Annons

Ditt favoritprogram för RAW-bearbetning

Produkter
(logga in för att koppla)
Den är nog dyr överallt, tyvärr

kalisz skrev:
Några tips på vart man får tag på en "24-Patch Macbeth Chart" till ett bra pris?
Hos B&H kostar den USD 67 och hos Speed Graphic GBP 57, billigare än så har jag inte sett någonstans.

Jag köpte min på YFO för några år sen för en dryg tusenlapp (om jag minns rätt), idag kostar den cirka trettonhundra.

Förutom det svettiga priset är ColorCheckern dessutom ganska otymplig (strax under A4) och ömtålig, man vill inte den knäcks eller får hundöron, det är viktigt färgpatcharna inte nöts eller solkas ner, och kartongstommen riktigt suger till sig damm och böjer sig lätt i hög luftfuktighet.

För riktigt hög färgexakthet rekommenderar GretagMacbeth dessutom att man köper en ny frisk vart fjärde år (men jag kommer nog att ha min livet ut, sååå himla noga är det inte med mina färger....).
 

Bilagor

  • _dsc1955_1.jpg
    _dsc1955_1.jpg
    12.6 KB · Visningar: 628
Re: Re: Fint script!

stefohl skrev:
Jo, men du behöver ju bara göra det en gång. Spara den sedan som en underordnad inställning.

För Capture One är du hänvisad till att göra en riktig kameraprofil. Tar ännu mer tid att få allt rätt då.

Stefan
Om man ska vara noga, måste man inte göra kalibreringen för olika färgtemperatur och dessutom för olika objektiv om det skiljer i färgåtergivning mellan objektiven (Sigma är t ex ofta gulare än Canon, medan Contax är mer blå)?
 
Re: Re: Re: Fint script!

niklasl skrev:
Om man ska vara noga, måste man inte göra kalibreringen för olika färgtemperatur och dessutom för olika objektiv om det skiljer i färgåtergivning mellan objektiven (Sigma är t ex ofta gulare än Canon, medan Contax är mer blå)?

Färgtemperatur och objektivens färgåtergivning kompenserar du med vitbalanseringen om du håller dig inom normala ramar. Naturligtvis finns det en anledning att göra en profil för dagsljus/blixtljus och en annan för glödlampsljus om man är riktigt petig, men skillnaden blir mindre än man kanske förväntade sig.

Stefan
 
neoD80 skrev:
Stefan Ohlsson

inga tips till en D80 användare ?
vilket RAW prog ska jag välja ? :(

Jag har använt Capture One, Camera Raw och Capture NX till filer från Nikon-kameror. Tror det handlar mera om att få grepp om hur programmet fungerar istället för vilket program du använder.

Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.