Annons

DNG Komprimering ?

Produkter
(logga in för att koppla)

leffep

Aktiv medlem
Jag har börjat konvertera raw till dng. Jag har lagt märke till att bildfilen blir mycket mindre.
Blir det ingen försämring av bilddata? Är det en komprimering som sker, eller hur funkar det?
Jag ser ingen försämring, så frågan är mer av teknisk natur.

/Leif

Det som görs är nog en icke förstörande komprimering (på samma sätt som när du komprimerar en fil med Winzip). På min Eos 20D är även RAW-filerna komprimerade, vilket man kan se på att filerna blir större desto rörigare motivet är (eller på högre ISO-tal).

Jag har sett att jag också kan köra med komprimerade raw, i min kamera (D2X). Men jag kör utan komprimering.
Betyder det att när jag öppnar DNG i PS, så extraheras filerna upp? Lika som man gör med winzip??

Japp, du tappar alltså ingen kvalitet på att de är komprimerade. I min kamera kan jag inte välja om jag vill ha komprimering eller inte, men jag gissar att lagringen går något långsammare med komprimering.

Jag antar att dina RAW-filer alltid är exakt lika stora?

När jag kör okomprimerade rawfiler, så ligger dom alltid på 19,2-19,3mb i storlek. När jag kör komprimerat, så varierar dom ungefär mellan 9,7-11,4mb beroende på motivet.

Lite OT kanske, men:

Hittils har jag bara gjort backup på CRW och TIFF filer. Tror ni att det räcker om man bara kör backup men DNG? Skulle spara väldigt mycket plats isåfall ju.

/A\

Anders ! Jag tolkar ditt svar, som att jag inte behöver vara orolig för att det ska försvinna information i bildfilen vid dng konv.

Tack för svaret!

/Leif

Det borde räcka att ha dng som backup. Förhoppningsvis så ska väl filtypen vara läsbar i framtiden också. Men det spar ingen plats (i förhållande till raw) tycker jag. Mina dng filer ligger på c:a 26mb. Jag kanske gör fel vid konverteringen, eftersom dom blir 7mb större än raw filen.

/Leif

Jag ser på mina inställningar vid konverteringen till DNG, att den ursprungliga rawfilen bäddas in. Det bör väl vara därför filerna blir så stora (26mb).
Om jag klickar bort den funktionen, ställer det till nåt med mina rawfiler, för framtida bruk då?

/Leif

leffep skrev:
Om jag klickar bort den funktionen, ställer det till nåt med mina rawfiler, för framtida bruk då?

Det enda fördelen är att du kan ta ut din ursprungliga råfil och konvertera den med en konvertera den med ett program som kan läsa det ursprungliga formatet, alltså .nef eller .cr2 och så vidare.

Det är väl mest en bedömning du gör vilket av dessa filformat som kommer att leva vidare, DNG eller de proprietära formaten.

MVH/Stefan

Jag hörde ett svar från någon som jobbade på Adobe. De sa något i stil med att rawkomprimeringen många av kameratillverkarna utvecklat är långt från optimala och att de genom förbättringar kunnat förminska (givetvis lossless) storleken på dng-filerna ytterligare.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar