rickarddahlstrand
Aktiv medlem
Bifall!!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vi är grymt oeniga, men hälften av oss förespråkar linjen att filtrera bort alla bilder tagna med 10D överhuvudtaget ;-)matnyttige skrev:
Kära forumsvärdar, kan man införa censur i form av att de som bara haft denna superkamera i mindre än en månad inte får lägga ut någon bild på Fotosidan?
matnyttige skrev:
Kära forumsvärdar, kan man införa censur i form av att de som bara haft denna superkamera i mindre än en månad inte får lägga ut någon bild på Fotosidan?
hisen skrev:
De optiker jag funderar över är:
24-85/3,5-4,5 Usm
28-135/3,5-5,6 Is Usm
EdwardH skrev:
Varför ska du ha de här två? De har nästan zamma zoomomfång.
Förtydligande:
Antingen 24-85/3,5-4,5 Usm eller 28-135/3,5-5,6 Is Usm.
/Henric Isén
Linmajon skrev:
Om inte minnet sviker så är 28-135 7ggr skarpare än normalzomen, typ...
Linmajon skrev:
Om inte minnet sviker så är 28-135 7ggr skarpare än normalzomen, typ...
Den ska vara kanonbra..tyvärr kan man inte använda vanliga filter på den..så den gick bort för mig av den anledningen..hisen skrev:
Alltså: 28-135 och köpa någon vidvinkel.
Är Sigma 15-30 något bra?
Javisst, smakar det så kostar det ;-)hisen skrev:
Canon:s vidvinkelzoomar verkar ruskigt dyra...
TRE varianter med 50/1.8 Mk1. Billig, skarp och byggd som ett 1.4. Tyvärr lite svår att hitta på beg.hyllorna.rickarddahlstrand skrev:
Canon har en ny 17-40 mm på gång, kanske något att titta på.
http://www.usa.canon.com/eflenses/lenses/ef_17-40_4l/ef_17-40_4l.html
Jag är inte så mycket för zoomar så jag är nog inte rätt man att fråga. 50 mm skulle vara mitt andra val. Den finns i två varianter, billig och skarp eller halvbillig och skitskarp.
Rickard.
Jeppe skrev:
EF 20/2.8 USM :
Bra kvalité, men blir "bara" 32mm på en 10D. Som jämförelse kan tas gamla EF 20-35/2.8L som är i princip lika skarpt på 20mm.
EF 17-40/4L USM :
Finns inte mycket skrivet om detta just nu..någon hade hittat ett test där de påstod att det var dåligt. Men Canon själv hävdar motsvarande kvalité som deras 16-35, fast då 1 steg långsammare. Jag kommer själv att vänta med spänning på detta. Dock blir det fortfarande "bara" 27mm.
EF 50/1.4 USM :
Skulle rekommendera 1.8 istället och spara pengarna. Så stor är inte skillnaden. Men visst USM och bättre byggnadskvalité.