer runt, är att jag inte hittar tillbaka till den obearbetade rawfilen, utan har en modifierade dng-fil som jag sen kan jobba med. Funkar för det mesta, men för att komma tillbaka till orginalet - hur gör man då?

J.
 
mycket intressant...

Jag fotar allt i Raw, kör Nikon så då blir det .nef filer.

Skall man spara dem som .nef eller som .dng ?

Det är ju rätt stora bildarkiv, så en bra förklaring till det ena eller andra vore bra.
 
RAW formatet varierar från kamera till kamera. Detta kräver att så fort det kommer ut en ny kamera så måste det in support för det nya RAW formatet. Det måste även finnas bakåtkompabilitet i programmen. Alltså det måste finnas stöd för de gamla RAW formaten i de nya programen.
Vad händer om stödet för Canon 300D försvinner om några år i programmet du arbetar i? Då kan du inte titta på dina bilder från den gamla kameran.

DNG är ett format som Adobe har hittat på för att komma runt bakåtkompabilitets problemen. Så länge det finns stöd för DNG filer så kommer dina DNG filer fungera. Det är lättare att vara bakåtkompatibel med ett format än 100..

/Jonas
 
Men de speciella funktioner som tex Nikon använder i sina egna råfilskonverterare fungerar inte längre om du kör med DNG. Det är således inte en universiell lösning med dng och detta är orsaken till att jag tar chansen att stanna kvar i NEF. Officiellt är det samma orsak till varför Hasselblad lämnade dng i och med sin senaste kamera. Om jag förstått det korrekt så stöder inte dng formatet den justering/kontroll av de optiska felen som H-blad numera har i sina mjukvaror. Om detta är korrekt till 100% eller om det bara beror på att så många företag vill låsa sina kunder ären annan sak. Både Nikon o H-blad har ju på senare tid visat sig gå denna väg. Nikon med krypteringen av VB och Hasselblad med att vissa delar av sortimentet bara funkar på vissa kameror etc....

Risken är förståss att Nikon eller någon annan slutar stödja en äldre modell i sina nyare program. Om jag inte är helt missinformerad så har det redan hänt, Canon slutade supportera filer från gamla D30 men tog upp supporten igen efter en kortare tid. Det kanske mest berodde på någon olycklig omständighet eller vad vet jag men det visar trots allt på faran.....
 
Senast ändrad:
Betyder det att ni som håller fast vid ex NEF också använder tillverkarens raw-konverterare, i det här fallet Nikon Capture? Vad är annars poängen?
 
Jag har alla mina raw-filer i .nef
Använder aldrig Nikons programvara, kör uteslutande med Photoshop CS3.

.nef eller .dng och varför ??
 
gladers skrev:
Betyder det att ni som håller fast vid ex NEF också använder tillverkarens raw-konverterare, i det här fallet Nikon Capture? Vad är annars poängen?

Både och.

Jag kör vanligtvis i Lightroom men när jag ska göra något riktigt kritiskt = stooora utskrifter eller högISO bilder så kör jag via Nikons Capture NX. Jag anser att de blir avsevärt bättre då......

Beror kanske mest på okunnighet eller annat men jag får det bästa resultatet med NX. Använder Capture One från PhaseOne eller NX för porträtt och LR till vardags
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.