Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ditt favoritprogram för RAW-bearbetning

Produkter
(logga in för att koppla)
Hudtoner-vad är det?. En liten fundering och tips.

Jag kom ihåg när jag satt med i världens största scannergrupp-långt före digitalkamerornas inträde.Där diskuterades det ofta hur får man till en bra hudton-speciellt i tryck.

Beroende på var vi bor har vi olika hudtoner/ljushet och hudkulörer.
Vi som bor i norr har ljusa hudtoner med inte så sällan lite rödbrusighet, ytliga blodkärl, lite solbränna. Vi ger därmed ett blekt intryck. Det är alltså en stor skillnad mellan en Indier, Asiat, svart eller en som bor i Kiruna.

De flesta program , även interna sådana ger en för hög magenta/röd hudton, antagligen är detta anpassat,korrigerat för att bättre hudtoner från resten av världen där hudtonen är något "gulare".

Ett gammalt trick för att få till bättre hudtoner i tryck är att "gula till hudtonerna" .
Många skräckexempel ses dagligen i tryck och hur detta görs på ett felaktigt sätt.Ett enkelt sätt är att välja en bra CMYK profil exv en vedertagen sådan som Euroscale Coated V2 eller den cmyk profil som skall användas för trycket/utskrift och mäta hudtonen , dvs se till att gult överskrider magenta med ca 10.Ett annat är att titta på RGB och hur det förhåller sig inbördes. Jag mäter alltid mot den cmykprofil som skall användas.Se till att pipetten inte står på punktprov, gärna 3 x 3 eller 5 x 5 pixlar.
Dvs markerar exv ansiktet och korrigera just hudtonerna så det gula överskrider magenta.

Nu har olika rawprogram inställningar för att justera/kalibrera så att även hudtoner kan ses som bättre.
PS2 och camera raw som ger något mer rödaktiga hudtoner än exv PhaseOne men kan justeras i Camera raw. Ändra rött i inställningar kalibrera, förskut det röda mot en något gulare nyans så kommer även hudtonerna ses som bättre vid uppräkningen.
Hälsningar Mikael.

Senast ändrad:
Tillägg till ovan. Speciellt barns hudtoner är lite besvärliga. Samma bild där bara ansiktet har mäts upp och korrigerat. Bilden till vänster är RAW uppräkning där bilden bara korrigerats i färgtemp efter barnets tröja. Barnets ansikte till höger har mäts upp och korrigerats för att bli bättre i tryck.
I tryck dominerar det röda/magenta och har därför förskutits mot gult så lite av det grisskära försvinner. Även vanliga bilder/kopior tycker jag vinner på att det grisröda dämpas vad det gäller hudtoner.
Bilden är lite hastigt och slarvigt korrigerat på en bärbar dator och skall bara ses som en illustration till texten.
Mikael

Bilagor

• hudton.jpg
    hudton.jpg
    41.7 KB · Visningar: 863
Senast ändrad:
kalisz skrev:
Ännu en jämförelse mellan olika råkonverteringsprogram:

http://www.phototestcenter.com/html/raw_software_reviews.html

//Michael

Testaren verkar inte ha sett att Rawshooter alltid lägger på lite skärpa i bilden och verkar tro att programmet kan ta fram mer detaljer i bilden. Det är svårt att göra bra tester, det kräver ett par omgångar innan man får till en riktigt likvärdig inställning mellan de olika programmen.

Stefan

Använder uteslutande Capture One Pro.. Jag har nog provat det mesta men C1 ger helt enkelt bäst resultat. Färgerna som C1 är så grymt mycket snyggare än med tillexempel ACR.

Capture NX är också trevligt på sätt och vis men ger inte lika snygga bilder. Ger en lite onaturlig look på något sätt.

Enda programmet som kan matcha C1, men som tyvärr inte är lika trevligt är nog Raw Developer.

Jag testade denna vecka "DxO Optics Pro"

Kanske inte ett renodlat raw bearbetningsprogram men det hade en del roliga finesser som att korrigera linsproblem...
(Elimination of distortion, vignetting, & lens softness)

Fick mig inte överge C1 men vissa av mina bilder blev riktigt bra.

Trail finns att ladda ned från:

http://www.dxo.com/intl/photo

//Michael

FelixSwensson skrev:
Använder uteslutande Capture One Pro.. Jag har nog provat det mesta men C1 ger helt enkelt bäst resultat. Färgerna som C1 är så grymt mycket snyggare än med tillexempel ACR.

Capture NX är också trevligt på sätt och vis men ger inte lika snygga bilder. Ger en lite onaturlig look på något sätt.

Enda programmet som kan matcha C1, men som tyvärr inte är lika trevligt är nog Raw Developer.

Då tycker jag att du Felix skall prova nya camera raw i PS3 om du kan.
Mikael

macrobild skrev:
Då tycker jag att du Felix skall prova nya camera raw i PS3 om du kan.
Mikael

Det har jag gjort och jag gillar det skarpt. Inte riktigt lika bra som C1 bara. Brukar däremot använda det för att göra svartvita bilder, gärna med split-toning vilket blir fantastiskt bra.

FelixSwensson skrev:
Det har jag gjort och jag gillar det skarpt. Inte riktigt lika bra som C1 bara. Brukar däremot använda det för att göra svartvita bilder, gärna med split-toning vilket blir fantastiskt bra.

Vad anser du vara bättre med C1 ?
Mikael

macrobild skrev:
Vad anser du vara bättre med C1 ?
Mikael

Jag anser att C1 ger snyggare färger vilket förmodligen har mycket att göra med de inbyggda färgprofilerna som är anpassade för olika kameramodeller. Med lite skruvande så kan jag få bilden att se lika bra ut med ACR som med C1 men det krävs mera skruvande.

http://people.csail.mit.edu/ericchan/dp/acr-color-match/

Där finns en liten guide om hur man kan få finare färger i ACR. C1 har sina brister vid svåra ljussituationer och då kan det funka bättre med ACR men för det mesta gillar jag C1.

All heder åt Capture One Pro! Kanon program som är det bästa jag någonsin har använt. Körde länge med Photoshop men usch nej.. tacka vet jag c1 :)

Jag håller med att Capture One är bra,jag har jämfört det med ett antal olika rawprogram sedan några år men för varje ny version av program händer det mycket.
Idag så tycker jag att Camera Raw har åter tagit tätpositionen då färguppräkningen har förbättrats.

Mikael

macrobild skrev:
Jag håller med att Capture One är bra,jag har jämfört det med ett antal olika rawprogram sedan några år men för varje ny version av program händer det mycket.
Idag så tycker jag att Camera Raw har åter tagit tätpositionen då färguppräkningen har förbättrats.

Mikael

Håller verkligen med om att Camera Raw har blivit riktigt bra. I Februari kommer däremot C1 v.4 och då jäklar! :)

Föressten kom jag på att jag faktiskt har en bra jämförelse mellan C1 och Capture NX. Helt ovetenskapligt men bilderna säger lite om skillnaderna. Dessutom är Capture NX-bilden uppljusad kring de hoppande personerna på bilden.

C1: http://www.regardingtimemusic.com/taize/large-175.html

Capture NX: http://www.regardingtimemusic.com/taize/large-174.html

Jag gillar helt klart bilden från C1 mera.. Den ser mera naturlig ut på något sätt. Vad tycker ni?

Senast ändrad:
Jag kör ACR, gillar det integrerade arbetsflödet i PS.
Har inte hittat något annat raw program som gör det mödan värt att jobba i olika steg.

RawShooterPro2006 (Jag är en av dom få som har den, tror jag) ??
Foreträkker den framför CapOne. Fraför allt är snabbheten o uppskärpningen Second to None.
Trivs med den, men den är ju av en utdödande ras, tyvärr!
Så får jag uppdatera min CapOne........

Edit: Sälja ett slikt guldägg.....kommer aldrig att lita på en Dansk :)....OK; en Gammel Dansk...kanskje,,,

Fint script!

stefohl skrev:
Det var en krånglig lösning. Tomas Fors skript gör det hela mycket enklare. http://www.fors.net/chromoholics/

Det använder jag ofta för att få ordning på färgerna med de kameror jag testar.
Tack för det scriptet, Stefan!

Det ger ett fantastiskt fint slutresultat, men vilken tid det tog (nästan 53 minuter för en Nikon D70-NEF på Photoshop CS och Camera Raw v2.4, XP Pro, Pentium 4, 3 GHz, 2 GB Ram)!

Vet du något liknande smidigt script för Colorcheckern man kan använda ihop med CaptureOne Pro v3.7.6 - som är den råkonverterare jag är van vid - och Photoshop CS?

Re: Fint script!

cowboy skrev:
Tack för det scriptet, Stefan!

Det ger ett fantastiskt fint slutresultat, men vilken tid det tog (nästan 53 minuter för en Nikon D70-NEF på Photoshop CS och Camera Raw v2.4, XP Pro, Pentium 4, 3 GHz, 2 GB Ram)!

Vet du något liknande smidigt script för Colorcheckern man kan använda ihop med CaptureOne Pro v3.7.6 - som är den råkonverterare jag är van vid - och Photoshop CS?

Jo, men du behöver ju bara göra det en gång. Spara den sedan som en underordnad inställning.

För Capture One är du hänvisad till att göra en riktig kameraprofil. Tar ännu mer tid att få allt rätt då.

Stefan

Scriptet ser intressant ut...

Några tips på vart man får tag på en "24-Patch Macbeth Chart" till ett bra pris?

Ser att scandinavianphoto. tar 1200:- för sitt...vilket är lite saftigt för en amatör som mig.

//Michael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar