ANNONS
Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det finns ju bara ett läge som gäller om man vill ha den ultimata bilden och det är ju RAW i och med att du kan justera alla parametrar efter att bilden har tagits.

japp, full kontroll!
Men vill man ha bilderna klara på en gång, så kan man ställa in skärpan i kameran och använda jpg.

Eller så kör man både och :)
Det är ju faktiskt en kul grej med 10D jämfört med Nikon D100 att man kan spara både en RAW och en JPG fil samtidigt.
Fast det gäller ju att man inte har bråttom i och med att det tar tid att spara ner.

6-8 MB blir en RAW + en jpg..tydligen.

Man kan ju ta 9 bilder i snabb följd...Sen skulle de visst ta 20 sek eller nåt innan man kunde ta nästa bild.

Fast 9 bilder i snabb följd gäller väl bara JPG?
På min D100 kan jag ju ta 7 JPG bilder i snabb följd innan bufferten är fylld, men endast 2 RAW då RAW filerna tar upp större minne och fyller bufferten snabbare.
Borde ju vara likadant på 10D då bufferten ju är konstant.

Det var som fan.
Hur går det ihop? Jag menar buffertminnet är ju lika stort när man kör JPG som RAW. Då borde det ju logiskt sätt gå att ta fler JPG bilder i följd innan bufferten är fylld än vad det borde gå med RAW?

ProgrammerarEdward svarar: JPGbilder uppstår inte av sig själva. De måste konverteras från någonting, i det här fallet är RAW det mest passande formatet.

Så vad jag tycker det egentliga hindret för kameran är är hur snabb den kan konvertera bilder från RAWdata till JPG.

Även om det inte riktigt stämmer med hur snabbt kameran kan skriva till minneskorten så har ni åtminstone EN ungefärlig förklaring till dess hastighet.

10D har en buffer för 9 RAW-bilder eftersom det alltid blir raw när en bild tagits. Konverteringen till jpg är en annan historia liksom lagringen på kortet.
Man ser också i sökaren hur många bilder som finns kvar i bufferten. Vad jag förstår räknar den ned när kortet fylls.
I praktiken behöver man aldrig vänta på en 10D (eller D60 för den delen) av vad jag hört.

Linmajon skrev:
.
I praktiken behöver man aldrig vänta på en 10D (eller D60 för den delen) av vad jag hört.

Nja..riktigt så bra är den inte.
Saxat från www.imaging-resource.com:

As with the D60 before it, though I was puzzled by how quickly the 10D seemed to process each shot after its buffer filled (e.g., after the first nine shots), but how long it took to completely clear the buffer. If it was snapping additional images every second or so, how could it take 28 to 85 seconds for the buffer to empty completely? Out of curiosity, I experimented with much longer run lengths, and discovered that the 10D apparently has two buffers (just like the D60): After the first buffer fills, shooting proceeds at a somewhat slower pace for some number of shots (until the second buffer fills?), after which cycle times increase pretty dramatically.

Shooting in continuous mode, saving files in the large/fine JPEG format, the first nine shots were captured at intervals of about 0.34 seconds. The interval between shots eight and nine was 1.14 seconds, and then the intervals between shots nine through 27-35 were about 0.84 seconds. (The point at which the "second buffer" filled varied quite a bit depending on the subject matter I was shooting.) After that point, the interval jumped to about 2.4 seconds, and remained there. Shooting in continuous mode and saving RAW format files, the behavior is similar, but the number of shots the "second buffer" holds is less, and the eventual slowdown much more severe. In RAW mode, performance is identical for the first 9 shots, then the camera pauses for 2.04 seconds before the 10th shot, and then alternates between 1.67 and 1.88 seconds for the next 6 shots. Finally, it slows to about 7 seconds between shots for shots number 17 and above.

OK, jag menar...hur ofta håller man in avtrycket och måste ta så långa sekvenser? Jag gör det aldrig och räknar inte med problem. Ett par, max tre bilder i stöten räcker för mig med ojämna mellanrum. Bättre att försöka trycka av i rätt ögonblick än att bara filma.
Vet någon vad som händer om man slår av strömbrytaren medan den fyller kortet? Jag räknar med att den gör vad den ska innan kameran slår av helt.
Hur funkar stand-by mode? Kan den vara 'på' hela dagen utan att batteriet töms om man tar några rutor då och då...??

batteriet ska räcka 10 timmar fullt påslagen! i stand-by lär det vara avsevärt längre..som jämförelse kan man ta 7i som håller i flera dagar i stand-by läget..och bara 2.40 fullt påslagen.

Om du slår av kameran så stängs den av när bufferten är tömd (alltså går den inte att stänga av för tidigt).

Skulle tro att 3 sekunders tagningar (9 bilder) är tillräckligt för att fånga det man vill. Att man sen får vänta en 5 sekunder eller nåt..tjaa..

/Jeppe - som tar 18 bilder på 3 sekunder....

O.Olsson skrev:
>Man kan se den mindre sensorn som att man beskär en fullsize sensor.
Man gör det till och med i sökaren, med en målad svart ram (tror jag) .>

Är det så?
Ser man som en "normalkamera" i sökaren med svart
ram som markering av vad som kommer med på bilden?

Eller är det 1.6x förstoring från spegeln(som jag hoppas)
så att man bara ser vad sensorn ser?

spegeln är ju mindre och därmed är sökarbilden mindre än i en 35mm kamera så det kan jämföras med om man skulle maska av en 35mm spegel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar