Annons

Ditt bästa fototips - någonsin?

Produkter
(logga in för att koppla)

gitte edelman

Aktiv medlem
Om ni fick välja ETT fototips att ta med till en öde ö...
Äh, för att vara mer realistisk: Vilket är det bästa fototips ni har fått/vill ge vidare? Jag tänker nu på fotograferingen i stort, som ett livsprojekt - inte bara inköp av någon lins eller så. (Ifall den inte varit absolut revolutionerande.)

För att börja själv ska jag ta det tips jag önskar jag fått när jag fick min första kamera - nu har jag ju fått höra det om och om igen EFTER att ha jobbat mig fram till det 'själv'. Kan kanske upprepas för någon som är ny i gamet. Det håller i alla väder, tycker jag. Alltså:

Innan du tar en bild - stanna upp och fråga dig exakt VAD i bilden som du gillar/fångade din uppmärksamhet! Tänk sedan ut det bästa sättet att isolera/ta fram/accentuera just den saken. Skala bort allt annat ovidkommande.

Det tipset hade jag i alla fall varit tacksam för när jag började fota, i stället för att höra en massa flum om att det gäller att 'se bilden'.
/Gitte
 
Jag skulle vilja ge ett annat tips... kanske går det i motsatt rikning mot ditt Birgitta?

Gör bilden så som du först tänker dig att göra den. Grubbla inte för mycket, och krångla inte till det.
 
Arleklint skrev:
Gör bilden så som du först tänker dig att göra den. Grubbla inte för mycket, och krångla inte till det.
Jag tänkte på något liknande.

Fotografera precis som du vill, allt är tillåtet.

Det finns många som låser in sig på hur saker och ting "måste" "ska" vara.
Att tänka på att man faktiskt kan göra sina bilder precis hur man vill och inte låsa in sig i förutfattade meningar är nog mitt bästa råd.
 
"Sno med finess!"

Alltså: Stjäl idéer från andra som inspirerar, engagerar och får dig att bryta dina cirklar. Testar man tillräckligt så kommer det egna bilder...
 
Det bästa tips jag har fått (läst) är "Six feet up is bad", dvs dom bästa bilderna tar man sällan i ögonhöjd, utan lägre eller högre.
 
gitte edelman skrev:
Innan du tar en bild - stanna upp och fråga dig exakt VAD i bilden som du gillar/fångade din uppmärksamhet! Tänk sedan ut det bästa sättet att isolera/ta fram/accentuera just den saken. Skala bort allt annat ovidkommande.
Jag tror iofs att det är ett ganska bra råd till en nybörjare.
Men det är bara en skola och skulle man forsätta att tänka så hela tiden så skulle ens fotograferande bli oerhört begränsat, jämfört med vad det skulle kunna vara om man tänkte mer fritt och mer såg till hela bildskapandet.

Det finns många skolor/tips/råd om hur man ska tänka, testa allihop och begränsa dig inte :D
 
Jag är mycket tacksam för att pappa en gång sade till mig på skarpen:

"Nä, hör du, nu får du börja tänka på bakgrunden!"
 
Gå nära.

När det gäller porträtt: Gå så nära tills du skäms, halvera sedan avståndet.
OBS! Gäller ej för Kim med 100-400 zoomen. ;-)
 
Mitt bästa tips är att "ge motivet tid".

Det gäller att förstå motivet och dess inre djupare verklighet och funktion i "alltet" det befinner sig i. Där når man en högre förståelse för och över sin rellation till/med motivet. Det sättet man senare väljer att realisera detta visuellt i tex fotografiskt medium kan då te sig mer logiskt. Om det visar sig vara ologiskt för andra spelar mindre roll,,/Niclas,
 
Det bästa rådet har redan getts, men det är så bra att det är värt att upprepa. Rådet gäller för så gott som samtliga motiv.

Gå närmare! Gå närmare! och slutligen Gå närmare!

ps. Nämnde jag att man skall gå närmare?
 
Aviator skrev:
Det bästa rådet har redan getts, men det är så bra att det är värt att upprepa. Rådet gäller för så gott som samtliga motiv.

Gå närmare! Gå närmare! och slutligen Gå närmare!

ps. Nämnde jag att man skall gå närmare?

Visst är det ofta så,,, men inte alltid såPklart.
Huff å huff så många gånger som jag har backat och backat igen;)!
Man kan heller inte gå nära bara för att gå nära,, det måste finnas inte minst ett medmännskligt utrymme i/för det aggerandet också, såklart..
/vh Niclas
 
Du har helt rätt Niclas, men jag vet inte hur många foton jag har sett som skulle vara mycket bättre om fotografen hade tagit några steg närmare... (Jag har en tendens att överdriva ibland, förlåt)
 
"näsfett" mot damm på negativen ;)

(inte för att negativen mår så bra av det i längden men papperskopiorna blir i alla fall fria från dammprickar....)

/ f.
 
jkene skrev:
Det låter logiskt och som ett tips man kan komma ihåg, men HUR?
komponera bort rörig bakgrund, använda kort skärpedjup för att lugna ner bakgrunden, leta efter stora rena ytor genom att byta utgångspunkt.
för att nämna några exempel.
 
Med en Digital kamera fotografera ALLT deleta det som inte blev nåt (minneskort är billiga, minnen är ovärdeliga)
 
Mitt tips är:

Var inte rädd för att ta bilder. Är du inte säker på att det blir en bra bild, eller att motivet inte är tillräckligt roligt. Strunta i det och tryck till. Det är bästa sättet att lära sig. Prova även olika vinklar. Ju mer man provar, desto mer lär man sig
 
Re: Re: Ditt bästa fototips - någonsin?

sagan skrev:
Jag tror iofs att det är ett ganska bra råd till en nybörjare.
Men det är bara en skola och skulle man forsätta att tänka så hela tiden så skulle ens fotograferande bli oerhört begränsat, jämfört med vad det skulle kunna vara om man tänkte mer fritt och mer såg till hela bildskapandet.

Det finns många skolor/tips/råd om hur man ska tänka, testa allihop och begränsa dig inte :D

Jag håller inte med.
Varför är det rådet begränsande och end. för nybörjare? Det är väl det man gillar och som fångar ens uppmärksamhet man vill visa på bilden och inte ointressanta saker runt omkring. Sen HUR man visar det är väl helt fritt.
Jag tycker det är ett bra råd.

Mina råd är följande:

Ta sig tid, fundera över olika vinklar & kompositoner, Vad vill jag visa? tänk kritiskt: varför skulle detta bli bättre än alla andra bilder.
Till skillnad från Janne råd;) grubbla gärna och mycket och stressa inte....VARIERA.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.