Jeppe skrev:
Men i praktiken innebär det ungefär som att använda en 1.6x konverter utan ljusförlust. så
Det är detta som är helt fel uppfattat(enligt mig).
Bilden blir inte större man har endast beskurit bilden. dvs man har inte kommit närmare (i sensorns tycke) eller ökat förstoringen.
Står man på samma avstånd och använder samma objektiv borde detta gälla
Om du använder en converter på 1,6 på en 1Ds’en så kommer objektet att ha ett större antal pixel vs en D60 (vilken ej skall ha convert eftersom den har 1.6 effekten inbyggd i ditt sätt att se det) som har sin sensor lika fylld. Detta i sin tur innebär att du kan printa ut en större bild av samma objekt med bibehållen kvalitet.
Anledningen till att man tror sig komma objektet närmare är för att man maskat av i fönstret/okuläret (heter det så ?) för att matcha sensorstorleken om man jämför med 1Dsen.
För att få den effekt som du beskriver skulle man behöva ändra förhållandet mellan objektiv och sensorn så att en större del av den bild som ett canon EF objektiv igentligen släpper igenom används och inte hamnar utanför D60 sensor. Om jag för står det rätt så borde man flytta de närmare varandra.
Detta är en av anledningarna att D60 är ganska förlåtande om man har objektiv som inte är av toppkvalitet och tecknar bra ända ut i kanterna. Sensorn är helt enkelt inte tillräckligt stor för att fånga upp de dåliga kanterna.
Man skulle även kunna göra som Nikon gjort på vissa special objektiv till sina Digitala SLR'er -hur man gjort det vet jag inte, men tanken med dem borde vara att man skapar ett objektiv som inte släpper igenom en större bild en vad sensorn behöver. Bra tanke kanske men å andra sidan går dessa objektiv inte att använda på deras analoga kameror eller på ex Kodak 14n då bilden den släpper igenom inte kommer att fylla hela deras film/sensor yta.
Tror att man skulle kunna göra samma jämförelse i den analoga världen. Ex 6x4.5 vs 6x7 Fyller man ut ett 6x7 neg lika mycket som ett 6x4.5 neg kommer man att kunna printa en större bild med bibehållen kvaltitet med 6x7 en med 6x4,5. Problemet med en sådan jämförelse är att man inte har som förhållande mellan bildformaten , inte samma hårdvara osv men tanken och effekten borde vara den samma.
Man borde kanske tala om två olika sensor format
även på dessa.
Mycket möjligt att det haltar i mitt sätt att se på det men det är så jag förstått det hela.
Ut och fota – skulle jag göra om jag inte satt och väntade på en ny kamera.
mvh
O.Olsson