Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
matnyttige skrev:
Kära forumsvärdar, kan man införa censur i form av att de som bara haft denna superkamera i mindre än en månad inte får lägga ut någon bild på Fotosidan?
Vi är grymt oeniga, men hälften av oss förespråkar linjen att filtrera bort alla bilder tagna med 10D överhuvudtaget ;-)

matnyttige skrev:
Kära forumsvärdar, kan man införa censur i form av att de som bara haft denna superkamera i mindre än en månad inte får lägga ut någon bild på Fotosidan?

Den andra hälften tycker att bara 10D-bilder får läggas upp ;-)

Kan inte man dela upp fotosidan så att vi digitalfotografer slipper se filmfotografernas bilder och kanske tom inlägg?

Eller är det för facistiskt?

Optik råd till 10D

Här kommer mitt "premiär inlägg" på denna förträffliga sida.

Jag har beställt en 10D och funderar nu över optik till denna.

Detta är min första systemkamera då jag nu använder en Nikon Coolpix 990 så erfarenheten av olika objektiv inskräker sig till det som sitter på 990 (38-114mm).

De optiker jag funderar över är:
24-85/3,5-4,5 Usm
28-135/3,5-5,6 Is Usm

Senare kommer jag att kompletera med vidvinkel (tex Sigma 15-30/3,5-4,5 EX) och mer tele.(När kistan åter fyllts på)

Jag vill helst inte ha "sämre" vidvinkel är jag idag på min coolpix. 24-85 skulle ju ge ungefär 38mm.

Är någon av dessa bättre?
Finns det andra alternativ?

/Henric Isén

Re: Optik råd till 10D

hisen skrev:
De optiker jag funderar över är:
24-85/3,5-4,5 Usm
28-135/3,5-5,6 Is Usm

Varför ska du ha de här två? De har nästan zamma zoomomfång.

Skippa 24-85:an och köp dig en fin vidvinkel, istället. Eller en brutal 100-400 IS.

Så fort vår vän Hans på Fotohörnan i Umeå ringer tillbaka (som han skulle gjort idag men inte gjorde) så kommer jag att beställa mig en 28-135.

Senare, när jag nu får 16.000kr över, så kommer jag kaufa mig en 100-400IS.

Den ena har ju mer vidvinkel men mindre tele..den andra har IS..bara du som kan avgöra vilket som är viktigast för dig.
men jag valde 28-135 IS..både p.g.a IS och det något större omfånget.

EF 28-135/3.5-5.6 IS är det bättre av dessa två.. dock ger det 45mm på 10D vilket inte är vidvinkel. Så har du kört mycket med coolpixen i 38mm-läget så skulle jag nog tittat på ett annat.
Sigma har ett EX 20-40/2.8 som kostar en slant men blir hyffsade 32-64 på en 10D.

24mm ger ju samma brännvidd som coolpixen har. Men jag hade nog också valt 28-135 och kompletterat med ett fast vidvinkel efteråt.

rickarddahlstrand skrev:
Canon har en ny 17-40 mm på gång, kanske något att titta på.

http://www.usa.canon.com/eflenses/lenses/ef_17-40_4l/ef_17-40_4l.html

Jag är inte så mycket för zoomar så jag är nog inte rätt man att fråga. 50 mm skulle vara mitt andra val. Den finns i två varianter, billig och skarp eller halvbillig och skitskarp.

Rickard.
TRE varianter med 50/1.8 Mk1. Billig, skarp och byggd som ett 1.4. Tyvärr lite svår att hitta på beg.hyllorna.

Fan fan faaaan!! (ursäkta språket)

Missade en 17-35/2,8L för 7500, och en 28-70/2,8L för 7000 kr!!
Hade ju varit mumma att lägga beslag på dom.
Nu blir det en 28-135/3,5-5,6 istället. Inte helt fel det heller i och för sig.
En 70-200/2,8L ska jag lägga beslag på också hade jag tänkt, och en 50/1,8 eller 85/1,8.
Det börjar bli tomt i plånboken... :p

Med risk att vara tjötig

Nu har man ju bestämt sig för 10D och 28-135 1s usm
objektivet. Då fattar man att man faktist behöver ytterligare ett & då blir man yr av alla olika förslag som figurerar i denna tråd... men vilka är fördelarna/nackdelarna med dessa mina första tankar som objektiv nummero två?

Canon 20/2,8 ef usm

17-40/4L usm

EF 50/1,4 usm

MVH Nicke

EF 20/2.8 USM :
Bra kvalité, men blir "bara" 32mm på en 10D. Som jämförelse kan tas gamla EF 20-35/2.8L som är i princip lika skarpt på 20mm.

EF 17-40/4L USM :
Finns inte mycket skrivet om detta just nu..någon hade hittat ett test där de påstod att det var dåligt. Men Canon själv hävdar motsvarande kvalité som deras 16-35, fast då 1 steg långsammare. Jag kommer själv att vänta med spänning på detta. Dock blir det fortfarande "bara" 27mm.

EF 50/1.4 USM :
Skulle rekommendera 1.8 istället och spara pengarna. Så stor är inte skillnaden. Men visst USM och bättre byggnadskvalité.

Jeppe skrev:
EF 20/2.8 USM :
Bra kvalité, men blir "bara" 32mm på en 10D. Som jämförelse kan tas gamla EF 20-35/2.8L som är i princip lika skarpt på 20mm.

EF 17-40/4L USM :
Finns inte mycket skrivet om detta just nu..någon hade hittat ett test där de påstod att det var dåligt. Men Canon själv hävdar motsvarande kvalité som deras 16-35, fast då 1 steg långsammare. Jag kommer själv att vänta med spänning på detta. Dock blir det fortfarande "bara" 27mm.

EF 50/1.4 USM :
Skulle rekommendera 1.8 istället och spara pengarna. Så stor är inte skillnaden. Men visst USM och bättre byggnadskvalité.

Det finns ju 20-35 3.5-4-5 och sigmas 20/1.8 också

Du kan försöka hitta det mk1 av 50/1.8 det är byggt som 50/1.4 fast utan usm dock

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar