Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Display fel, kortläsare fel på 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Min 20D har börjat ha konstiga saker för sig när jag vill titta på bilder i displayen.
Ibland visar den bara en liten bild där det står "skadade data" under, det går inte att zooma in i bilden eller få annan info om den i kameran.
Ibland visar den bilden i flera delar där bilden ser helt olika exponerad ut i varje del, då går det att zooma in i bilden och få all exponeringsinformation osv.
Hela tiden fungerar kameran och nästa 10 eller 100 bilder blir helt som det skall, allt sker helt random.

Jag hittade denna tråden om ett liknande problem.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=45098&highlight=f%F6rvr%E4ngda
Så som bilden där ser ut visas min på displayen (fast inte riktigt lika galet).

Konstigast av allt är att bilderna är helt friska när jag drar in dom i datorn, även dom som det står skadade data på i kameran. Drar jag tillbaka bilden till kameran igen visar den att det är skadade data igen, trots att det är en perfekt bild i datorn.

Jag trodde först att det kanske var minneskortet som spökade, men efter att ha testat med 5 olik kort tror jag att man kan utesluta det.

Min fråga är, någon annan som har liknande problem?
Kanske rent av någon som vet vad lösningen är?
I instruktions boken står ingenting om detta.

Borde man få panik och lämna in kameran (garantin är slut) eller köra vidare i alla fall (bilderna är ju bra, trots att kameran är skum). Man blir ju lite orolig att det kanske skall bli värre.

Tacksam för all hjälp eller tips.

/Magnus

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar