ANNONS
Annons

Djurfoto med Canon EF på Micro 4/3?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fota fåglar i tv-soffan...

Vad denna hysteri med långa telen... ?? 400 mm räcker utmärkt... Själva tjusningen är ju att kunna ta sig nära fågeln man fotograferar eller djuret... Men vill man fota fågel från tv-soffan då får man gå upp i skalan...
;-)

Vad denna hysteri med långa telen... ?? 400 mm räcker utmärkt... Själva tjusningen är ju att kunna ta sig nära fågeln man fotograferar eller djuret... Men vill man fota fågel från tv-soffan då får man gå upp i skalan...
;-)

Ibland är det helt enkelt inte möjligt att komma närmare och kan då vara bra med ett väldigt långt tele för att just slippa beskära så mycket.

Har precis hämtat ut mitt Canon EF 400/5,6 L USM från posten och provat det lite på min 40D och jag märker nu att 400mm kommer räcka bra och man kommer nog ändå se för mycket värmedaller med längre brännvid så bilderna blir inte bra oavsätt.

4/3 + adapter

Har precis köpt mig ett Canon EF 400/f5.6 till min 40D och undrar om det är någon som har provat att fota fåglar eller liknande med ett längre tele på en Micro 4/3 och adapter till tex Nikon eller Canon objektiv och hur ni upplevde det?
Jag är väl medveten att man inte får AF när man använder adapter men om man ändå fotar en stillasittande fågel eller ett djur så spelar det väll inte så mycket roll eller?
Har försökt att läsa mig till hela natten när jag jobbade men hittade inte så mycket om det så alla frågor eller synpunketer är välkomna.
För det låter väldigt lockande att få ett 400/5.6 till att bli ett 800/5.6 med IF till råge på det med hjälp av detta eller har jag helt fel? Och sen ska vi inte snacka om att slänga på en 2x Canon adapter på det och få 1600/f11 :O eller är jag helt ute och cyklar?

MvH Jakob

Jag har kört med nikon 600 5.6 och olympus E-3 vilket ger 1200 mm. Det fungerar utmärkt och bilderna kan bli riktigt bra om man lyckas undvika skaket. Bildstabilisatorn tycks inte göra någon nytta när man använder stativ. Förr fanns inte AF så visst funkar det.

Jag har kört med nikon 600 5.6 och olympus E-3 vilket ger 1200 mm. Det fungerar utmärkt och bilderna kan bli riktigt bra om man lyckas undvika skaket. Bildstabilisatorn tycks inte göra någon nytta när man använder stativ. Förr fanns inte AF så visst funkar det.

Jo jag kan tänka det att man måste ha ett grymt stabilt stativ med sånna brännvidder.
Jag får se hur jag gör nu men det lutar åt att jag kanske struntar i den där iden med m4/3 för
jag är så grymt nöjd med min 400/5,6 och jag måste öva en del på att hantera den brännvidden.
Möjligtvis att jag bara köper en m4/3 ändå för att ha en mer portabel kamera vid sidan om :)

Det kan ju vara en bra ide. Titta också på de bättre kompakterna idag (Canon G12,S95, Oly XZ1, pana LX5 osv...). Kan du vara utan tele när du har "den lilla kameran" är dessa också klart tillräckliga, och ännu mindre / lättare att ha med sig.

Många turer fram och tillbaka om det andra tidigare i tråden. Sanningen, så enkelt och korrekt det går att framställa den är:

*Bländartalet bestämmer (när du fotar en scen med "en viss mängd ljus") hur mycket ljus per sekund som träffar varje mm² på sensorn.
*Mängden ljus som då alltså träffar sensorn per sekund är [scenens ljusmängd] gånger sensorarean dividerat med bländartalet^2
*Mängden brus i en bild bestäms av 1/(roten av ljusmängden) + elektronikbruset i kameran

Mängden brus i en bild kan man inte komma fram till genom att bara veta en sensorstorlek eller ett bländartal. Man måste veta båda.

En mindre sensor (använt med samma objektiv och samma bländartal som på en större sensor) ger alltså mindre projicerat ljus sammanlagt som träffar sensorn = mer brus. Detta är EXAKT samma sak som en teleconverter gör.

Skillnaden är egentligen bara att en teleconverter förstorar bilden som projiceras mot sensorn optiskt så att en stor del av ljuset genom objektivet inte träffar sensorn, hamnar utanför. Det är exakt samma bit av ljuset - och exakt lika mycket! - som hamnar "utanför" sensorn om du halverar sensordiagonalen som när du använder en 2x TC.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar