Annons

CANON EF-S 55-250/4-5.6 IS II till action/sport

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan bara instämma. Det du läste där ÄR felaktigt. Till 200% säkerhet.
Jag skulle nog hellre satsa på 55-200:a än 70-300:at. Trevligare och bättre objektiv.
 
Kan bara instämma. Det du läste där ÄR felaktigt. Till 200% säkerhet.
Jag skulle nog hellre satsa på 55-200:a än 70-300:at. Trevligare och bättre objektiv.

Haha tack för svaret. 200% säkerhet kan ju inte gå fel!
Tänkte bara dubbelkolla nu när jag återigen läste det på diverse sidor som Google tog fram åt mig.

Det blir ett 55-250, awesome!
 
Men folk här på fotosidan menar altlså att detta är en felaktig beräkning. Dvs ett 75-300 kommer endast vara 20% större än ett 55-250 (300 resp 250 mm).

Sidan du referade till räknade på att man byter kamera samtidigt som man bytte objektiv. Fast något blev konstigt där, crop faktorn har du för alla objektiv pga den mindre sensorn.

Om man tillåter sig *grova* generaliseringar, så är EF 75-300 tänkt att vara ungefär som EF-S 55-250, fast den ena är för fullformat och den andra är för APS-C. Dvs de går från försiktigt "normalzoom-tele" (55 respektive 75) till extremare tele.

Du kan kanske komma att sakna 55-75 intervallet om du köper 75-300 eftersom du enbart kan ta bilder utanför ett normalzoom intervall. Jag tycker själv man gärna rör sig i de lägre tele-intervallen, så för APS-C tror jag att 75-300 kan upplevas lite extremt och specifikt. Du kanske inte kan ta fotot du vill från avspärrningarna, för att du är för nära för att kunna få in det i 75mm på APS-C.

(Personligen skulle jag nog inte välja EF 75-300 hur som helst, jag äger ett sådant och använder det mycket sällan. Det finns många 70-200 objektiv som är betydligt mer intressanta, och det är få 300mm bilder jag tagit som upplevts som knivskarpa, även tagna med stativ och 2s fördröjning vid fotandet, med eller utan UV-skydd. Hade jag kollat på ett liknande tele till fullformatare idag, hade jag solklart kollat 70-200 linser med 2.8 eller 4 i fast bländare. Mycket mer användbart.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.