Annons

Ditt favoritprogram för RAW-bearbetning

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste fråga er som kör Nikonprogrammet. Jag har testat det lite snabbt och tyckte att det var det absolut rörigaste och fula program jag någonsin testat. Tror inte ens att jag lyckades få ut någon färdig tiff, men jag kan minnas fel.

Capture One däremot hade jag en tiff efter två minuters grejande första gången jag startade det.

Vänjer man sej med NX, eller vad? Eller var det någon gammal version jag testade?

/petter
 
petter olsson skrev:
Måste fråga er som kör Nikonprogrammet. Jag har testat det lite snabbt och tyckte att det var det absolut rörigaste och fula program jag någonsin testat. Tror inte ens att jag lyckades få ut någon färdig tiff, men jag kan minnas fel.

Capture One däremot hade jag en tiff efter två minuters grejande första gången jag startade det.

Vänjer man sej med NX, eller vad? Eller var det någon gammal version jag testade?
Tycker du att det är fult och rörigt, så är det ju svårt att säga emot; alla bildar ju sin egen uppfattning och alla har sin syn på hur saker bör vara, eller hur? Däremot tycker jag en del verkar ha lite svårt att ta till sig det nya i NX, och tar det faktum att "allt inte är som förr", som att det med automatik då = "dåligt" och/eller "rörigt".

Därmed inte sagt att NX är perfekt; jag har massor av större och mindre önskemål inför framtiden, varav några viktiga angående hastighet och stbilitet i batchmode. MEN, jag anser det vara den kvalitetsmässigt bästa NEF-konverteraren som finns, samt att programmet är nytänkande och visar lite potential för framtiden.

Nuvarande version är 1.0.1 och den enda uppdateringen hittills var en riktig "brandkårsutryckning" för att rätta till de värsta tabbarna i det som, i praktiken, var en beta-utgåva. Är det någon här som sett en 1.0-utgåva av något endaste program, som varit bra direkt? Nej, inte jag heller! Men, jag är beredd att ge det en chans och se var det tar vägen efter en, eller att par, större uppdateringar.
 
Den NX jag körde lite på var som en två tons val på land, trög och stel. Det grafiska upplyftet i grännsnittet gjorde programet väldigt trögt men jag håller med att den är bland de bästa på RAW konvertering.
 
Olympus Studio ver 1.51

Det är nog bara SilkyPix som kommer i närheten beträffande färgåtergivningen.

I Olympus Studio / (High Function RAW Development Engine) har jag möjligheter att göra brusreducering False Color Suppression, eller så lämnar jag det till NoiseWare att ta hand om detta i de exporterade .tif filerna.

4 Funktioner som är mycket användbara:
  • Distortion Correction (användbar för vidvinkel)
  • Shading Compensation (eliminerar vinjettering)
  • Fisheye Correction (rätar upp, men ersätter inte ett raktecknande vidvinkel objektiv)
  • Auto Tone Correction (motsvarar curves i PS)
De två sistnämnda fungerar inte när man kör Olympus Studio i Batch mode, men man kan sortera ut dessa initialt för ett separat arbetsflöde.
 
petter olsson skrev:
Måste fråga er som kör Nikonprogrammet. Jag har testat det lite snabbt och tyckte att det var det absolut rörigaste och fula program jag någonsin testat. Tror inte ens att jag lyckades få ut någon färdig tiff, men jag kan minnas fel.

Capture One däremot hade jag en tiff efter två minuters grejande första gången jag startade det.

Vänjer man sej med NX, eller vad? Eller var det någon gammal version jag testade?

/petter

Du vänjer dig :)

Fick jag välja i mellan att få CS2 eller NX gratis idag så skulle jag utan tvekan välja NX.

Visst finns det buggar i programmet, men vilket nytt program har inte det ?

Faktiskt så flyter programmet på väldigt snabbt och smidigt på min dator, men det tror jag har att göra med storleken på filerna, troligen är mina små D2Hs filer lättare för NX att hantera jämfört med 10-12 mp filer skulle jag tro.

NX kommer att vara den största anledningen för mig att stanna kvar hos Nikon i framtiden.

U-Point tekniken är enligt mig det största som hänt på väldigt länge i fotovärlden, tycker faktiskt synd om ägare till andra märken som inte kan ta del utav detta fantastiska verktyg.

/kent.
 
Senast ändrad:
Raw Developer
Ett underbart program till Macen!! :)
Väldigt snabbt, bra gränssnitt och det producerar väldigt bra resultat!!
 
Nikon Capture 4,4 för batchkörning till mitt arkivprogram. Fantastisk batchantering.

Nikon Capture NX för alla andra tillfällen utom porträtt.

Capture One för porträtt - ger otroligt smakfulla hudtoner.

Använder i stort Photoshop endast för utskrifter av färdiga TIFF (från ovanstående RAW konverterare) Gör det mesta klart redan i NX.
 
Mankan G skrev:
Nikon Capture 4,4 för batchkörning till mitt arkivprogram. Fantastisk batchantering.

Nikon Capture NX för alla andra tillfällen utom porträtt.

Capture One för porträtt - ger otroligt smakfulla hudtoner.

Använder i stort Photoshop endast för utskrifter av färdiga TIFF (från ovanstående RAW konverterare) Gör det mesta klart redan i NX.

cs3 råder bot för hudtonerna
Mikael
 
macrobild skrev:
cs3 råder bot för hudtonerna
Mikael

Tack för tipset Mikael.

Må så vara möjligt men jag har aldrig kommit överens med Camera Raw hanteringsmässigt eller Adobes politik. Gillar inte att Adobe tvingar mig att uppgradera till CS2 för att kunna använda Camera Raw med min D2X. Har idag inga behov av de övriga finesserna i CS2 utan klarar mig finfint med CS. Att då lägga ut en massa $$ på en sketen uppgradering pga Adobes politik känns inte lockande. (Vill inte och orkar inte gå via dng konverteraren först)

Jo jag vet att det beror på okunskap med min ovilja till Camera Raw men jag är tillräckligt nöjd idag med det resultat jag får så jag orkar helt enkelt inte lära mig ett nytt program.

Det är inte heller ett stort problem med att använda PhaseOne till de få porträtt jag tar. 100 % av alla sparade bilder går igenom batchfunktionen i Capture 4,4. Av dessa skriver jag kanske ut 2-3 % via NX och Photoshop. Porträtt blir det kanske 50 om året av så problemet existerar egentligen inte.
 
Som Canonägare tycker jag att DPP (Digital Photo Professional) är ett otroligt bra program som man dessutom får med kameran helt gratis. Det har mängder med smarta funktioner och är väldigt användarvänligt. En funktion som gör stor nytta är till exempel dammborttagningen (en slags kloningsmetod) som kommer ihåg var på sensorn dammet sitter och därför kan ta bort dammet på alla bilder som är tagna samtidigt.


Det finns även en mycket bra online guide med nyttiga instruktionsfilmer. Rekommenderas.

http://www.photoworkshop.com/canon/dpp2/index.html

/Joakim
 
Bibble Pro

Normalt jobbar jag i Linux så jag ville gärna hitta en raw-konverterare som funkar i den miljön också. Dessutom jobbar jag periodvis med mycket stora volymer bilder så jag vill hemskt gärna kunna automatisera delar av bildproduktionen.
Och se. Det fanns ett riktigt bra verktyg - Bibble Pro. Snabbjobbat som sjutton, även om en del av batch-körningarna kan ta tid. Har man tilläckligt med minne i burken spelar det inte så stor roll eftersom bearbetningen kan ske i bakgrunden.
 
Hej, Varför är det viktigt med ett bra RAW-program? Jag använder Canons egna som följde med kameran. Jag trodde att en konvertering enbart var en konvertering och inget mer, men kan man pressa ut mer "kvalitet" ur en RAW-fil med ett bättre program?

/Stefan
(OBS OBS jag är ny på detta!)
 
Lansering CS3 (ej beta)?

För enkelhetens skull: ACR i CS2. Sneglat på Capture One, men vet någon när CS3 övergår från betaversion till "vanlig" uppgradering att köpa. Blev sugen efter Risedals kommentar!
 
ok, nu blir jag osäker...
Har precis börjat testa RAW, men känner mig inte riktigt bekväm, har inte hittat det naturliga arbetsflödet. Är på vippen att gå tillbaks till jpg, så ge mig gärna några skäl till att fortsätta med RAW...

När det gäller converteringen, så provade jag först Capture NX som var väldigt segt och hängde sig titt som tätt (Kan vara min dator som har några år på nacken).

Har nu återgått till kamerans program, Nikons Picture Projekt och Ps Cs.

Ligger i startgroparna för att skaffa ett brusreduceringsprogram och hade nästan klickat på köp Neat Image när jag läste detta... Det ni säger är att jag borde skaffa Capture NX i stället både för RAW-filerna och bruset...?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.